رسانه ملی هیچ کمکی به آموزش و پرورش تهران در کاهش بی‌سوادی نمی‌کند


رسانه ملی هیچ کمکی به آموزش و پرورش تهران در کاهش بی‌سوادی نمی‌کند

تهران-ایرنا-مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه کوچکترین همکاری را از صدا و سیما در ترویج مباحث آموزشی نمی بینیم گفت: این نهاد باید به آموزش و پرورش در کاهش و ریشه‌کن کردن بی‌سوادی کمک کند و برنامه‌هایی را به این حوزه اختصاص دهد.

عبدالرضا فولادوند روز یکشنبه در همایش گرامیداشت هفته سوادآموزی با شعار «سواد، دانایی و شکوفایی» در تالار ایوان شمس اظهار داشت: یکی از تکالیف رسانه ملی کمک به توسعه مباحث سوادآموزی و اجرایی‌کردن سند تحول بنیادین و مقابله با آسیب‌های اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه همکاری‌نکردن نهادها با آموزش و پرورش به خصوص در بحث سوادآموزی باید در قالب برنامه‌ای در رسانه ملی تدوین شود، گفت: آموزش و پرورش انتقادپذیر است و مباحثی که درباره این نهاد در بسیاری از بخش‌های خبری مطرح می‌شود، ما را راهنمایی می‌کند.

فولادوند ابراز امیدواری کرد: کمک رسانه ملی به آموزش و پرورش عملیاتی شود و برای افرادی که سن بالایی دارند و امکان حضور در کلاس‌های سوادآموزی را ندارند، شرایطی فراهم شود که در شبکه آموزش برنامه‌هایی به این حوزه اختصاص داده شود.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت چهلمین سالگرد تاسیس نهضت سوادآموزی بیان کرد: سال ۵۸ اولین سالی است که انقلاب اسلامی و حکومت منتخب مردم در این کشور حاکمیت پیدا کرد، زمانی که مخالفان مردم‌ دست به اسحله برده بودند امام دست به قلم برد و نهضتی را آغاز کرد که رشد و شکوفایی و توسعه در سایه آن، به وجود آمد.

وی گفت: افرادی که در سطح دانشگاه تدریس می‌کردند و صاحبنظر بودند، در حوزه سوادآموزی نقش ایفا کردند و خوشبختانه در طول این ۴۰ سال هر چند کند نهضت سوادآموزی توانسته به بخش اعظمی از اهدافش برسد.

فولادوند با اشاره به پیوستن نهضت سوادآموزی به آموزش و پرورش عمومی کشور افزود: از این پس فعالیت این نهاد تخصصی‌تر و در سایه برنامه کارشناسی ادامه پیدا کرد و رهبر معظم انقلاب نیز بارها و بارها بر تقویت سطح سواد جامعه تاکید کردند، خوشبختانه از مزایای حاکمیت اندیشمندان و فرزانگان در هر کشور این است که تعلیم و تربیت در راس قرار بگیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرد: با تشکیل معاونت سوادآموزی در این نهاد علاوه بر مباحث سوادآموزی، انسداد مبادی بی‌سوادی نیز مدنظر قرار گرفته و توانسته‌ با برنامه‌ریزی‌های متعدد از تعداد بی‌سوادان و کم‌سوادان بکاهد.

وی افزود: سواد در تعریف امروز تنها به معنای خواندن و نوشتن نیست، توسعه فرهنگ و کسب مهارت‌ها یکی از مهمترین برنامه‌هایی است که در حوزه سوادآموزی برای افراد کم سواد مدنظر است.

فولادوند، آموزش اتباع بیگانه را از دیگر برنامه‌های نهضت سوادآموزی عنوان کرد و گفت: اگر زمانی حضور اتباع بیگانه تهدید محسوب می‌شد امروز با تدبیر رهبر معظم انقلاب به یک فرصت تبدیل شده و غنای فرهنگی جامعه ایرانی باعث شده فرهنگ اتباع را در خود هضم کرده و آنها را تحت پوشش قرار دهد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: در کنار آموزش و پرورش نهادها و تشکل‌هایی همچون شهرداری با کانون‌هایی در سرای محلات اقداماتی را برای کاهش و ریشه‌کنی بی‌سوادی انجام داده‌اند.

وی با اشاره به آمار بیش از ۹۰ هزار بی‌سواد در شهر و ۱۴۰هزار بی‌سواد در شهرستان‌های استان اظهارداشت: متاسفانه ما در بحث شناسایی بی‌سوادان و کم سوادان نتوانستیم موفقیت زیادی را کسب کنیم.

