قایق‌چوبی آستارا در موزه ایران‌ باستان پهلو گرفت


قایق‌چوبی آستارا در موزه ایران‌ باستان پهلو گرفت

آستارا - ایرنا - سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا گفت: قایق‌چوبی و سنتی این شهرستان، با نام محلی کلاز در نمایشگاه موزه ایران باستان در تهران به نمایش گذاشته‌شد.

پردل امیری نژاد روز دوشنبه اظهار کرد: این قایق چوبی توسط فرضعلی کوهی اهل روستای دربند آستارا ساخته و در نمایشگاه موزه باستان ایران تا ۲۵ بهمن ماه به نمایش گذاشته شده است.

وی اظهار کرد: کلاز از درخت بومی افرا ساخته شده و دارای بیش از ۴۰ سال قدمت است و در گذشته از این قایق، برای تردد در تالاب استیل آستارا استفاده می کرده اند و بجای پارو، پایه چوبی سه متری داشته است.

وی بیان کرد: تاکنون چهار اثر تاریخی آستارا در فهرست آثار ملی ثبت شده و ثبت قایق چوبی در دستور کار قرار گرفته و مراحل ثبت آبشار لاتون و چهار غذای محلی آستارا نیز در حال پیگیری است.

امیری نژاد گفت: حدود ۱۶۰ قلم شی تاریخی مرتبط با فرهنگ دریایی و ارتباط انسان با دریا و پهنه های آبی، در نمایشگاه موزه ایران باستان عرضه شده است.

تالاب استیل با ۱۳۸ هکتار وسعت و ۱۸ و نیم کیلومتر نوار ساحلی دریای خزر، از جاذبه های گردشگری و محل های قایقرانی و ماهیگیری آستاراست و در گذشته ساخت قایق چوبی در این شهرستان مرسوم بوده، اما به تدریج برچیده شده است.

بندر مرزی آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | اشتباه فاحش کارگر کارواش؛ خسارت شدید به خودروی لوکس!