نیاز فوری کشور، کاداستر ملکی است


نیاز فوری کشور، کاداستر ملکی است

منصوری با اشاره به اینکه نیاز فوری کشور، کاداستر ملکی است، گفت: برای اجرای این طرح باید اهتمام جدی در همه بخش‌ها و ارکان نظام باید وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «مسعود منصوری» شب گذشته (یکشنبه اول دی) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره موضوع زمین خواری و اقدامات ضروری برای جلوگیری از این پدیده به بیان توضیحاتی پرداخت و با ارائه تعریفی از کاداستر گفت: نیاز فوری کشور، کاداستر ملکی است.

متخصص و مدرس حقوق اراضی و منابع طبیعی درباره علت محقق نشدن طرح کاداستر گفت: علت محقق نشدن طرح کاداستر صرفاً به علت کمبود منابع مالی نیست بلکه یکی از علت‌های آن این است که اهتمام جدی در همه بخش‌ها و ارکان نظام باید وجود داشته باشد.

وی درباره قانون حدنگار گفت: بر اساس قانون «حدنگار» دستگاه‌ها وظیفه دارند اسناد مالکیت خود را به همراه نقشه هایش در اختیار سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار دهند تا این سازمان، اسناد کاداستر را صادر کند.

منصوری با بیان اینکه دستگاه ها، متولی عرصه‌های کشور هستند، گفت: سازمان جنگل‌ها و مراتع، متولی بیش از ۸۰ درصد عرصه‌های کشور است و سازمان ملی زمین و مسکن در حوزه اراضی شهری و سازمان امور اراضی در حوزه کشاورزی هم متولی عرصه هستند.

متخصص و مدرس حقوق اراضی و منابع طبیعی با اشاره به اینکه سازمان منابع طبیعی کشور بیش از ۱۰۰ میلیون هکتار از عرصه هایش را رقومی سازی کرده و در اختیار سازمان ثبت اسناد و املاک قرار داده است، گفت: با این وجود استاندارد‌های کاداستر را ندارد و باید اشکالات آن مبتنی بر استاندارد‌های کاداستر رفع شود.

منصوری با تاکید بر اینکه نبود کاداستر تنها عامل زمین خواری نیست، گفت: اما یکی از مهمترین علت‌های آن است. اولویت نخست در کاداستر کشور، اراضی ملی و املاک دولت است و نباید از آن غفلت شود./

پایان پیام/50

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403