فولادوند افزود: برخی از نهادها اعلام‌ می‌کنند که نشانی افراد بی‌سواد جز اطلاعات طبقه‌بندی شده است در صورتی که ما قصد داریم با جذب آنان در کلاس‌های درس، سود برسانیم، با مباحث مطرح‌شده در شورای پشتیبانی سوادآموزی مقررشده آماری در این حوزه در اختیار آموزش و پرورش قرار داده شود.

وی ادامه داد: برخی به دلیل بیماری و مشکلاتی امکان آموزش و حضور در کلاس‌های سوادآموزی را ندارند که باید افراد آموزش‌ناپذیر را از بی‌سوادان جدا کرده و برای آنان گواهی عدم آموزش‌پذیری صادر کنیم تا آمار واقعی بی‌سوادان مشخص شود.

جذب ۵هزار و ۶۵۲ سوادآموز

رئیس اداره سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران نیز در این همایش با بیان این نهاد در یک سال اخیر اظهارداشت: براساس سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت بی‌سواد در رده سنی ۴۹-۱۰ سال، ۹۰ هزار و ۱۱۲ نفر بود که از این تعداد، ۴۵هزار و ۱۶۵ نفر آقا و ۴۴هزار و ۹۴۷ نفر خانم بودند.

سعید شهریاری گفت: از این تعداد، ۷هزار و ۴۴۴ نفر تا پایان سال ۹۷ باسواد شدند و تا پایان این سال ۸۲ هزار و ۶۶۸ نفر بی‌سواد داشتیم.

وی با اشاره به اینکه ۲هزار و ۷۷۴ نفر تا ۳۰ آذرماه امسال در دوره سوادآموزی جذب شدند، افزود: ۷۳۶ نفر را در دوره انتقال و ۲هزار و ۱۴۲ نفر را در دوره تحکیم جذب کردیم و در مجموع ۵هزار و ۶۵۲ نفر را امسال موفق شدیم تحت پوشش قرار دهیم که این روند تا پایان دی ماه ادامه دارد.

شهریاری بیان کرد: همچنین امسال ۲هزار و ۵۸ نفر از اتباع تحت پوشش دوره‌های سوادآموزی قرار گرفتند.

رئیس اداره سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به پوشش ۹۲۹ نفر از کودکان و نوجوانان کار، بدسرپرست و بی‌سرپرست در رده سنی ۱۸-۱۰ سال اظهارداشت: همچنین امسال با ابتکار مدیرکل، در پایگاه‌های سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان توانستیم یکهزار و ۹۳ اولیای بی‌سواد را شناسایی کنیم که این روند در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

وی گفت: امسال از طریق سامانه سناد، کودکان بازمانده از تحصیل را شناسایی و توانستیم آمار قابل توجهی از انان را تحت پوشش قرار دهیم، همچنین با همکاری سازمان و نهادهایی همچون جهاد کشاورزی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، دانشگاه علوم پزشکی، در حال شناسایی و جذب افراد بی‌سواد هستیم.

معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی نیز در این همایش با اشاره به آمار ۲ میلیون بی‌سواد در رده سنی ۴۹-۱۰ سال در کشور اظهارداشت: باید با برنامه‌ریزی، شناسایی دقیق و هدفمند اقداماتی را برای ریشه‌کنی بی‌سوادی در دستور کار قرار دهیم.

علیرضا نخعی با اشاره به به کاربردن راهکارهای مناسب برای جذب بی‌سوادان گفت: زمانی که این فرد در معذوریت سرکلاس حضور پیدا کند واقعا مثمر ثمر نیست بلکه باید خودش احساس نیاز کند و قدم بردارد هر چند که آموزش این افراد به اندازه باسواد کردن پنج خردسال نیازمند انرژی است و سختی‌هایی را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه حل مشکل بی‌سوادی در کشور تنها وظیفه آموزش و پرورش نیست، افزود: ریشه‌کنی بی‌سوادی نیازمند همت همگانی است، در همه دنیا شاخص توسعه با سطح سواد سنجش می‌شود، شاخص توسعه در کشور ۹۶ درصد است که برای دستیابی به حد مطلوب باید ۹۸ درصد باشد.

نخعی بیان کرد: در قرآن کریم ۸۷۲ بار واژه تعلیم، علم و سواد به کار رفته و پرتکرارترین کلمه در کلام خداست و خوشا به حال افرادی که فعالیتشان در این مهم باشد.

معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به چهلمین سالگرد صدور تشکیل این نهضت توسط بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی افزود: این فرمان ریشه در باورهای اعتقادی ما دارد، مخاطب فرمان امام فقط وزارت آموزش و پرورش، دولت و گروه خاصی نبوده بلکه ایشان معتقد بودند که همه ایران باید مدرسه شود و ثمره آن هم توفیقات زیادی بوده است.

یکم تا هفتم دی ماه هفته نکوداشت سوادآموزی نامگذاری شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات