فال آنلاین در شب یلدا


فال آنلاین حافظ این روزها بازار داغی دارد که در شب یلدا میان خانواد‌ه‌ها به اوج خود می‌رسد.

فال آنلاین در شب یلدا

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، تفال به دیوان حافظ از سنت‌های رایج شب یلداست؛ شب یلدا یا شب چله بلندترین شب اول زمستان و یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است که طبق رسوم ایرانیان در این شب علاوه بر دور هم جمع شدن و خوردن خوراکی‌های مرسوم، بزرگ خانواده تفالی به دیوان خواجه شیراز می‌زند و برای همه می‌خواند.

شما مخاطبان گرامی باشگاه خبرنگاران جوان می‌توانید برای تفال به دیوان حافظ در بلندترین شب سال در کنار خانواده به صفحه فال آنلاین مراجعه کنید.

فال آنلاین در شب یلدا

حافظ خوانی در شب یلدا از فرهنگ باستانی مردم است، زیرا اشعار حافظ در میان ایرانیان از همان ابتدا تاکنون ارج و قرب زیادی دارد و در اشعار این شاعر بزرگ جذبه و گیرایی زیادی نهفته است. فال یکی از پدیده‌های اثبات نشدنی است چرا که علم به تنهایی پاسخگوی همه نیاز‌های بشر در تنگنا‌های سخت زندگی نیست و لازم است در کنار آن ایمان، توکل، عشق و صبر و بردباری هم باشد. به طوریکه برخی از روانشناسان معتقدند از طریق اندیشه‌های والای حافظ و با تصویر سازی ذهنی مثبت می‌توان تحولات زیادی را در خود ایجاد کرد. گرفتن فال، دلیل بر این نمی‌شود که وظیفه و مسئولیت بزرگ انسانی خود را فراموش کنیم.

بیشتر بخوانید: آداب و رسوم یلدا در چهار گوشه ایران

فال، پناه جویی انسان درمانده به عوالم مرموز غیبی است که فقط برای کسب امیدواری و دل خوشی است و درست یا نا درست بودن آن اتفاقی است. حافظ نیز مانند همه ما انسان بوده و گاهی در حل مشکلات زندگی خود نیز درمانده شده است. آن چنان که در برخی از اشعارش به آن اشاره کرده حافظا در کنج فقر و خلوت شب‌های تار ... از فقر یا تنهایی و ... اظهار کسالت کرده است، اما در باره درستی اشعار می‌توان گفت، چون در اشعار حافظ مضمون‌هایی سرشار از شادی و امید و نوید و کلمات دو پهلو و کلی گویانه فراوان است و به همه چیز در آن پرداخته شده است می‌توان معانی خوبی را در راستای نیت خود از آن استنباط کرد.

هر فالی راست و درست درنمی آید و هر کس برای تفریح و سرگرمی در مجلسی فال بگیرد نمی‌تواند با عالم غیب و روح حافظ تماس حاصل کند و حافظ به او راه نجات از ظلمات را نشان دهد. اما انسان‌های پاک دل با اخلاص و توکل به خدا، راهی به جهان غیب دارند همانطور که خداوند می‌فرماید: «و، چون بندگانم از من پرسند بدانند که من نزدیکم و دعای صاحب دعا را، چون دعایم کند اجابت کنم.» (سوره بقره، آیه ۱۸۶) و به قول حافظ:

گرت هواست که معشوق نگسلد پیمان نگاه دار سر رشته تا نگه دارد

فال آنلاین در شب یلدا

چطور پاسخ فال حافظ خودمان را تفسیر کنیم؟

اشعار خواجه حافظ شیرازی معمولا چند وجهی است و معانی گوناگون دارد. تشخیص خوب و بد اشعار حافظ به گیرنده فال و فهم و دریافت او از این اشعار بستگی دارد. بهتر است بعد از گرفتن فال حافظ این اشعار را بر اساس نیت خود بسنجید و روی آن کمی فکر کنید تا پاسخ خود را دریابید.

گاهی در شعر اشارات واضحی است که نشان دهنده نیت خوب است. مثلا اگر فالتان، غزل «دیدم به خواب خوش که به دستم پیاله بود» آمد، در آن این بیت هست: «از دست برده بود خمار غمم سحر / دولت مساعد آمد و می‌در پیاله بود». در این شعر خیلی واضح به بخت خوب برای انجام این کار، اشاره شده است و اگر این شعر برایتان آمد «قراری کرده ام با می‌فروشان / که روز غم بجز ساغر نگیرم» متاسفانه کارتان به مشکل می‌خورد.

بیشتر بخوانید: شب یلدا/ آداب و رسوم شب چله را بیشتر بشناسید

اما اگر محتوای اشعار پاسخگوی شما نبود، به لغات و افعالی که در شعر به کار برده شده دقت کنید. مانند اینکه اگر درباره خانه خریدن در فلان محله مشورت خواسته اید، افعالی مثل خریدن و فروختن و ساختن و خراب کردن، لغاتی نظیر در و دیوار و داربست و حتی چیز‌هایی مانند نشستن و خوابیدن (کار‌هایی که در خانه انجام می‌دهیم) می‌تواند به نیت شما مربوط باشد. بعد از پیدا کردن این قسمت‌های مرتبط، به مثبت یا منفی بودن فعل مربوطه توجه کنید. جواب معلوم می‌شود. مثلا با همان نیت اگر غزل «بتی دارم که گرد گل ز سنبل سایه بان دارد» آمد، در غزل بگردید، می‌توانیداین بیت را پیدا کنید: «ز سرو قد دلجویت مکن محروم چشمم را / بدین سرچشمه اش بنشان که خوش آبی روان دارد» در مصرع دوم خواهید فهمید که محله مورد نظر، چشم خواجه را گرفته است.

فال آنلاین در شب یلدا

روش دیگر برای استنباط معنا و منظور فالتان، توجه به تصاویری است که خواجه در شعرش ساخته است. مثلا سر کتاب را باز می‌کنید و این بیت می‌آید: «گفتم خوشا هوایی کز باغ حسن خیزد / گفتا خنک نسیمی کز کوی دلبر آید». در بیت دو کلمه «خوشا» و «خُنُک» به کار رفته که مفهوم شعر را نیک می‌کند.

همچنین شما‌ می‌توانید با مراجعه به صفحه استخاره با قرآن در بلندترین شب سال حال و هوای ویژه‌ای را در این شب خلق کنید.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا