ایران نوشت/ موسوی لاری:مردم نیایند به همراه رد صلاحیت‌ها شاهد مجلس دست‌چینی خواهیم بود


ایران نوشت/ موسوی لاری:مردم نیایند به همراه رد صلاحیت‌ها شاهد مجلس دست‌چینی خواهیم بود

شفقنا – روزنامه ایران نوشت: وزیر کشور دولت اصلاحات با این اعتقاد که برخلاف خوش‌بینی‌ها، باور ندارد شورای نگهبان در بحث صلاحیت داوطلبان نرمش نشان دهد، درباره نتیجه رقابت اصلاح‌طلب‌ها و اصولگرایان در انتخابات پیش رو گفت: معتقد به برنده بودن جریان رقیب نیستم مگر اینکه به یأس و افسردگی دامن بزنند تا مردم پای صندوق رأی نیایند شبیه اتفاقی […]

ایران نوشت/ موسوی لاری:مردم نیایند به همراه رد صلاحیت‌ها شاهد مجلس دست‌چینی خواهیم بود

شفقنا – روزنامه ایران نوشت: وزیر کشور دولت اصلاحات با این اعتقاد که برخلاف خوش‌بینی‌ها، باور ندارد شورای نگهبان در بحث صلاحیت داوطلبان نرمش نشان دهد، درباره نتیجه رقابت اصلاح‌طلب‌ها و اصولگرایان در انتخابات پیش رو گفت: معتقد به برنده بودن جریان رقیب نیستم مگر اینکه به یأس و افسردگی دامن بزنند تا مردم پای صندوق رأی نیایند شبیه اتفاقی که در شورای شهر دوم رخ داد.

عبدالواحد موسوی لاری در گفت‌و‌گو با «ایرنا» با بیان اینکه رادیکال‌های داخلی در تلاش هستند که زمینه حضور مردم را کاهش دهند، گفت: اگر مردم پای صندوق حاضر شوند، نمی‌گویم اصلاح‌طلبان پیروز می‌شوند اما ترکیب مجلس قابل تحمل خواهد شد و اگر مردم نیایند به همراه رد صلاحیت‌ها شاهد مجلس دست‌چینی خواهیم بود. موسوی لاری کنار کشیدن حتی با وجود رد صلاحیت اکثر کاندیداهای اصلاح‌طلب را برای جریان سیاسی متبوع خود بی‌معنا دانست و گفت: حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات امر الزامی است؛ چگونگی حضور را تا حدامکان باید تدبیر کنیم و در حد وسع می‌توان این کار را انجام داد.

عضو مجمع روحانیون مبارز تفاوت دو دیدگاه رایج سیاسی کشور را در نوع نگاهشان به مردم دانست و با بیان اینکه مردم نه لزوماً همه آنهایی هستند که در ۲۲ بهمن شرکت می‌کنند و نه آنهایی که هیچ وقت در مراسم‌هایی از این دست شرکت نمی‌کنند، افزود: اگر مردم باوری واقعی را اجرا کنیم و بپذیریم که شخصیت افراد برای مردم در هر حوزه انتخابیه از کسی که در تهران نشسته، ملموس‌تر است و اگر میدان را واقعاً باز کنیم پیامدهای آن به مراتب کم‌تر از این فیلترینگ است.

موسوی لاری با اذعان به بروز برخی تغییرات اجتماعی در جامعه ادامه داد: اگر دوره اول ۵ سکولار به مجلس آمدند، الان ممکن است ۳۰ نفر بیایند اما من به‌عنوان کسی که تجربه ۴۰ ساله حضور در عرصه‌های مختلف را دارم معتقدم اگر ما ۴۰ نماینده ناباب در مجلس ۲۹۰ نفری داشته باشیم ولی مردم احساس کنند که رأی آنها کارساز است، این برای ما ارزش است.

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه فلسفه واگذاری امر نظارت به شورای نگهبان بی‌طرف بودن این شورا و جلوگیری از اجحاف دولت‌ها بود، گفت: قرار نبود شورای نگهبان مجری انتخابات باشد و صلاحیت‌ها را بررسی کند. این شورا باید بر عملکرد هیأت‌های اجرایی نظارت می‌کرد تا در رأی مردم اجحاف نشود. با تعریفی که شورای نگهبان از نظارت استصوابی کرد؛ عملاً وارد اجرا و مسئول بررسی صلاحیت‌ها شد. مرجع بعدی هم همین شورا بود. داوطلبانی که به شورای نگهبان و کارکرد آن انتقاد دارند، هیچ مرجعی برای احقاق حق خود نمی‌یابند. موسوی‌لاری درباره دیدگاه اصلاح‌طلبان به موضوع صلاحیت افراد گفت: مرز ما زیر سقف جمهوری اسلامی و قانون اساسی است. اگر کسی اصل قانون اساسی را قبول ندارد که ما با او تعارفی نداریم و نمی‌تواند در جمهوری اسلامی مدیریت داشته باشد. اما زمانی که شخصی هم قانون اساسی و هم ولایت فقیه را قبول دارد یا ملتزم به آنهاست، من با چه اساسی او را رد صلاحیت کنم؟ نقد و نظر خود را در این زمینه در زمان مسئولیت وزارت کشور به رهبری منتقل کردم و گفتم اینکه گفته می‌شود باید احراز صلاحیت کنیم سخن صحیحی نیست چون اولاً شورای نگهبان حق ندارد درباره صلاحیت افراد برای انتخابات نظر دهد. صلاحیت‌ها توسط هیأت‌های اجرایی بررسی می‌شود و وظیفه شورای نگهبان نظارت برکارکرد هیأت‌های نظارت است.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فرزند حمید نوری در سوئد بازداشت شد