ارکستر موسیقی هر فرهنگی را به زبان بین المللی برای جهان ترجمه و اجرا می کند


 ارکستر  موسیقی هر فرهنگی را به زبان بین المللی برای جهان ترجمه و اجرا می کند

رهبر ارکستر فیلارمونیک در سنندج، معتقد است که می‌توان از طریق ارکستر، موسیقی هر فرهنگ را به زبان بین المللی برای مردم جهان ترجمه و اجرا کرد چراکه زبان بین المللی موسیقی به واسطه ارکستر قابل انتقال است و می‌تواند برای دوستداران موسیقی در سراسر دنیا جذاب باشد.

ارکستر فیلارمونیک در سال ۸۴ در سنندج توسط مهدی احمدی، خالد مبارکی، امین رحیمی، روزبه مصلح و مرتضی کرمی بنیان شده و با همکاری تعدادی از نوازندگان شروع به کار کرده و تا به امروز با همکاری ۶۰ نوازنده به کار خود ادامه داده است.

مهدی احمدی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: «ارکستر فیلارمونیک مجموعه سازهای کلاسیک است که با هم همنوازی می‌کنند». در دنیای موسیقی دو نوع ارکستر بزرگ وجود دارد که شامل ارکستر فیلارمونیک و سمفونیک است، ارکستر فیلارمونیک در راه گسترش موسیقی هنری، علمی و ایجاد انگیزه و راهنمایی دوستداران موسیقی کلاسیک گام‌های به سزایی برداشته است.

وی با اشاره به اینکه در دنیای موسیقی، فیلارمونیک به معنای دوستداران موسیقی است، ادامه داد: ارکستر فیلارمونیک به معنای ارکستری است که مردم نهاد بوده و وابستگی به نهاد دولتی ندارد. رهبر ارکستر به عنوان «قلب ارکستر» وظیفه هماهنگی نوازندگان را به عهده دارد و در حالت استاندارد می‌تواند ۱۲۸ نوازنده را ساماندهی کند، رهبر ارکستر همچون یک کارگردان عمل کرده که همه عوامل هر لحظه از دستورات این کارگردان پیروی می کنند.

این مدرس موسیقی در کردستان، در بخشی از سخنان خود توضیح می‌دهد: رهبر ارکستر به وسیله چوب باتون و از طریق اشارات و حرکات بدنی پیغام را به نوازنده‌ها منتقل می‌کند او دفتر نتی به نام پارتیتور را جلوی خود قرار داده که در جریان چگونگی و اجرای نت سازهای مختلفی قرار بگیرد؛ هر آهنگساز که اثری به ارکستر می‌دهد توضیحات مربوط به آن اثر برای هر ساز را به ترتیب و استانداردی که وجود دارد در پارتیتور می‌نویسد.

همچنین رهبر ارکستر وظیفه تفسیر موسیقی را به نوازنده دارد و نت‌ها را به کمک نوازندگان به سبک و سلیقه رهبر ارکستر اجرا می‌کنند.

احمدی گفت: رهبر ارکستر باید علم ساز شناسی را به صورت تئوری بشناسد و به ۲ ساز سمفونیک نیز مسلط باشد.

وی می‌گوید: وجود ارکستر به جامعه آموزش می‌دهد که اجرا به وسیله تعداد زیادی از نوازندگان به صورت جمعی انجام گیرد که می‌تواند بر مترقی شدن جامعه تاثیر داشته باشد.

این مدرس موسیقی در کردستان، ادامه می‌دهد: تشکیل ارکستر به معنای واقعی کار ساده‌ای نیست و نیازمند سال‌ها زمان تمرین و ممارست است که خود را به فرهنگ‌های مختلف نشان دهد. ارکستر برای مطرح شدن در دنیای موسیقی و استانداردهای دقیق و بین المللی نیازمند اعضا، نوازنده‌های زبردست، سازهای مختلف، تجهیزات و مکان و سالن‌های مناسب بوده که این به واسطه حمایت دولتی امکانپذیر است.

"ارکستر" موسیقی هر فرهنگی را به زبان بین المللی برای جهان ترجمه و اجرا می کند

او به ثبت سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی نیز گریزی زد و گفت: نقش و سهم ارکستر فیلارمونیک در ایجاد شهر خلاق موسیقی در سنندج بسیار پر رنگ و تاثیرگذار بوده است چراکه تعداد زیادی از موزیسین‌های خارجی به واسطه ارکستر به سنندج دعوت شدند.

این مدرس دانشگاە کردستان، ادامه داد: در این راستا هنرستان‌های موسیقی در سنندج شکل گرفته تا علاقه مندان به وسیله موسیقیدانان این شهر تربیت و آموزش ببیند. ما با آموزش موسیقی در تلاش هستیم که موسیقی را به صورت علمی به هنرجویان بیاموزیم چراکه باید با پدیده ارکستر بسیار علمی و جامع برخورد کرد.

وجود فیلارمونیک موجب ترقی جامعه می‌شود

احمدی گفت: ارکستر فیلارمونیک یک نهاد فرهنگی است که در کنار وجود آکادمی‌ها و مدرسه‌های موسیقی و... می‌توانند نشان دهنده مترقی بودن فرهنگ موسیقایی باشد.

نویسنده کتاب موسیقی اورامان، بیان کرد: مردم کُرد در زندگی خود، فرهنگ‌ها و ساختارهای موسیقایی گوناگونی را شکل داده‌اند در واقع موسیقی کُردی از نظر فولکور و گوناگونی موسیقی مثل عروسی، مذهبی، خانقاهی، بیت و حیران و ... بسیار ثروتمند است، یکی از تأثیرگذارترین فرهنگ‌های موسیقیایی کردستان، موسیقی هورامان است که از قدیمی‌ترین موسیقی‌ها به حساب می‌آید.

وی معتقد است که می‌توان از طریق ارکستر، موسیقی هر فرهنگ را به زبان بین المللی برای مردم جهان ترجمه و اجرا کرد چراکه زبان بین المللی موسیقی به واسطه ارکستر قابل انتقال است و می‌تواند برای دوستداران موسیقی در سراسر دنیا جذاب باشد.

وی با اشاره به اینکه موسیقی یک نوع اشتراک بین فرهنگ‌های مترقی موسیقی در دنیا بوده که یک مرز مشترک دارند، گفت: در موسیقی ایرانی از ارکستر ملی استفاده شده که این نیز باب طبع بسیاری از افراد و همچنین مورد توجه بین الملل قرار گرفته و این رویداد می‌تواند در موسیقی کُردی نیز اتفاق بیافتد.

احمدی با ذکر اینکه ارکستر موجب شده که نوازنده‌ها بتوانند در کنار هم کارهای بزرگی را انجام دهند، افزود: ارکستر، محتوایی از موسیقی را براساس یک نظم شکل داده و تمام هم گروهی‌ها با برنامه‌ریزی در بالای سن آن را اجرا می‌کنند.

وی بیان کرد: در ارکستر با معنای سمفونی که جمع نوازی و با هم نواختن است پی می‌بریم که انسان یاد بگیرد در هر کاری دقت بالایی داشته باشد.

به گفته وی موسیقی می‌تواند نظم و لطافت روح را به انسان ها هدیه دهد و معتقد است که کودکان می‌توانند به روش موسیقی مهارت بیشتری نسبت به دیگر همکلاسی‌های خود داشته باشند.

"ارکستر" موسیقی هر فرهنگی را به زبان بین المللی برای جهان ترجمه و اجرا می کند

وی اظهار کرد: در گذشته گروه‌های موسیقی کُردی تعداد زیادی نبودند اما امروز ارکستر فیلارمونیک بعد از ۱۴ سال شروع به کار با همکاری ۶۰ نوازنده در سنندج کار خود را ادامه داده است و توانسته سومین ارکستر مطرح در سطح کشور باشد و همچنین در اجراهای بین المللی در کشور کویت و در جشنواره فجر شرکت داشته باشد.

این موسیقی دان عنوان کرد: ارکستر فیلارمونیک دارای هیات امنایی است که از موزیسین‌های بزرگ ایران و جهان شکل گرفته و دکتر حمید رضا اردلان از این جهت به آن کمک کرده است.

احمدی در پایان یادآور شد: متاسفانه در دنیای کنونی موسیقی، این هنر توسط افرادی که هنر و علم موسیقی را ندارند، ارزش واقعی خود را از دست داده و آثار آن‌ها ثاتیر منفی بر روی مخاطب می‌گذارد.

لازم به ذکر است؛ مهدی احمدی در یک خانواده کُرد سنندجی در سال ۶۲ متولد شد. وی در سال ۸۸ از دانشگاه تهران در رشته کارشناسی موسیقی ایرانی فارغ التحصیل و در سال ۹۱ نیز از همان دانشگاه موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد آهنگسازی شد.

او مدرس دانشگاه و هنرستان موسیقی همچنین رهبر ارکستر سازهای بادی دانشگاه هنر تهران، سمفونیک ایران مال، دستیار رهبر ارکستر خانه هنرمندان ایران و در حال حاضر همزمان رهبر ارکستر شوریده در تهران و فیلامونیک در سنندج را در کارنامه خود دارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان