آیت‌الله مفتح مسجد را پایگاه وحدت حوزه و دانشگاه می‌دانست/دلیل دانشگاه رفتن شهید


آیت‌الله مفتح مسجد را پایگاه وحدت حوزه و دانشگاه می‌دانست/دلیل دانشگاه رفتن شهید

هیچ‌گاه مدیریت مسجد را رها نکرد زیرا باور داشت، مسجد، مهم‌ترین مرکز نشر معارف دین است، ایشان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مدام از موضوع وحدت حوزه و دانشگاه می‌گفت و تاکید می‌کرد برای همین مهم دانشگاه رفته است.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: شهید آیت ‌الله «محمد مفتح» در سال 1307، در خانواده ‌ای روحانی در همدان متولد شد و پس از فراگیری مقدمات، راهی قم شد و از محضر برخی از مراجع تقلید و استادان نام آشنای حوزه علمیه این شهر همچون امام خمینی (ره) و آیت الله سیدمحمدحسین طباطبایی(ره) استفاده کرد. وی در ادامه، وارد دانشگاه شد و فراگیری علوم جدید را تا مقطع دکتری ادامه داد.

با تایید آقای بروجردی به دانشگاه رفتم

آیت‌الله مفتح مسجد را پایگاه وحدت حوزه و دانشگاه می‌دانست/دلیل دانشگاه رفتن شهید

آیت الله «سید هاشم حمیدی» همدرس و هم مباحثه ای و هم حجره ای شهید مفتح در مدرسه فیضیه قم، درباره تحصیلات دانشگاهی این شهید به خبرنگار شبستان گفت: ایشان بسیار انسان موقری بود و خیلی اهل خندیدن های بی دلیل و سطحی نبود. باوجود این روزی ایشان را دیدم درحالی که بسیار می خندید، علت را که جویا شدم، گفت: تعدادی طلبه به من خرده می گیرند که آقای مفتح! شما شهریه امام زمان (عج) را دریافت می کنید ولی به دانشگاه می روید، این کار شما خلاف شرع است. از شهید مفتح پرسیدم که شما چه جوابی به آنان دادید؟، که گفت: به آن طلبه ها گفتم، من در اواخر حیات مرحوم آیت الله العظمی سیدحسین بروجردی، به ایشان عرض کردم که می خواهم در دانشگاه تحصیل کنم و پس از شروع به کار به عنوان استاد در این مرکز دینی، دانشجویان را با معارف دین آشنا کنم. آقای بروجردی(ره) سرشان را به نشانه تایید تکان دادند و فرمودند، بسیار کار خوبی است، حتما انجام دهید.

شهید مفتح از جمله روحانیون سنتی بود که در کنار تمام مراتب علمی ای که داشت هیچ گاه مدیریت مسجد را رها نکرد زیرا باور داشت، مسجد، مهم ترین مرکز نشر معارف دین است.

حجت الاسلام «سید جلال مجد» در این باره در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: من در سال 1348 به توصیه مرحوم آیت الله العظمی آقای سیدمحمدرضا گلپایگانی به مسجد ضرابخانه (که بعدها مسجد جامع غدیر خم نام گرفت) رفتم و در آن زمان، اولین فردی که به دیدنم آمد، شهید مفتح بود. ایشان چند سال پیش از من به این مسجد آمده و آن را مرکز انقلابیون قرار داده بود.

آیت‌الله مفتح مسجد را پایگاه وحدت حوزه و دانشگاه می‌دانست/دلیل دانشگاه رفتن شهید

زیرزمین مسجد قبا مرکز انقلاب بود

این شاگرد امام خمینی (ره) ادامه داد: با گذشت زمان، رفاقت و همکاری بنده و شهید مفتح بیشتر شد تا جایی که در دهه پنجاه، شب ها و در حالی که حتی خانواده هایمان خبر نداشتند، اعلامیه های امام خمینی (ره) را در زیرزمین مسجد قبا که شهید مفتح، امام جماعت آن بودند، چاپ می کردیم و از طریق علمای منطقه و برخی از جوانان انقلابی به سراسر تهران ارسال می کردم.

حالا که از مسجد قبا سخن به میان آمد، خوب است بگوییم نمازگزاران این مسجد جزو نیروهای خط مقدم انقلاب مردم ایران علیه نظام طاغوت بودند و همین موضوع سبب تعطیل شدن برخی از جلسات قرآنی و فرهنگی این مسجد از سوی سازمان امنیت و اطلاعات (ساواک) شد. با گسترش فعالیت های شهید مفتح، ایشان از سوی نیروهای رژیم تحت تعقیب قرار گرفت تا اینکه مدتی مانع از فعالیت وی در مسجد قبا شدند.

