دولت 70 میلیارد تومان خسارت به کشاورزان شمال استان کرمان پرداخت کرد


دولت 70 میلیارد تومان خسارت به کشاورزان شمال استان کرمان پرداخت کرد

کرمان - ایرنا - نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت از محل صندوق بیمه محصولات کشاورزی 70 میلیارد تومان خسارت، در یک ماه اخیر به حساب کشاورزان شمال استان کرمان واریز کرده است.

احمد انارکی محمدی روز شنبه در شورای گفت‌ و گوی دولت و بخش خصوصی با محوریت بررسی روند تسهیل در توسعه شهرستان رفسنجان با اشاره به اینکه فاصله بخش خصوصی تا دولت بسیار است بیان کرد: ۳۷۴ شرکت در کشور وجود دارد که ۷۵ درصد آنها دولتی است و هنوز از بنگاه داری خارج نشدند و بودجه آنها ۴۸۳ هزار میلیارد تومان است .

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سالانه ۵۵ میلیارد دلار از ناحیه صادرات نفت و ۴۷ میلیارد دلار از صادرات محصولات غیر نفتی ارز وارد کشور می شود که ۴ میلیارد دلار آن در مورد صادرات محصولات کشاورزی است.

انارکی محمدی با اشاره به اینکه نیمی از ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی مربوط به صادرات پسته است افزود: با پیگیری های انجام شده قرار است این ارز به صورت کالا یا از طریق شبکه نیما وارد کشور شود.

وی ادامه داد: طرح بانکداری اسلامی که در کشورهای شرق آسیا و کشورهای حاشیه خلیج فارس در حال اجرا است و از سال ۱۳۶۲ در کشور ایران به اجرا در نیامده و اخیرا به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و قرار است در ایران اجرا شود.

انارکی محمدی خاطرنشان کرد: پرداخت سود مرکب و سودهای ربوی برای افراد دشوار است که با پیگیری این مهم در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اقتصادی مجلس قرار شد این سودها حذف شود و شرکت هایی که تا سقف ۴ میلیارد تومان و افراد حقیقی هم تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده اند برای بازپرداخت این تسهیلات با سود اولیه به بانک ها پرداخت کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به اجرای طرح انتقال آب از خلیج فارس به مرکز کشور اشاره و بیان کرد: آب خلیج فارس تا نیمه اول سال آینده به رفسنجان وارد می شود، ایستگاه های بین راهی و آخرین ایستگاه پمپاژ این طرح در رفسنجان است و با اجرای این طرح ۴.۶ متر مکعب آب بر ثانیه در این مسیر به رفسنجان خواهد آمد.

وی افزود: طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان بررسی و اجرا خواهد شد، یکهزارو ۸۰۰ هکتار زمین به این منطقه ویژه اقتصادی اضافه شده تا سرمایه گذاران بتوانند طرح هایی را اجرا و اشتغال و بهره وری و رونق اقتصادی ایجاد شود.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کشاورزان در سراسر کشور تا کنون ۲۷۰ میلیارد تومان بابت بیمه باغات خود به دولت پرداخت کردند در حالی که تا کنون ۱۵۰۰ میلیارد تومان دولت از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی بابت خسارت به کشاورزان اعطا کرده است برای شمال استان کرمان ۷۰ میلیارد تومان یک ماه اخیر به حساب کشاورزان این خطه واریز شده است.

وی در بحث راه آهن هم تصریح کرد: در آینده ده ها میلیون تن ذخایر از معادن استان کرمان استخراج می شود که نیاز به خط ریلی برای انتقال این مواد به کشورهای خارجی داریم؛ ۵ خط ریلی هم اگر در مسیر یزد، کرمان و جنوب شرق کشور راه اندازی شود بازهم کمبود خط ریلی داریم و مجوز راه اندازی خط ریلی احمدآباد- انار- رفسنجان- کرمان اخذ شده است.

انارکی محمدی خواستار اعطای تفویض اختیارات به شهرهایی که فرمانداری ویژه دارند به ویژه رفسنجان شد تا بیشتر کارها و امورات در این شهرها انجام شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اکثریت زنان متاهلِ شاغل دو شغله هستند / زهرا نژادبهرام: چند شغله بودن زنان موجب تشدید ا...