ثبت 12 اثر معنوی گیلان در فهرست آثار ملی


ثبت 12 اثر معنوی گیلان در فهرست آثار ملی

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان از ثبت 12 اثر معنوی گیلان در فهرست آثار ملی کشور در یکسال گذشته خبر داد.

شهرود امیرانتخابی امروز در جمع خبرنگاران در اداره کل میراث فرهنگی گیلان، با اعلام این خبر اظهار کرد: با ثبت ۱۲ اثر معنوی گیلان در فهرست آثار ملی کشور طی یکسال اخیر که نسبت به سال قبل رشد ۱۲۰۰ درصدی را نشان می دهد، تعداد آثار ثبت شده معنوی استان به ۶۷ اثر افزایش پیدا کرد.

وی افزود: رونده های الکاوه بازی، بازی مرغانه جنگ، آیین کترا گیشه، مهارت جوراب بافی گیلان، مهارت پخت تیان حلوا خشکبیجار، خورش ترش واش، سیاه پلو لنگرود، بادمجان شکم پر، پنیر برشته، کال کباب، باقلاوابیج، مهارت نوغانداری و ابریشم کشی سنتی از جمله پرونده هایی است که در یکسال اخیر به ثبت ملی رسیده است.

امیرانتخابی با بیان اینکه تلاش برای ثبت دیگر آثار معنوی گیلان در فهرست آثار ملی ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون پرونده پنج اثر معنوی دیگر نیز تدوین و برای ثبت به وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان ضمن لزوم توجه به تشکل های مردم نهاد، تصریح کرد: تشکل‌های مردم نهاد نیز می‌بایست با فعالیت در این حوزه‌ها، نسبت به معرفی و شناسایی این دسته از آثار و مواریث ارزشمند معنوی که یادگار همت گذشتگان است، تلاش کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا