بازدهی فرابورس به بیش از 100 درصد رسید


بازدهی فرابورس به بیش از 100 درصد رسید

پول نیوز - پاییز فرابورس ایران در حالی به پایان رسید که بسیاری از فعالان بازار خاطرات خوبی از آن خواهند داشت. عبور از سقف قبلی شاخص آیفکس در آذر ماه رقم خورد، بازدهی شاخص از مرز 100 درصد عبور کرد و تمامی متغیرها در همه تابلوهای بازار فرابورس، در پایان ماه لباس سبز به تن داشتند.

بازدهی فرابورس به بیش از 100 درصد رسید

به گزارش پول نیوز، در ماهی که ۲۱ روز کاری در اختیار فعالان بازار قرار داد، شاخص آیفکس با سطح ۴۵۵۹ واحد، بازدهی ۱۰۲ درصدی از ابتدای سال و نیز ۱۵ درصدی در این ماه را به ارمغان آورد. همچنین ارزش بازار نیز با عبور از ۴ میلیون و ۷۷۱ هزار میلیارد ریال توانست ۱۶ درصد رشد را در آذرماه ثبت کند. رشد ارزش بازار نیز از ابتدای سال ۹۸ تا پایان پاییز به رقم ۸۵ درصد رسید.

آمار کلی آذرماه

در آخرین ماه پاییز، ارزش معاملات انجام گرفته در فرابورس در مجموع بیش از ۳۳۲ هزار میلیارد ریال بود و به این ترتیب روزانه حدودا شاهد ۱۶ هزار میلیارد ریال خریدوفروش سهامداران حقیقی و حقوقی بودیم. همچنین حجم معاملات نیز در این ماه نزدیک به ۳۸ میلیارد ورقه بود که به معنی میانگین روزانه ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون جابجایی سهم است. مجموع اعداد یاد شده در آذرماه در قالب حدود ۶ میلیون و ۳۹۰ هزار دفعه معامله صورت پذیرفته است.

عملکرد معاملاتی بازارهای مختلف

بازارهای مختلف فرابورس ایران را بر اساس ارزش معاملات، حجم معاملات و تعداد معاملات می‌توان به سه گونه دسته‌بندی کرد.

اگر بخواهیم نگاهی به ارزش معاملات بازارهای مختلف فرابورس داشته باشیم باید گفت که بر این اساس، بازار ابزارهای نوین مالی در صدر این رده‌بندی قرار دارد و با پذیرایی از ۱۳۰ هزار میلیار ریال معامله، بخش مهمی از کل معاملات را به خود اختصاص داده است. پس از آن بازارهای دوم قرار دارد که از مبادله ۱۱۶ هزار میلیارد ریال را میزبانی کرده و در جایگاه دوم رده‌بندی جای گرفت. بازارهای پایه و اول نیز در رتبه‌های سوم و چهارم قرار گرفتند.

اما بازارها بر اساس حجم معاملات چینشی متفاوت در رده‌بندی داشتند و بازارهای دوم و پایه با اختلاف اندک به ترتیب اول و دوم شدند. حجم معاملات، بازار دوم ۱۶.۵ و بازار پایه نیز ۱۵.۵ میلیارد ورقه جابجایی بود. بازار اول و بازار ابزارهای نوین مالی در جایگاه سوم و چهارم قرار گرفتند.

اما بر اساس آخرین معیار یعنی تعداد معاملات نیز باید گفت که بازار پایه و بازار دوم باز هم در رتبه‌های بالای جدول قرار داشتند و پس از این دو، تابلو بازار اول، بازار ابزارهای نوین مالی و بازار SME در رتبه‌های سوم تا پنجم قرار گرفتند.

برای بررسی دقیق‌تر آمار این بازارها می‌توانید به بخش گزارش‌های آماری سایت فرابورس ایران مراجعه و گزارش ماهانه را دریافت کنید.

رویدادهای مهم آخرین ماه پاییز

در آخرین ماه پاییز، فرابورس ایران از عرضه هفت اسناد خزانه اسلامی رونمایی کرد. بر این اساس امکان معاملات ثانویه نمادهای «اخزا۸۱۳»، «اخزا۸۰۱»، «اخزا۸۰۴»، «اخزا۸۱۲»، «اخزا۸۰۸»، «اخزا۸۱۰» و «اخزا۸۱۶» به ارزش مجموعا ۱۰۵ هزار میلیارد ریال از درگاه فرابورس ایران فراهم شد. اولین سررسید در میان اوراق یاد شده تیر ۱۳۹۹ و دیرترین سررسید در مرداد ۱۴۰۱ خواهد بود.

همچنین در این ماه پذیره‌نویسی اوراق منفعت دولت در دو نماد «افاد۶۱» و «افاد۶۲» انجام گرفت و به این ترتیب ۴۰ میلیون ورقه به ارزش اسمی هر ورقه یک میلیون ریال به فروش رسید. به این ترتیب دولت توانست در قالب فروش این صکوک، ۴۰ هزار میلیارد ریال تامین مالی انجام دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر