خوشمزه‌ترین خوراکی‌های شب یلدا برای تناسب اندام


با فرا رسیدن شب یلدا، برای حفظ سلامتی و تناسب اندام بهتر است این نکات را به خاطر داشته باشید.

به گزارش سایت طلا ، در بین جماعت اصیل ایرانی از تاریخ ۳۰ آذر تا اول دی بلند‌ترین و طولانی‌ترین شب سال است که ما ایرانیان آن را شب یلدا یا شب چله می‌نامیم که با رفتن به خانه بزرگتر‌ها این سنت قدیمی را جشن گرفته و ابراز شادی می‌کنیم.

خوشمزه‌ترین خوراکی‌های شب یلدا برای تناسب اندام

اصلی‌ترین خوراکی‌های شب یلدا

با هر رده سنی که باشید، حداقل یک بار این شب باشکوه را در کنار خانواده یا دوستان خود سپری کرده اید و از نظم و قانون این جشن خبر دارید، اما بهتر است بدانید که میوه و خشکبار، اصلی‌ترین خوراکی‌های شب یلدا هستند. میوه‌های پاییزی و تابستانی مانند انار و هندوانه برای این شب طولانی تهیه می‌شود.

خوشمزه‌ترین خوراکی‌های شب یلدا برای تناسب اندام

آیا تا به حال به فلسفه وجود این میوه‌ها در سفره یلدایی خود توجه کرده اید؟ بر اساس یک باور قدیمی وجود انار در شب چله به معنای آغاز زمستان و خوردن هندوانه هم به معنای وداع با فصل تابستان است، ولی خوردن خشکبار نشانه‌ تقابل سرما، ناباروری و پژمردگی است.

خواص خوراکی‌های شب یلدا چیست؟

به عقیده قدیمی‌تر‌ها خوردنی‌های سفره یلدا همانند عید نوروز می‌تواند باعث تغییر مزاج گرم به سرد یا تغییر مزاج سرد به گرم شود؛ برای مثال اگر افراد از مزاج گرم رنج می‌برند باید به مصرف انار و هندوانه بپردازند و اگر از مزاج سرد رنج می‌برند توت، کشمش، خرما، مویز و گردو را در لیست میان وعده خود قرار دهند. اما جالب است بدانید که خواص خوراکی‌های شب یلدا بسیار زیاد است و از این خواص می‌توان وجود ویتامین A، فسفر ، منیزیم و ترکیبات امگا ۳ را در درون آن نام برد البته از نظر پزشکی این امر کاملا مورد تایید واقع شده است و به عقیده اکثر متخصصان بهتر است خوراکی‌های شب یلدا مانند آجیل هفت قلم بادام، پسته، گردو، نخود چی، کشمش و باسلوق به علت دارا بودن مواد فیبری در خود و احساس سیری در فرد برای جلوگیری از کاهش وزن قبل از وعده غذایی یا همان شام مصرف شود.

خوشمزه‌ترین خوراکی‌های شب یلدا برای تناسب اندام

مصرف خشکبار باعث جلوگیری از چه بیماری‌هایی می‌شود؟

مصرف روزانه و مداوم خشکبار به صورت اندک باعث افزایش ۳ تا ۵ درصدی طول عمر انسان می‌شود و طبق مطالعات علمی انجام شده در سراسر جهان می‌تواند ریسک بیماری‌های قلبی_ عروقی را ۲۰ تا ۵۰ درصد کاهش دهد. مغز پسته به علت وجود ویتامین‌هایی مانند ویتامین B۱، B۳، ویتامین E و املاح مغذی مانند مانند آهن، پتاسیم، کلسیم و فسفر می‌تواند برای کاهش کم خونی امری موثر واقع شود. البته افراد مبتلا به نارسایی بد،نقرس،دیابت و ناراحتی‌های کلیوی باید از خوردن پسته پرهیز کنند، ولی مصرف بقیه خشکبار به دستور پزشکان طب سنتی برای آنان هیچ ایرادی نخواهد داشت.

خوشمزه‌ترین خوراکی‌های شب یلدا برای تناسب اندام

خواص انار شب چله چیست؟

انار شب چله با وجود خاصیت آنتی اکسیدانی در خود دشمن قوی در برابر بیماری‌هایی مانند سرطان، جلوگیری از تصلب شریانها، سکته ها، پیری زودرس، آلزایمر ، سرطان پروستات، بیماری‌های قلبی_ عروقی، سکته مغزی و فشار خون بالاست و افراد سرد مزاج به علت نفخ معده هرگز نباید به خوردن این میوه خوشمزه در شب چله اقدام کنند.

شب یلدا مکان زیاده روی کردن نیست

از آنجایی که شب یلدا با خوردن خوراکی‌های خوشمزه و مغذی شب سلامت بدنی نامگذاری شده است زیاده روی کردن در این شب نه تنها هیچ سودی برای شما نخواهد داشت بلکه می‌تواند شما را بر اثر پرخوری راهی بیمارستان کند پس در مصرف خشکبار و میوه جات خوش طعم و خوش زیاده روی نکنید.

خوشمزه‌ترین خوراکی‌های شب یلدا برای تناسب اندام

توصیه‌های علمی در شب یلدا

بهتر است پوست میوه‌های یلدایی مانند انار و هندوانه را به دقت بشویید تا آلودگی هوا از طریق پوست آن‌ها به بدنتان نفوذ نکند، در صورت وجود بادام زمینی بدون پوست قهوه‌ای یا فله‌ای در درون آجیل تهیه شده حتما به منظور پیشگیری از دانه‌های سیاه روی آن به دقت بادام زمینی را تمیز کنید، به هیچ وجه افراد با فشار خون بالا و مشکلات کلیوی نباید به مصرف خشکبار حاوی نمک اقدام کنند، از آنجایی که خوراکی‌های شب یلدا حاوی مواد مغذی و پر حجمی هستند، بهتر است شام خود را حذف کنید یا شام سبکی میل کنید و در آخر حتما به یاد داشته باشید که آجیل خام تنها تا یک سال قابل مصرف است و اگر آن را تفت می‌دهید بهتر است برای جلوگیری از مریض شدن هرچه سریع‌تر به خوردن آن اقدام کنید.

سایر خبر های مفید در 1 روز گذشته

تحلیل خواندنی بانک آمریکایی درباره آینده طلا | 1.1 هزار جنگ تجاری آمریکا و چین و آینده طلا|تحلیل تکنیکال طلا | 1.3 هزار الاکلنگ قیمت‌ها در بازار خودرو | 0.7 هزار چگونه در شب یلدا عکس های خوبی بگیریم؟ | 0.7 هزار قیمت روز خودرو در ۳۰ آذر/ هیوندای سوناتا 2018 هیبرید۸۴۵,۰۰۰,۰۰ تومان شد | 0.9 هزار

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت بیت‌کوین سقوط کرد