عملیات آماده‌سازی ناحیه صنعتی اردل مستلزم رفع مشکلات اجتماعی است


عملیات آماده‌سازی ناحیه صنعتی اردل مستلزم رفع مشکلات اجتماعی است

شهرکرد- ایرنا- مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری با اشاره به انجام پیگیری‌های فراوان برای آماده‌سازی ناحیه صنعتی اردل گفت: عملیات آماده‌سازی این ناحیه صنعتی مستلزم رفع مشکلات اجتماعی است.

حمیدرضا فلاح روز شنبه در پاسخ به مباحث مطرح شده از سوی نماینده شهرستان اردل در شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری که خواستار تعیین تکلیف احداث شهرک صنعتی شهر کاج شده بود، تاکید کرد: برای مکان‌یابی اولیه به منظور ایجاد ناحیه صنعتی در شهرستان اردل، پس از بررسی‌های کارشناسی در سال‌های اخیر از سوی مراجع ذی‌ربط، زمین‌های مختلفی از جانب شورای اسلامی اردل پیشنهاد شد.

وی افزود: پس از صرف هزینه‌های متعدد از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری به علل گوناگون شامل مشکلات اجتماعی و معارض، اشکال در دسترسی و همچنین کیفیت زمین و نوع خاک، امکان آغاز عملیات اجرایی میسر نبود.

فلاح تصریح کرد: سرانجام در اواخر سال ۱۳۹۱ با معرفی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اردل، قطعه زمینی در سه‌راهی دشتک برای ایجاد ناحیه صنعتی اردل مد ‌نظر واقع شد و از همان مقطع اقدامات مربوط برای پیش‌بُرد امور صورت گرفت.

وی یادآور شد: در همین راستا برابر مقررات برای ایجاد شهرک یا ناحیه صنعتی می‌بایست حدود ۱۶ مجوز قانونی از سوی مراجع و سازمان‌های ذی‌ربط اخذ شود، که صدور این اجازه‌نامه‌ها مستلزم بازدید و صرف وقت از جانب کارشناسان مراجع یاد شده است.

رییس هیات مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: نکته حایز اهمیت آن است که در همان مقطع بخشداری مرکزی شهرستان اردل به عنوان یکی از مراجعِ ۱۶‌ گانه در پاسخ به استعلام برای صدور مجوز، بر " نبود عدم وجود مشکلات اجتماعی" در زمین‌های مشخص شده تاکید کرده است.

وی گفت: در همین راستا پس از تنظیمِ گزارش توجیهی زیست محیطی و مطالعات فنی و اقتصادی مکان یاد شده از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری موضوع ایجاد ناحیه صنعت اردل در تاریخ یکم دی‌ماه ۱۳۹۲ در نشست هیات مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران مطرح و تصویب شد.

فلاح تاکید کرد: از سوی دیگر، شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری بر مبنای ضوابط موظف به اخذ سند مالکیت زمین‌ها پیش از آغاز عملیات عمرانی است.

وی افزود: پس از سپری شدن مراحل قانونی در ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری و امور اراضی و به ویژه توقف زمانی مربوط به وجود معارض و مشکلات اجتماعی، در اسفند ۱۳۹۵ سند مالکیت براس ناحیه صنعتی اردل به نام شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری صادر شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: این شرکت پس از دریافت سند مالکیت، در سال ۱۳۹۶ نسبت به آغاز عملیات عمرانی و خاک‌برداری اقدام کرد.

وی یادآور شد: اما متاسفانه با مشکلات فراوان اجتماعی مواجه و فعالیت متوقف شد و این در حالی است که حتی حضور اعضای شورای تامین شهرستان اردل در محل یاد شده نیز نتوانست مانع اعتراض شدید مردم منطقه شود و ناگزیر ادامه عملیات معطل ماند.

فلاح اظهار داشت: در همان زمان مسوولان شهرستان اردل برای رفع مشکلات اجتماعی تا پایان سال ۱۳۹۶ قول مساعد دادند و شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری براساس آن در ابتدای سال ۱۳۹۷ پس از تخصیص اعتبار از منابع استانی و ملی و همچنین انتخاب پیمانکار برای ایجاد زیرساخت‌های لازم در محل، طی نامه‌ای در فروردین همان سال از مسوولان ذی‌ربط درخواست کرد تا ضمن رفع مشکلات اجتماعی زمینه ادامه عملیات عمرانی برای آماده‌سازی ناحیه صنعت اردل را فراهم کنند که تاکنون پاسخی دریافت نشده است.

وی گفت: با عنایت به سند مالکیت در اختیار که پس از سال‌ها تلاش فراوان بخش‌های مختلف دولتی به دست آمده، زمینه‌های قانونی برای ایجاد ناحیه صنعتی اردل به طور کامل فراهم است.

رییس هیات مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: مشکلات اجتماعی در محدوده متملک، امکان انجام فعالیت عمرانی این شرکت به منظور آماده‌سازی و بهره‌برداری از این بستر موثر را سلب کرده است.

وی افزود: لازمه آغاز عملیات آماده‌سازی ناحیه صنعتی اردل رفع مشکلات اجتماعی است که این مساله در حیطه وظایف شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری نیست.

فلاح تصریح کرد: به هر ترتیب شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری آمادگی کامل دارد تا پس از رفع مشکلاتی اجتماعی مترتب بر محل ایجاد "ناحیه صنعتی اردل" نسبت به آغاز عملیات عمرانی برای فراهم‌آوری زمینه جذب سرمایه‌گذاران در شهرستان اردل اقدام کند.

به گزارش ایرنا، براساس تعریف سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد (UNIDO) شهرک یا ناحیه صنعتی زمینی است، دارای محدوده و مساحت معین که محل آن بر مبنای ضوابط و مقررات مکان‌یابی صنعتی و طبق راهبردهای توسعه شهرک‌های صنعتـی در هر کشور انتخاب می‌شود.

شهرک‌ها و نواحی صنعتی در هر منطقه‌ می‌توانند بستر مناسبی برای افزایش سرمایه‌گذاری و نرخ رشد اقتصادی با رویکرد توسعه پایدار باشند.

برای تعیین مکان ایجاد یک شهرک یا ناحیه صنعتی علاوه بر ارزیابی استقبال سرمایه‌گذاران و همچنین سهولت دسترسی به شاهراه‌های اصلی از منظر توپوگرافی، امنیت سرمایه‌گذاری نیز می‌بایست مدنظر واقع شود.

چهارمحال و بختیاری ۲۹ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب دارد که از این تعداد هم‌اینک در ۲۱ شهرک و ناحیه صنعتی واگذاری صورت می‌گیرد.

پیشتر حسین‌علی رضایی سرپیری نماینده شهرستان اردل در شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با اشاره به اختصاص زمین‌ برای احداث شهرک صنعتی شهر کاج خواستار، تعیین تکلیف این زمینها شده بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ورود سرمربی برزیلی-فرانسوی تیم ملی والیبال به ایران + عکس