باشگاه‌های خوزستانی از تیمداری در لیگ برتر والیبال استقبال کنند


باشگاه‌های خوزستانی از تیمداری در لیگ برتر والیبال استقبال کنند

اهواز - ایرنا - خوزستان پیشینه بسیار درخشانی در والیبال ایران دارد و ملی ‌پوشان زیادی از این استان برای والیبال کشور افتخارآفرینی کرده ‌اند اما جای خالی نمایندگان این استان در لیگ برتر کشور همچنان احساس می‌شود.

به گزارش ایرنا والیبال خوزستان در دهه‌های ۷۰ و۸۰ سرآمد کشور بود به گونه‌ای که ۲ تیم در لیگ برتر آقایان و بانوان کشور و ۶ تیم در لیگ دسته یک کشور داشت اما اکنون این استان سهمی از این رشته در کشور ندارد.

در دهه ۷۰ تیم فولاد خوزستان و پالایش نفت آبادان در لیگ والیبال ایران یکه ‌تازی می ‌کردند ولی به یکباره والیبال این استان از دهه ۸۰ افت کرد؛ شاید یکی از دلایل آن نبود برنامه ‌ریزی برای رده‌ های سنی پایه بود و سال‌ها است که این استان نتوانسته والیبالیست ‌های شخصی را به کشور معرفی کند.

در سال های اخیر سید محمد موسوی و مصطفی شریفات ۲ مدافع اصلی تیم‌ ملی ایران تنها نمایندگان خوزستان در تیم‌ ملی هستند، در حالی که انتظار می ‌رفت با توجه به علاقه ‌مندی خوزستانی‌ ها به این رشته، ملی‌پوشان بیشتری داشته باشیم اگر چه بعد از جنگ تحمیلی، والیبال استان و به‌خصوص دزفول، شوشتر و آبادان، لطمه زیادی خورد و نبود امکانات و سالن‌های مجهز، یکی دیگر از دلایل افت والیبال این استان به شمار می‌رود.

اگر بنا باشد آینده والیبال خوزستان به خوبی شکل بگیرد باید برنامه‌ ریزی مناسبی در رده‌ های سنی پایه به ‌خصوص نونهالان و نوجوانان انجام شود همچنین باید گرایش نونهالان و نوجوانان را با تزریق امکانات به والیبال، افزایش داد تا به سطح والیبال کشور برسیم که با توجه به علاقه ‌مندی و پتانسیل‌ در استان می‌ توان به این مهم دست یافت.

عدم حضور والیبال خوزستان در لیگ برتر نیز دلایل زیادی دارد که یکی از آن‌ها به امکانات برمی‌گردد و این مهم با توجه به وجود شرکت ‌ها و منابع مالی استان جای تعجب دارد، البته نباید فراموش کرد که خیلی از بزرگان و متخصصان والیبال خوزستان نیز بعد از جنگ تحمیلی به دلیل مشکلات موجود در این استان، ترجیح دادند به استان‌ های دیگر سفر کنند و این موضوع یکی دیگر از دلایل افت والیبال استان است.

در هر رشته ‌ای که کمیت آن افزایش یابد، قطعا می‌توان به کیفیت بالایی هم رسید و خوشبختانه در خوزستان این شرایط مهیا است ولی باید به گونه ای برنامه ریزی شود استعدادهای درخشان استان ابتدا شناسایی و سپس به درستی با آن ها کار شود.

سعید شاهرخی رییس هیات والیبال خوزستان در این خصوص گفت: امروزه والیبال ایران به قدری در کشور و جهان مطرح شده است که طرفداران آن شاید بیشتر از فوتبال باشند حال چرا باید خوزستان که از پتانسیل بالایی برخوردار بوده و بعد از تهران با ۲ بازیکن در تیم ملی بیشترین آمار را در بین سایر استان ها دارد، والیبال نداشته باشد.

شاهرخی افزود: مگر می شود بازیکنی مثل محمد موسوی که بهترین مدافع جهان است متعلق به خوزستان باشد اما اثری از این استان در لیگ برتر ایران نباشد. با وجود این که آمار بیمه شدگان این رشته در استان هر ساله بیشتر می شود اما تاثیر آن در مراحل بالاتر مشاهده نمی شود لذا باید گفت که والیبال خوزستان در کشور و لیگ برتر خاموش است و جای والیبالیست های استان در رقابت های بین المللی و لیگ برتر کشور خالی است.

وی افزود: با وجود فعالیت شرکت های متعدد نفتی و فولادی و از جمله منطقه آزاد اروند شاید حضور یک و یا حتی ۲ تیم از خوزستان در لیگ برتر کار چندان بزرگی نیست، قطعا اگر دغدغه ورزش استان رشته هایی نظیز والیبال و ... باشد و ابزار کار به خوبی فراهم باشد بازیکنان بسیاری از این استان به تیم های ملی تزریق می شوند ولی لازمه این کار ارائه یک برنامه مناسب و اصولی است و اولویت اصلی ما در هیات به شمار می رود.

رییس هیات والیبال خوزستان گفت: سال گذشته جلسه ای در استانداری برگزار شد و از من خواسته شد که در آن جلسه حضور پیدا کنم که موافقت هایی جهت حضور یک تیم از خوزستان در لیگ برتر والیبال صورت گرفت اما بعد از آن جلسه تا به امروز یک نفر جواب من را نداد که آیا می خواهیم در لیگ برتر باشیم یا خیر؟

وی گفت: ما انتظار نداریم که برای حضور در لیگ برتر از ارگانی پول دریافت کنیم بلکه تنها خواسته ما این است که آقای استاندار یکی از دستگاه های اجرایی را ملزم به تیمداری در لیگ کشور کند و قطعا وقتی به لیگ برتر وارد شویم اسپانسرهای زیادی به سراغ ما می آیند.

شاهرخی با اشاره به این که ورود استان به لیگ برتر باعث می شود که نگاه فدراسیون به والیبال استان تغییر کند افزود: سال آینده به خوبی می توانیم در لیگ برتر تیمداری کنیم اما برای این کار نیاز به اسپانسر داریم که متاسفانه از هیچ ارگانی حمایت نمی شویم. طی صحبتی که با آقای داورزنی رییس فدراسیون داشتم قرار شد برای فصل آینده به طور قطعی یک سهمیه از خوزستان در لیگ برتر یا دسته یک والیبال کشور داشته باشیم.

وی با بیان این که برای حضور در لیگ برتر تنها به ۴ یا ۵ بازیکن غیربومی نیاز داریم و مابقی بازیکنان تیم از استان تامین می شود افزود: ما نوجوانان بسیار مستعدی و قد بالای ۲ متر داریم که شرایط مناسبی برای حضور در لیگ دارند ولی باید حمایت شوند. برای این که بتوانیم تیم خوبی روانه مسابقات کنیم نیازمند ۲۰ میلیارد ریال اعتبار هستیم که این مبلغ با وجود شرکت های فراوان در استان رقم قابل توجهی نیست.

رییس هیات والیبال استان با بیان اینکه در ابتدای حضورم در هیات استان به امر آموزش و استعدادیابی توجه ویژه ای داشتم گفت: این امر موجب شد که پس از مدت ها تیم نونهالان استان در المپیاد استعدادهای برتر کشور جز هشت تیم برتر مسابقات قرار گیرد هرچند می توانستیم به مرحله نیمه نهایی صعود کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان