رویای آب و زمین سد تحقق هزار هکتار گلخانه


رویای آب و زمین سد تحقق هزار هکتار گلخانه

توسعه کشت گلخانه ای با هدف افزایش بهره وری از منابع آبی، مرهمی بر زمین های تشنه کویر خراسان جنوبی است، اما تحقق هزار هکتار گلخانه در خراسان جنوبی همچنان در رویای آب و زمین است.

خبرگزاری شبستان_ خراسان جنوبی: ایجاد هزار هکتار گلخانه یک پروژه بسیار مهم برای خراسان جنوبی است که موفقیت آن جز با همدلی همه دستگاه‌های ذی‌ربط محقق نمی‌شود و اولین شرط اجرایی شدن این مهم واگذاری زمین و تامین آب لازم برای کشاورزی است.

بر اساس اصول اقتصاد مقاومتی، توسعه کشت گلخانه ای یکی از بخش های مهم برای کشاورزی خراسان جنوبی است که با بهره گیری از منابع محدود آب و منابع اولیه، به توسعه استان کمک خواهد کرد، اما این مهم در گام نخست، نیازمند واگذاری زمین و تامین منابع آبی است و بدون این دو شرط عملی نمی شود.

استاندار خراسان جنوبی (1 دی) به همراه چند تن از مسئولان دستگاه‌های متولی بخش کشاورزی از مجتمع گلخانه‌ای شهرستان خوسف که بزرگترین مجتمع گلخانه ای فعال استان است، بازدید و از نزدیک در جریان مشکلات گلخانه داران قرار گرفت.

واگذاری زمین و تامین آب کشاورزی برای احداث گلخانه با وجود 40 متقاضی در مجتمع گلخانه ای خوسف از مهمترین درخواست های فعالان این حوزه با توجه به امضای تفاهم نامه ایجاد هزار هکتار گلخانه در استان بود.

«فاطمه زهر یوسفی»، مدیر عامل مجتمع گلخانه های خوسف به خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار داشت: 40 نفر متقاضی احداث گلخانه در مجتمع گلخانه ای شهرستان خوسف هستند، ولی امکان طرح توسعه گلخانه ها با توجه به تفاهم نامه ایجاد هزار هکتار گلخانه در استان وجود ندارد، چراکه مجتمع گلخانه داران خوسف هم اکنون نیاز به زمین دارد، از سوی دیگر، این گلخانه‌ها مشکل آب هم دارند که باید آب منطقه ای به این موضوع ورود کند ولی مدیرکل آب منطقه ای استان بحث کمبود منابع آبی را در این خصوص مطرح می کند.

یوسفی در خصوص مشکل زمین برای احداث گلخانه در مجتمع گلخانه‌ای خوسف، گفت: اداره کل منابع طبیعی خراسان جنوبی هیچ زمینی در راستای توسعه کشت گلخانه ای واگذار نمی‌کند و آب منطقه‌ای استان هم می گوید آب کافی برای کشت گلخانه‌ای استان نداریم.

وی همچنین در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید که با حضور استاندار و مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد، اظهار داشت: دستگاه‌های دولتی باید کمک کنند تا وضعیت موجود گلخانه ها بهبود یابد.

مدیرعامل مجتمع های گلخانه ای خوسف افزود: از آنجا که کارگران و بهره‌برداران گلخانه ای این مجتمع از صبح تا شب با موضوع تولید درگیر و کارگران در این شهرک زندگی و مستقر هستند؛ امکانات رفاهی این مجتمع باید مهیا شود.

یوسفی گفت: 250 تا 300 کارگر در طول روز تمامی امکانات زندگی را در این شهرک نیاز دارند، و باید قشر کارگر مشغول در گلخانه حمایت جدی شود؛ در غیر اینصورت محصولات گلخانه با افت قیمت مواجه می شود.

مدیرعامل مجتمع‌های گلخانه‌ای خوسف با گلایه از اینکه کارگران مجتمع گلخانه ای، زندگی راحتی ندارند، تصریح کرد: درخصوص امکانات رفاهی و زیرساخت‌ها تمامی خانواده‌ها معترض هستند.

یوسفی همچنین با اشاره به مشکلات تولید بخش گلخانه ای استان، گفت: از زمان ایجاد تا بهره برداری محصولات، گلخانه داران با نوسانات قیمت در تولید مواجه اند، به نحوی که همه تولید کنندگان با این موضوع عجین و نمی توانند پیش بینی نوسانات قیمت را داشته باشند، در همین هفته قیمت بعضی از محصولات از 25 هزار تومان به 11 تومان رسیده است، همچنین در این یک ماه قیمت گوجه هم از یک هزار و 500 به 12 هزار و 500 رسیده و تولید کننده نمی تواند تخمین قیمت داشته باشند.

وی با اشاره به مسائل بازار کشت های گلخانه ای، افزود: از زمان شروع تا زمان تولید بهره برداری فقط مصرف کننده و محتمل هزینه هستند و در طول چهارماه تنها برق، گاز، کود و منایع اولیه مصرف می کند، لذا در این مدت حقوقی ندارد، باید 70 تا 80 میلیون هزینه کند بنابریان باید آموزش در راس مسائل کشت گلخانه ای مورد توجه باشد.

وی بیان کرد: سطح زیر کشت پایین گلخانه‌ای در استان سبب شده که خریدار به ما مراجعه‌ای نکند و همواره باید خودمان دنبال خریدار باشیم.

مدیرعامل مجتمع های گلخانه ای خوسف با بیان اینکه در خصوص بهینه سازی مصرف آب در استان هیچگونه آموزشی داده نشده است، گفت: آب منطقه ای گفته است که بودجه ای در این خصوص نداریم.