البته این گونه مورد اذیت و آزار قرار گرفتن از سوی حکومت، برای مفتح تازگی نداشت. حجت الاسلام مجد در این باره به خبرنگار شبستان گفت: شهید مفتح حدود دو سال امام جماعت مسجد جاوید بود و در عمل این مسجد را به پایگاه هم اندیشی و تبادل نظر حوزویان و دانشگاهیان تبدیل کرده بود تا این که در آذرماه 1353 و به دنبال سخنرانی انقلابی حضرت آیت الله خامنه ای (مقام معظم رهبری) در این مسجد، ماموران ساواک به این خانه خدا هجوم بردند و پس از ضرب و شتم تعدادی از نمازگزاران و دستگیری شهید مفتح، مدتی اجازه فعالیت این مسجد را ندادند.

انقلاب که در 22 بهمن ماه 1357 پیروز شد اقدامات زیادی برای برچیدن کامل نظام ستم شاهی انجام شد که برخی از آنها توسط شهید مفتح و با همکاری ائمه جماعات مساجد و روحانیون مسقر در شمال تهران صورت گرفت که دستگیری ارتشبد نعمت الله نصیری، رئیس ساواک از جمله آنها بود.

پیگیری موضوع وحدت حوزه و دانشگاه قبل از پیروزی انقلاب

یکی از مهم ترین اقداماتی که آیت الله مفتح، مبتکر آن بود، موضوع وحدت حوزه و دانشگاه است. حجت الاسلام و المسلمین سید علی اصغر هاشمی علیا، تولیت حوزه علمیه حضرت قائم (عج) منطقه چیذر در شمال تهران که از دوستان نزدیک شهید مفتح بود در این باره به خبرنگار خبرگزاری شبستان، گفت: ایشان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مدام از موضوع وحدت حوزه و دانشگاه می گفت و تاکید می کرد دانشگاه رفتنش برای همین کار بود. انقلاب که پیروز شد ایشان خیلی سریع این موضوع را در جلسات با استادان حوزه های علمیه و دانشگاه ها مطرح می کرد و باور داشت که تحقق کامل این وحدت لازمه استقرار نظام اسلامی در کشور است؛ ایشان در پیگیری این موضوع بسیار مصر بودند که گروهک منحط فرقان اجازه به سرانجام رسیدن وحدت حوزه و دانشگاه را به ایشان نداد.

هنوز ملت ایران شمع تولد یک سالگی انقلاب را فوت نکرده بود که شهید مفتح در روز 27 آذرماه 1358، هنگام ورود به دانشکده الهیات دانشگاه تهران،‌ توسط گروهک فرقان هدف گلوله قرار گرفت و ساعتی بعد به شهادت رسیدم.

جلسه‌ای که شهید مفتح به آن نرسید

حجت الاسلام مجد در این باره اظهار کرد: روزی که آقای مفتح به شهادت رسیدند ما در کاخ جوانان، جلسه ای مهم و حساس با حضور علمای شمال تهران داشتیم. شب قبل از این جلسه نیز بنده جلسه ای چندساعته با شهید مفتح در همین ارتباط داشتم و قرار شد کارهای انجام شده را فردا بنده در قالب گزارش ارائه کنم و شهید مفتح نیز از کارهایی که در روزهای بعد قرار بود انجام شود، مطالبی بیان کند. فردای آن روز شمار زیادی از ائمه جماعات و روحانیون شمال تهران در آن جلسه حضور یافتیم و بحث های مقدماتی مطرح شد و همه منتظر ورود آقای مفتح بودیم که ماموران خبر دادند ایشان به شهادت رسیده اند.

گفتنی است، شهید مفتح با تشکیل شورای انقلاب از طرف امام خمینی (ره) به عضویت این شورا درآمد و پس از پیروزی انقلاب نقش مهمی در ساختار کمیته انقلاب اسلامی داشت و سرپرست این نهاد انقلابی در منطقه 4 شهر تهران بود. سرپرستی دانشکده‌ الهیات دانشگاه تهران و عضویت در شورای گسترش آموزش عالی کشور، آخرین سمت های شهید مفتح بود.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا