لزوم تدوین سند راهبردی وحدت حوزه و دانشگاه/اساتید دانشگاه متون درسی شان را خودشان تالیف کنند



لزوم تدوین سند راهبردی وحدت حوزه و دانشگاه/اساتید دانشگاه متون درسی شان را خودشان تالیف کنند

کارشناسان بر لزوم تدوین سند حوزه و دانشگاه تاکید می کنند.متخصصان مسلمان به سمت تولید علم بروند

به گزارش گلستان24؛زهرا گرزین،در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه هدف مشترک دانشگاه و حوزه کسب علم بوده؛گفت:وحدت حوزه ودانشگاه در حد شعار و لفظ بوده و کمتر به عمل رسیده است ضروری است که کارشناسان دینی و متخصصان دانشگاهی بهم اعتماد کرده و وحدت بین این دونهاد را عملی کنند

کارشناس فرهنگی و اجتماعی تصریح کرد :حوزه و دانشگاه باید علم خود را یکی کنند و برای درمان مشکلات جامعه به کارببرند

اکنون در جامعه مردم در مشکلات هستند و باید همه باهم متحد شوند تا بتوانند برای حل مشکلات جامعه راه حلی پیدا کنند.

گرزین ادامه داد:حوزه با تبلیغات برای آرامش روانی جامعه تلاش کند؛در طول تاریخ این شرایط اقتصادی بارها پیش آمده است؛حتی درزمان پیامبر مردم در شعب ابی طالب بودند وهرچندنفر با یک خرما سر می کردند ودانشگاهیان هم باید درتخصص هایی که به دیگران وابسته هستیم تلاش کنند تا ما را بی نیاز کنند.

وی با تاکید بر اینکه وحدت حوزه ودانشگاه نباید همیشه در حد شعار و لفظ بوده و کمتر به عمل می رسیده است افزود:اکنون شرایط جامعه به گونه ای است که باید وارد اقدام شویم.

گرزین درباره موانع تحقق این هدف گفت :دانشگاهیان فکر می کنند که نباید متخصص دین شوندحوزه هم کم وارد مسائل دانشگاه می شود و فکر می کنند هرکدام کار خودش را انجام دهد و موازی کاری داریم.

کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد کرد:افرادی داریم هم حوزه درس می خوانند هم دانشگاه درس می خوانند و دیدند بین این دو هیچ بیگانگی وجود ندارد و باید تصورات خود را تغییر دهیم.

مدرس تفسیر قرآن، تدوین سند برای وحدت حوزه ودانشگاه را ضروری دانست وافزود:برای وحدت حوزه ودانشگاه، باید یک سند طراحی کنیم باوجودنقشه راه رسیدن به مقصد راحت تر می شودفرهیختگان دانشگاه و کارشناسان حوزه باید سندی طراحی کنند.

لازمه تولید علم توسط متخصصان مسلمان

حجت الاسلام سید رضا طاهری،رئیس نهاد رهبری دانشگاه منابع طبیعی و علوم کشاورزی گرگان در گفت و گو با خبرنگار گلستان 24 درباره وحدت حوزه و دانشگاه گفت:

به علت موثربودن حضور شهید مفتح و شهید مطهری در فضایی دانشگاهی آن زمان روز شهادت شهید مفتح به نام ،وحدت حوزه ودانشگاه نامگذاری شد.

رئیس نهاد رهبری دردانشگاه منابع طبیعی و علوم کشاورزی گرگان، اقدامات انجام شده پیرامون وحدت حوزه و دانشگاه را ضعیف دانست و افزود:این نامگذاری به این علت نبوده که به مناسبت این روز یک نشست برگزار شودبلکه برای یادآوری این امر مهم در تحقق تمدن اسلامی است و نباید به این اکتفا کردوباید ادامه داد به وحدت مطلوب برسیم.

این کارشناس فرهنگی با اشاره به اینکه وحدت حوزه و دانشگاه یک سابقه تاریخی دارد،خاطرنشان کرد: تمام دانشمندان گذشته ما در مسیر وحدت علم و دین فعالیت می کردند. امام صادق درگرایشات مختلف شاگرد داشتند وهمه درمسیر دین حرکت می کردندو هرکدام در کنار بحث تخصصی افراد صاحب نظر در حوزه دین هم بودند

این استاد دانشگاه و طلبه دینی ، درباره موانع تحقق این هدف اظهار کرد:اعتمادی که دانشگاهیان به نظریات غربی دارند و از آن سو به حوزویان ندارند از موانع تحقق این هدف است عموما افرادی هستند که متدین اند اما متون تدریس شان مباحث منبعث از غرب است و مباحث به صورتی بوده که حتی دین را نفی کرده است

طاهری افزود: دانشمندان زیادی داشته ایم چون مصطفی چمران و شهدای هسته ای و....علاوه براینکه درحوزه خود تخصص داشتند اطلاعات دینی خوبی هم داشتند و این وحدت را به نوعی شکل دادند

استاد معارف دانشگاه منابع طبیعی راهکارتحقق وحدت بین این دونهاد اظهار داشت:دانشمندان ما سعی کنند متون علم شان را خودشان تالیف کنند و مباحث خود را با دیدگاه دینی بنویسند

مباحث علوم انسانی در قرآن داریم و در غرب داریم اما با دید غربی ارائه می دهیم در حالی که با اعتقادات ما مغایرت دارند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش