یلدای بی‌خانمان‌های سنگ سیاه بی گل بس


یلدای بی‌خانمان‌های سنگ سیاه بی گل بس

یک سال قبل انتشار خبر مرگ یک زن بی‌خانمان در شیراز، واکنش‌های بسیاری را در پی داشت و منجر به تکاپوهای فراوانی برای کاهش رنج شهروندانی شد که بدون در نظر گرفتن محل تولدشان یا بهانه کردن اعتیادشان، انسان هستند و به هر دلیل خانمان از دست داده و خیابانگرد شده‌اند؛ حرکت‌هایی که هیجانی بود و مدتی بعد در حجم گرفتاری‌ها و روزمرگی‌ها گم شد.

انعکاس خبر مرگ گل‌بس، زن بی خانمانی که در یک شب سرد زمستانی در کوچه پس کوچه‌های شهر مهربانی، جان به جان آفرین تسلیم کرد، جدای از آنکه به دنبال علت وقوع آن باشیم، نمایان شدن زخمی بود که مرهم‌های چندین ساله، درمانش نکرده و حالا مزمن شده است؛ درد خیابانگردی و کارتن خوابی و .... دردی که شماری از هموطنان‌مان به هر دلیل موجه و غیرموجه، به آن دچار شده‌اند و هنوز راهکاری برای درمان آن نیست.

امسال اما به همت خانه خیرین و با همراهی بهزیستی فارس، با حضور جمعی از بی‌خانمان‌ها در محله سنگ سیاه شیراز، جشنی برپا شد تا آنانکه سهمی از سرپناه و زندگی عادی ندارند، حداقل در یک شب سهمی از جشن یلدای باستانی داشته باشند.

مرگ گل‌بس در آن شب سرد دیماه سال ۹۷، نگاه دیگری را در مردم فرهنگور و مهربان شیراز نسبت به این گروه که خواسته و ناخواسته، سرپناهشان را از دست داده و کارتن خواب شده‌اند، ایجاد کرد، نگاهی که از آن سال تا امروز، کج دار و مریز، ادامه دارد و بسیاری به شکل انفرادی و جمعی، شب‌هایی را به یاری گل‌بس‌های زنده می‌شتابند.

در امتداد این مسیر ایجاد شده، یکشنبه شب، در محله تاریخی سنگ سیاه شیراز، تعدادی از افراد آسیب دیده ی اجتماعی که با عنوان بی سرپناه یا کارتن خواب در جامعه شناخته می شوند از سوی خانه خیرین استان فارس که یکی از سازمان های مردم نهاد استان فارس به شمار می رود، به میهمانی شب یلدا دعوت شدند تا با گوشه ای از ارادت و مهربانی همشریانشان روبرو شوند و شاید مقدمه ای شود برای بازگشت به آغوش گرم جامعه ای که آنها را فراموش نکرده است.

مدیرعامل خانه خیرین استان فارس در گفت و گو با ایسنا گفت: یک مراسمی داریم در تاریخ و ملیتمان به نام شب یلدا، مراسم و سنتی است که آبا و اجداد ما رقم زدند و در این شب همه ایرانیان دور هم جمع می شوند، فال حافظ می‌گیرند،از هم پذیرایی می‌کنند و آنچه که مسلمانی ما ایجاب می‌کند، یعنی صله ارحام، هم اتفاق می‌افتد.

عبدالعلی شمس افزود: خانه خیرین امسال با همکاری تعدادی از موسسات خیریه و سازمان بهزیستی به این فکر افتادیم که برای عزیزانی که این شب یلدا شاهد رفت و آمد و دورهم نشینی دیگران در خانه‌های گرم هستند و بی‌خانمانی فشار مضاعفی به آنها خواهد آورد، آنهایی که در کوچه و بازار تکاپوی همشهریان و هموطنان را برای چله نشینی می‌بینند و دلشان یک دورهمی می خواهد، جشنی هرچند کوچک برپا کنیم.

مدیرعامل خانه خیرین استان فارس افزود: با وجود اینکه از شب یلدا عبور کرده بودیم اما مهم هدف این اقدام خیرخواهانه و انسان‌دوستانه بود که در نهایت و با توکل به خدا و همراهی تشکل‌های مختلف، امکانش فراهم شد.

شمس خاطرنشان کرد: آنهایی که به عنوان کارتن خواب می‌شناسیم، اغلب انسان‌هایی بوده‌اند که خانواده داشته و استعدادی هم خداوند به آنان عطا کرده بود اما دست تقدیر و عواملی که شاید در اختیار آنان هم نبوده، آنها را به این نقطه کشانده است.

وی در پاسخ به این سئوال که چگونه به این افراد اطلاع رسانی شد؟ گفت: از شب قبل با کارتی که بین این عزیزان توزیع کردیم و آشنایی ای که با سرشاخه های شان داشتیم دعوت را انجام دادیم و تلاشمان هم فراهم کردن بستری برای دورهمی ساده بود، پذیرایی با میوه و شیرینی و یک شام ساده.

شمس ادامه داد: خانه خیرین در این برنامه حتی با همکاری دوستان هلال احمر، تست فشار خون و قند خون را برای این عزیزان انجام دادیم و میزی هم با کاغذ و قلم پیش بینی کردیم تا دلنوشته‌های آنها ثبت شود، آنهایی که دوست داشتند، خاطره یا دلنوشته‌ای را به یادگار گذاشتند.

او با اشاره به اینکه مدیرکل و معاونان بهزیستی فارس نیز در این محفل حضور داشتند، در پاسخ به این پرسش که آیا خانه خیرین برنامه ای برای توانمند سازی و بازگشت به جامعه ی این قشر دارد؟ گفت: در شروع مهم است که اعتماد این عزیزان را جلب کنیم و این برنامه‌ها گام‌های اول محسوب می‌شود؛ با معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی هماهنگ کرده‌ایم تا این هموطنان را دعوت کنیم اگر تمایل داشتند، برای رفع مشکل اعتیادشان آنان را یاری دهیم و در این بین وظیفه ما تقویت اراده آنها و کمک است.

شمس با بیان اینکه برای رهایی این افراد از اعتیاد، امکان درمان در کنار خانواده‌هایشان را هم می‌شود فراهم کرد، گفت: بعد از این برنامه بازتوانی و تلاش برای آنکه فردی روی پای خود بایستد و اشتغال داشته باشد، در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل خانه خیرین استان فارس با بیان اینکه این تشکل از ۱۱۰ موسسه خیریه تشکیل شده است، افزود: این تشکل‌ها برای کمک به افراد بی‌خانمان، عزم جزم کرده‌اند و امیدوار هستیم که گام‌های خوبی برداشته شود؛ بسیاری از این عزیزان هم خانواده دارند، پدر، مادر، همسر یا فرزندی که از این وضعیت در رنج است و برای بازگشت آنها روزشماری می‌کنند.

شمس با اشاره به اینکه در آینده نزدیک برای بانوان و کودکان خیابانی هم چنین برنامه‌ای تدارک دیده خواهد شد، گفت: جای کودکان در خیابان نیست، نباید هیچ کودکی در خیابان بماند و مجبور شود برای زندگی پلاستیک و زباله جمع کند یا هر کار دیگری را انجام دهد؛ اصولا و قانونا کار کردن کودکان زیر ۱۵ سال ممنوع است؛ وظیفه کودک بازی و تحصیل و تفریح است؛ زمینه این مهم را هم مردم باید فراهم کنند.

مدیرعامل خانه خیرین فارس گفت: سازمان های مردم نهاد هم وظیفه دارند در کنار اینکه دولت باید زیر ساخت ها را فراهم کرده و راه را باز کند، در موضوع این آسیب های اجتماعی ورود و کمک کنند؛ چون این عزیزان همشریان ما یا حداقل هموطن ما هستند در کنار ما زندگی می کنند، اگر مشکلی برای این عزیزان پیش آمده، امکان دارد فردا برای هر فرد دیگری هم بروز داشته باشد؛ جامعه ای خوشبخت است که همه در کنار هم باشد؛ این درس را هم دین هم آیین ملی‌مان در بطن خود دارد، همانگونه که سعدی فرموده بنی آدم اعضای یک پیکرند.

به گزارش ایسنا، جشن شب یلدای خانه خیرین استان فارس، با حضور بیش از ۱۰۰ بی‌خانمان در محله سنگ سیاه برگزار شد و کسانیکه مدت‌ها طعم آوارگی و بی توجهی را چشیده بودند و این رنج به سایر دردهایشان بار شده بود، در این شب، بار دیگر کامشان به طعم مهربانی شیرین شد؛ کاش که این حرکت با در پیش گرفتن سازوکارهای اجرایی، تداوم داشته باشد.

یلدای بی‌خانمان‌های سنگ سیاه بی گل بس

یلدای بی‌خانمان‌های سنگ سیاه بی گل بس

یلدای بی‌خانمان‌های سنگ سیاه بی گل بس

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرخآبی‌ها رسماً واگذار شدند