ماهواره‌های هوشمند به دنبال کشف حیات فرازمینی‌ها


ماهواره‌های هوشمند به دنبال کشف حیات فرازمینی‌ها

ماهواره منحصربه فرد اوزیریس رکس که درحال بررسی سیارک اسرار آمیز بنو است در جدیدترین ماموریت خود نمونه‌هایی از سنگ و خاک این سیارک را به زمین ارسال می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،در جدیدترین ماموریت قرار است ماهواره OSIRIS-Rex نمونه‌ای از خاک و سنگ سیارک ۱۰۱۹۵۵ Bennu را در سال ۲۰۲۰ استخراج و به زمین ارسال کند. این امر به دانشمندان کمک می‌کند تا به مطالعه بیشتر درباره چگونگی شکل گیری منظومه شمسی دست یابند. مطالعه‌های دانشمندان نشان می‌دهند سیارک بنو در زمان‌های اولیه شکل گیری منظومه شمسی در اثر برخورد یک سیارک با سیاره و انفجار حاصل از آن به وجود آمده است.
ماهواره‌های هوشمند به دنبال کشف حیات فرازمینی‌ها

نمونه برداری از سیارک بنواز ماه آگوست سال ۲۰۲۰ شروع و پس از آن درسال ۲۰۲۳ نمونه‌ها به زمین بازگردانده خواهد شد. به گفته محققان سیارک بنو حاوی اجزای اصلی عنصر‌های شکل دهنده منظومه شمسی است و می‌تواند درباره نحوه تکامل منظومه شمسی اطلاعات منحصربه فردی در اختیار پژوهشگران قراردهد. برخی کارشناسان امیدوارند با مطالعه بر روی سیارک بنو بتوانند به اطلاعات جامعی درباره نحوه ایجاد زندگی بر روی کره زمین دست یابند و حتی نشانه‌هایی از حیات برسطح سیارک بیابند.

اکنون دانشمندان چهار سایت به نام‌های Kingfisher، Nightingale، Osprey و Sandpiper برای دریافت نمونه از سیارک بنو را انتخاب کرده اند. این نمونه‌ها ابعادی کمتر از ۸ اینچ با قطر حدود ۲ سانتی متر خواهند داشت. برای جمع آوری نمونه‌ها ماهواره اوزیریس با استفاده از گاز نیتروژن نوعی انفجار کوچک برسطح سیارک به وجود می‌آورد و نمونه‌های پراکنده شده در فضا به وسیله بازوی رباتیک ماهواره جمع آوری می‌شود.
ماهواره‌های هوشمند به دنبال کشف حیات فرازمینی‌ها
کارشناسان قدمت سیارک بنو را حدود ۴.۵ میلیارد سال پیش اعلام کرده اند و اعتقاد دارند بقایای بخش‌هایی از منظومه شمسی در آن وجود دارد. فضاپیمای اوزیریس رکس در تاریخ ۸ سپتامبر ۲۰۱۶ با استفاده از یک موشک اطلس V به فضا پرتاب شده است. نمونه‌های جمع آوری شده ماهواره اوزیریس رکس با استفاده از یک کپسول جداشدنی از ماهواره به زمین ارسال می‌شود.
ماهواره‌های هوشمند به دنبال کشف حیات فرازمینی‌ها
فضاپیمای اوزیریس رکس دارای یک لیزر ویژه و مجموعه‌ای از دوربین‌های فوق العاده دقیق است که به وسیله محققان دانشگاه آریزونا طراحی شده است. از جمله دیگر تجهیزات ماهواره طیف سنج را می‌توان نام برد. اکنون ماهواره اوزیریس رکس اکنون در فضای عمیق و درفاصله ۱۲۲ میلیون کیلومتری از زمین قراردارد. این ماهواره پس از دو سال سفر در فضا به سیارک بنو رسیده است. سیارک بنو طولی حدود ۵۰۰ متر دارد و محیطی مشابه الماس دارد. ماهواره اوزیریس رکس اکنون درفاصله ۱.۶ کیلومتری از سطح سیارک بنو قرار دارد. ماموریت اوزیریس رکس حدود ۸۰۰ میلیون دلار هزینه دربرداشته است.
ماهواره‌های هوشمند به دنبال کشف حیات فرازمینی‌ها
ماهواره اوزیریس رکس ماه مارس ۲۰۲۱ سیارک بنو را ترک و به سوی زمین باز می‌گردد. نمونه در سال ۲۰۲۳ درکپسولی ویژه به زمین می‌رسد. دانشمندان اعلام کرده اند سنگ‌های فضایی حاوی اطلاعات منحصربه فردی هستند و آنها هنوز در حال مطالعه برای کشف اسرار سنگ‌های کره ماه هستند که حدود ۴۵ سال پیش با ماموریت آپولو از کره ماه به زمین آورده شده اند.
بیشتر بخوانید : ماهواره خئوپس برای ماموریتی منحصر به فرد راهی فضا شداز دیگر اهداف‌ کارشناسان از جمع آوری نمونه سنگ و خاک سیارک بنو، کشف یخ در آب سیارک را می‌توان نام برد که به این ترتیب امکان یافت حیات فرا زمینی در سیارک را قوت می‌بخشد. نحوه حرکت سیارک‌ها درمنظومه شمسی هم یکی دیگر از هدف‌های پرتاب ماهواره اوزیریس رکس بوده است. دانشمندان در نظر دارند با مطالعه نحوه حرکت سیارک بنو جهت حرکت سیارک‌ها در منظومه شمسی را ردیابی کنند.
ماهواره‌های هوشمند به دنبال کشف حیات فرازمینی‌ها
با درصدی بسیار اندک این احتمال وجود دارد که سیارک بنو اواخر قرن ۲۲ به نزدیک مدار سیاره زمین نزدیک شود. ماهواره اوزیریس رکس به وسیله شرکت لاکهید مارتین ساخته شده است. افزون بر این ماهواره، ماهواره هایابوسای ۲ هم که به وسیله کارشناسان ژاپنی ساخته شده به مطالعه درباره سیارک ریوگو مشغول است. سیارک ریوگو طولی در حدود ۹۰۰ متر دارد و هایابوسای ۲ در حال نمونه برداری از این سیارک و ارسال آن به زمین است.
ماهواره‌های هوشمند به دنبال کشف حیات فرازمینی‌ها
با وجود مطالعه همزمان دو ماهواره بر روی دو سیارک درمنظومه شمسی به گفته دانشمندان جنس عنصر‌های هر دو سیارک با همدیگر بسیارمتفاوت است و دانشمندان امیدوارند با مطالعه بر روی این سیارک‌ها به یافته‌های منحصربه فردی درباره شکل گیری منظومه شمسی، کشف مواد آلی و حیات فرا زمینی احتمالی دست یابند.

منبع:Dailymail
انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...