یوسفی گفت: برای طرح توسعه گلخانه ها نیاز به واگذاری زمین داریم و باید مشکلات راه از جمله زیرگذر و آب مجتمع گلخانه‌ها از سوی مسئولان مرتفع شود چراکه این مهم نگرانی تمام گلخانه داران است.

مشکل اصلی گلخانه ها؛ نبود دانش فنی

«حسین موهبتی»، از دیگر گلخانه دارانی بود که در این جلسه اظهار داشت: بحث گلخانه‌ها ضرورت واقعی برای توسعه استان با وجود شرایط کم آبی است و مشکلات اصلی گلخانه ها؛ نبود دانش فنی است که باید به صورت علمی و به صورت مداوم تفهیم شود.

وی بیان کرد: گلخانه‌های آزمایشی باید در استان ایجاد و در راستای دانش فنی، در بحث مشاورین و دریافت دانش از سایر استان ها از طرف دولت کمک دریافت شود تا مشاورین خارج استان و حتی خارج از کشور به بهره برداران مشاوره بدهند.

این گلخانه دار گفت: در حوزه زیرساخت‌ها ضعف‌های زیادی وجود دارد و گلخانه های استان به دلیل بعد مسافتی نمی توانند، با سایر استان ها رقابت کنند.

موهبتی اضافه کرد: بعضی از دستگاه‌های اجرایی همراهی خوبی ندارند و شرکت هزار دستان چند ماه وقت خود را برای بهداشت گذاشته است و برخلاف دیگر استان ها ما را مجبور می کند، کارشناس بهداشت برای چهار کارگر مشغول به کار استخدام کنیم.

وی ادامه داد: ما گلخانه داران؛ شرکت های اندازه گیری آلاینده‌های محیطی را باید پیدا و با آنها عقد قرارداد ببندیم؛ در صورتی هیچ جای کشور شرکت های اندازه گیری آلاینده های محیطی، در حوزه کشاورزی ورود نداشته است و مطمئنا این موضوع به گلخانه داران آسیب خواهد رساند.

کشت نشاء گیاهان دارویی وابسطه به پذیرش کشاورز در روستا است

همچنین زردست از دیگر گلخانه دارانی بود که کشت گیاهان دارویی را به صورت گلخانه ای در دستور کار خود دارد، در این جلسه با اشاره به مشکلات واحدهای تولیدی، گفت: اگر بخواهیم عرضه تولید را در استان داشته باشیم باید قشر گلخانه دار را حمایت کنیم.

وی افزود: کار کشت نشاء گیاهان دارویی وابسته به اجتماع روستا است که باید این نوع کشت از سوی جامعه روستایی پذیرش شود، لذا در این راستا یعنی تغییر الگوی نوع کشت باید تبلیغات و اطلاع رسانی شود.

این گلخانه دار تصریح کرد: در این چند سال بذرهای مشکل دار و آزمایش نشده در استان کشت می شود و باید از نگاه کشاورز به مسئله نگاه کرد و این موضوعات سازماندهی شوند تا کشاورزان به سوی اصلاح کشت و اصلاح روند پیش روند.

زردست درخواست فضای موقت یک ماهه در ورودی های شهر داشت تا بتواند نشاء های گیاهان دارویی را در اختیار مردم قرار دهد.

وی با بیان اینکه توان سرمایه گذاری برای یک نفر در راستای توسعه کشت گیاه هان دارویی را نداریم و باید حمایت شویم، گفت: کمک دولت در خصوص نشاء کاری زراعی در راستای مصرف کم آب در استان خشک و کم آب خراسان جنوبی لازم است.

زردست عنوان کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی باید پتانسیل های کشت گلخانه ای را درک و زمین لازم برای ایجاد گلخانه واگذار کند، همچنین اعتبارات کشت گلخانه های نشاء کاری نباید به استان های مجاور برود و دستگاه نشاء کاری باید در استان موجود باشد.

وی با گلایه از اینکه در هر دوره نشاء کاری یک میلیون و 700 نشاء تولید می کنیم، گفت: فقط سفارش های خارج استان انگیزه برای ادامه کار را به ما می دهد، در صورتی که متولی آموزش و ترویج جهاد کشاورزی است و باید این نهاد به لحاظ آموزشی ما را حمایت کند.

این گلخانه دار افزود: جهاد کشاورزی در تمام شهرستان ها، کلاس آموزشی نشاء کاری داشته است، ولی بر اساس اعتبارات باید آموزش های درست در خصوص نوع کشت و مناسب ارائه شود، با آموزش های غلط؛ اصلاح الگوی کشت در استان ناموفق خواهد بود.

رومنجانی از دیگر گلخانه‌دارانی بود که در این جلسه حضور داشت، گفت: احداث گلخانه‌های جدید در خصوص هزار هکتار گلخانه در استان نگاه خوبی برای مصرف کم، صادرات و درآمد است و نیاز استان بی آب خراسان جنوبی است ولی برای شروع این نهضت گلخانه‌ای باید از تجربیات کشاورزان شهرک های گلخانه ای استفاده کنند.

این گلخانه دار گفت: احداث گلخانه‌ مهم است ولی طوری نباشد که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بازهم بیکار بمانند، آموزش رکن مهم است و متقاضیان با دانش و آگاهی و با آموزش باید به عرصه کشت گلخانه ای ورود کند.

رومنجانی عنوان کرد: حفظ و استفاده از منابع موجود آبی مهم است و اتکاء به منابع آبی جدید و احداث چاه های جدید در خراسان جنوبی جایگاهی ندارد.

پایان پیام/575

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های عروسی فریبا نادری و شوهر دومش / شوهر اولش کی بود؟!