ولوو تراکس سوئد و ایسوزو ژاپن؛ اتحاد استراتژیک


ولوو تراکس سوئد و ایسوزو ژاپن؛ اتحاد استراتژیک

استراتژیک‌ ترین هدف ایسوزو از خرید کمپانی UD Truck ولوو، مبارزه با شرکت‌های نوظهور در بازار خودروهای سنگین است

به گزارش «اخبار خودرو» ، ایسوزو موتورز ژاپن و گروه خودروسازی ولوو قرار است همکاری خود را در زمینه تولید خودروهای تجاری افزایش دهند. این افزایش همکاری براساس الزام ایسوزو موتورز ژاپن برای رقابت بهتر و موثرتر در برابر بازیگردانان چینی و هندی در بازار کامیون‌ها و سایر باری‌های سنگین و همچنین مدیریت هزینه‌های افزایش یافته توسعه فناوری انجام خواهد شد. این همکاری، در صنعت خودروهای تجاری در دهه گذشته یکی از بزرگ‌ترین و البته هدفمندترین همکاری‌های بین شرکت‌های تجاری‌ساز بزرگ بوده است.

خرید UD Truck برای احیای بازار ایسوزو

براساس اعلام شرکت ایسوزوموتورز ژاپن، براساس این اقدام قرار است واحد کامیون‌سازی ولوو در ژاپن که با نام UD Trucks فعالیت خود را در این کشور ادامه می‌دهد، به ایسوزو موتورز واگذار شود.

گرچه در نگاه نخست به نظر می‌رسد این اقدام بیش از همه به نفع طرف ژاپنی معامله باشد، اما باید به این موضوع توجه داشت شرکت‌های اروپایی به‌دنبال راهی برای گسترش روابط جدید بین‌المللی هستند تا بتوانند فروش خود را در بازارهای توسعه یافته احیا کنند.

در کنار آن اما استراتژیک‌ترین هدف ایسوزو از خرید کمپانی UD Truck ولوو، مبارزه با شرکت‌های نوظهور در بازار خودروهای سنگین تجاری است تا شاید بتواند از این طریق سهم از دست‌رفته خود را دوباره در اختیار گیرد.

چینی‌ ها به دنبال دستیابی به سهم دایملر

نگاهی به بازار خودروهای سنگین تجاری در سال گذشته نشان از آن دارد که شرکت‌های چینی با سرعت بسیاری این بازار را در اختیار می‌گیرند و سهم بالایی از آن را به خود اختصاص داده‌اند.

یک شرکت تحقیقاتی به نام IHS Markit اعلام کرده است که سه خودروساز چینی FAW ، دانگ‌فنگ‌موتور و سینوتراک به ترتیب در فروش محصولات متوسط و سنگین تجاری طی یک‌سال گذشته به ترتیب رتبه‌های دوم، سوم و چهارم را کسب کردند و فروش هر یک به بیش‌از ۲۰۰هزار دستگاه رسید.

این در حالی است که دایملر به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده این صنعت در فروش خود رقم ۳۹۶هزار دستگاه را به ثبت رساند که به نظر می‌رسد شرکت‌های چینی فاصله چندانی با آن ندارند. همچنین تاتاموتورز هند با فروش ۱۹۷هزار دستگاه کامیون، مقام پنجم را در این فهرست کسب کرد.

تفاهم‌ نامه ولوو و ایسوزو به ارزش ۲.۳ میلیارد دلار

براساس تفاهم‌نامه‌ای که بین این دو شرکت بزرگ به امضا رسیده، مالکیت بخش ژاپنی UD Trucks به کمپانی خودروسازی ایسوزو موتور منتقل شده، این همکاری قرار است اتحاد استراتژیکی را بین دو کمپانی به وجود آورد، هزینه‌ای معادل ۲میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار برای ایسوزو ژاپن به همراه داشته، با این حال تجاری‌ساز بزرگ ژاپن بر این باور است از طریق این همکاری می‌تواند فضای پیشرفت را برای تولید محصولات جدید تجاری و بهره‌وری از تکنولوژی و سیستم‌های جدید این صنعت در اختیار خواهد گرفت.

رتبه چهاردهم ایسوزو در بازارهای جهانی

براساس همین آمارها ایسوزو با فروش ۱۱۰هزار دستگاه، جایگاه چهاردهم را به دست آورد. ایسوزو بخش بزرگی از تجارت ژاپن را در زمینه صادرات و سهم‌خواهی از بازارهای جهانی در اختیار دارد.

سهم این شرکت از صادرات ژاپن به ۶۰درصد می‌رسد که در فاصله آپریل تا سپتامبر سال جاری ۱۱درصد از سهم خود را به شرکت چینی واگذار کرده است. این چالش در بازارهای در حال توسعه هم رواج دارد.

نوظهوران چینی و هندی، که به‌طور کلی در کشورهای خود مستقر هستند، به‌تازگی فعالیت خود را بر دستیابی به بازار کشورهایی مانند اندونزی و تایلند متمرکز کرده‌اند. ایسوزو نیز درپی دستیابی به رشد فروش در چنین بازارهایی است که کار را به رقابتی برای آن‌ها تبدیل می‌کند.

سهم آمریکایی‌ ها و اروپایی‌ ها در دستان چینی‌ ها

ازسوی‌دیگر باید این موضوع را در نظر داشت شرکت‌های نوظهور سرعت بالایی در دستیابی به بازارهای جهانی پیدا کرده‌اند که ناشی‌از قیمت‌های پایین و کیفیت بالای آن‌هاست.

این شرکت‌های نوظهور ضمن افزایش فروش، به گسترش فناوری‌های توسعه و تولید در محصولات خود نیز می‌پردازند و تهدید بزرگی را برای بازیکنان بزرگ این صنعت به وجود می‌آورند. سهم بازار جهانی ولوو از رتبه پنجم در سال ۲۰۱۷ به رتبه ششم در سال گذشته سقوط کرد، زیرا تاتا دربرابر این شرکت مستقر در سوئد بزرگ شد.

تاکنون تغییرات بسیاری در صنعت خودرو از سوی خودروسازان روی داده است تا سهم بیشتری را به‌دست آورند، اما حالا نیاز بیشتری به توسعه فناوری‌های جدید و کارآمد احساس می‌شود.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است در کشورهایی مانند ژاپن اگر تغییرات چندانی برای محصولات تجاری به‌وجود نیاید، سهم بازار آن‌ها هر روز کوچک‌تر خواهد شد و تا چند سال آینده وارد دوره‌ای از رکود می‌شوند که می‌تواند با افت اقتصاد آن کشور همراه باشد.

همچنین بسیاری از کارشناسان این صنعت پیش‌بینی کرده‌اند با روی کار آمدن تولیدکنندگان نوظهور، بازار کامیون‌ها برای تجاری‌سازان آمریکای‌شمالی و اروپا در سال۲۰۲۰ بین ۱۰ تا ۲۰درصد سقوط خواهد کرد و رشد و احیای آن در کوتاه‌مدت یا حتی میان‌مدت بعید خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...