صدای مظلومیت شیخ زکزاکی باید به گوش جهانیان برسد


صدای مظلومیت شیخ زکزاکی باید به گوش جهانیان برسد

مشهد- ایرنا- رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: می‌خواهیم صدای مظلومیت شیخ زکزاکی از این دانشگاه به گوش جهانیان برسد.

حجت الاسلام دکتر سید مهدی حسینی مطلق روز یکشنبه در نشستی با عنوان "خمینی آفریقا" که در خصوص وضعیت رهبر شیعیان نیجریه شیخ ابراهیم زکزاکی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد افزود: بالاترین انفاق‌ها گذشتن فرد از خانواده است و به همین دلیل قیام عاشورا در جهان طنین انداز شد زیرا امام حسین (ع) در این روز از اهل و خانواده‌اش گذشت و آنها در راه اسلام به شهادت رسیدند و شیخ زکزاکی هم با تاسی از این امام، با صبر در مسیر اسلام مقاومت می‌کند و ۶ فرزندش شهید شده اند و این مظلومیت او در تاریخ به ثبت خواهد رسید.

فرزند شیخ "ابراهیم یعقوب زکزاکی" نیز در این نشست با اشاره به وضعیت پدرش گفت: از ابتدایی آشنایی پدر با امام ‌خمینی‌(ره) بسیاری از اوقات وی در زندان‌های دولت نیجریه بوده است و حتی در زمان تولد فرزندانش نیز آزاد نبوده است.
بدیعه زکزاکی افزود: پدر شیخ از علمای اهل تسنن بود و شیخ، بعد از سفر به ایران مذهب تشیع را انتخاب کرد اما در طول ۴۰ سال فعالیت شیخ، دولت نیجریه بسیاری از طرفداران او را به شهادت رسانده است و تا کنون ۶ نفر از فرزندان شیخ نیز به شهادت رسیده‌اند.
او ادامه داد: بسیاری از علما و حتی مقامات حکومتی نیجریه مخالف دستگیری شیخ هستند ولی به علت ترس، امکان حمایت از شیخ زکزاکی را ندارند.
فرزند شیخ زکزاکی گفت: حتی همسر و دختران شیخ شبها با حجاب می‌خوابیدند زیرا نیروهای ارتشی در هر ساعت از شبانه روز برای بازرسی وارد منزل ایشان می‌شدند.
وی افزود: شیخ زکزاکی در طول ۴۰ سال فقط یک حرف را تکرار می‌کند و سر این حرف خود ایستاده است که دولت نیجریه باید احکام شریعت اسلامی را ِاعمال کند.
بدیعه زکزاکی دامه داد: پدر، فردی مهربان و دلسوز نسبت به تمام افراد است و حتی در آخرین دیدار وی با خانواده که در زندان انجام شد به خانواده‌اش می‌گوید برای سربازی که باید به دستور زندان، ناظر بر گفت و گوی آنها باشد صندلی تهیه کنند تا در طول این دیدار ایستاده نباشد.
وی اضافه کرد: در بعضی از کشورها مانند ایران و پاکستان تظاهرات‌هایی در حمایت از شیخ صورت گرفته است و کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن نیز پیگیر وضعیت شیخ زکزاکی است.

عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی هم در این نشست گفت: سیاستمداران ما برای پیگیری وضعیت شیخ "ابراهیم یعقوب زکزاکی" کوتاهی‌های متعددی انجام داده اند.

حسین کمیلی افزود: گویا شیخ زکزاکی مورد رصد برخی از مسوولان کشورمان نیست و به این دلیل ایران نمی‌تواند از ظرفیت جهانی خود برای پیگیری وضعیت این شخصیت استفاده کند.
وی ادامه داد: حتی شاهد هستیم بعد از دیدار یکی از مقامات کشورمان با رییس جمهوری نیجریه و انعقاد چند سند تجاری، شیخ زکزاکی به زندان منتقل می‌شود که این حرکت، کاملاً درعالم سیاست و فضای بین‌الملل معنی‌دار است.

او اضافه کرد: ویژگی کشور ما در ابتدای انقلاب ایجاد پیوندهای اعتقادی و ایدئولوژیک با بسیاری از کشورها بود و اگر ایران از این قدرت تعاملی خارج شود و پیگیری مسائل اعتقادی و ایدئولوژیک را جدی نگیرد طبیعی است که این قدرت را از دست خواهیم داد.

صدای مظلومیت شیخ زکزاکی باید به گوش جهانیان برسد

منابع خبری در روزهای گذشته گزارش دادند که مقام‌های نیجریه شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان این کشور را با وجود بیماری به زندان منتقل کرده‌اند.
جنبش اسلامی نیجریه در توئیتی با انتشار این خبر افزود: شیخ ابراهیم زکزاکی و همسرش با وجود بیماری به زندان مرکزی کادونا منتقل شدند.
دادستانی کادونا با درخواست دولت محلی این ایالت برای انتقال شیخ ابراهیم زکزاکی به زندان موافقت کرده است.
بر اساس این گزارش، جلسه برگزاری دادگاه شیخ ابراهیم زکزاکی به ۶ فوریه ۲۰۲۰ (اول اسفند) موکول شده است.
آذر ماه سال ۹۴ ارتش و پلیس نیجریه با یورش به "حسینیه بقیه‌الله" (عج) در شهر "زاریا" و منزل شیخ زکزاکی در ایالت "کادونا" در شمال نیجریه، رهبر شیعیان این کشور را به همراه همسرش "زینت ابراهیم" و یکی از پسرانش دستگیر کردند که در این یورش صدها نفر از شیعیان نیجریه به شهادت رسیدند. برخی رسانه‌ها شمار افراد شهید شده در حمله به خانه شیخ زکزاکی را تا دو هزار نفر ذکر کرده‌اند.
در این حمله شیخ زکزاکی به شدت زخمی شد و سه پسر وی نیز به شهادت رسیدند، سه پسر دیگر رهبر شیعیان نیجریه نیز یک سال قبل از آن یعنی در روز قدس سال ۱۳۹۳ با شلیک گلوله پلیس این کشور به شهادت رسیده بودند.
دولت نیجریه تاکنون از آزادی زکزاکی به بهانه‌های مختلف جلوگیری کرده و حتی به وی امکان دسترسی به خدمات درمانی را نداده است. در ماه‌های اخیر که وضع جسمانی زکزاکی رو به وخامت گذاشته، نهادهای حقوق بشری بارها خواهان آزادی رهبر شیعیان نیجریه شدند.
مردم نیجریه نیز بارها با برگزاری تظاهرات در شهرهای مختلف این کشور خواستار آزادی شیخ زکزاکی شده‌اند اما نیروهای امنیتی نیجریه هر بار این تظاهرات را سرکوب کرده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر| دژ محمدعلی خان دزفول اثری خارق‌العاده از معماری طبیعت