سطح زیر کشت گل نرگس در جویبار 20 درصد افزایش یافت


سطح زیر کشت گل نرگس در جویبار 20 درصد افزایش یافت

ساری - ایرنا - فرماندار جویبار از افزایش 20 درصدی سطح زیر کشت گل نرگس در این‌ شهرستان خبرداد و گفت که امسال 60 هکتار از زمین‌های این شهرستان به کشت نرگس اختصاص یافت .

سیدعلی اسد روز دوشنبه در آیین افتتاح دومین جشنواره گل نرگس جویبار افزود : یکی از علل مهم افزایش سطح زیر کشت این گل برگزاری جشنواره های فرهنگی و اقتصادی گل نرگس در شهرستان بوده که سبب انگیزه افزایی کشاورزان شده است.

وی با اعلام این که سطح زیر کشت گل نرگس در جویبار پارسال ۵۰ هکتار بود، گفت : از زمان آغاز برداشت تاکنون ۱۵۰ میلیون شاخه گل نرگس در این شهرستان چیده شد.

اسد ابراز امیدواری کرد در کنار تولید و خام فروشی این محصول، بسترهای لازم برای ایجاد ارزش افزوده و استفاده از دیگر بخش های این گل فراهم شود.

فرماندار جویبار تاکید کرد : با پرداخت تسهیلات به فعالان این بخش می توان زمینه کاهش هزینه های تولید را فراهم کرد و جایگاه این محصول را در شهرستان ارتقاء داد.

دومین جشنواره فرهنگی اقتصادی جشنواره گل نرگس از امروز دوشنبه در جویبار فعالیت خود را آغاز کرد و تا ششم دی ماه ادامه دارد.

شهرستان جویبار کانون کشت گل نرگس در مازندران است و بر اساس برآوردهای رسمی ۷۰ درصد سطح زیر کشت این گل در جویبار واقع است. قائمشهر و ساری هم دو شهرستان دیگر مازندران هستند که کاشت گل نرگس در آنجا رواج دارد.

مازندران رتبه سوم تولید گل نرگس را در کشور در اختیار دارد. استان های تهران ، گیلان ، گلستان و خراسان بازارهای گل نرگس مازندران هستند.

کشت گل نرگس در مازندران از ماه تیر آغاز می شود و تا اواسط مرداد ادامه می یابد ولی برداشت آن به شرایط آب و هوائی پائیز و زمستان بستگی دارد و گاهی تا اواخر اسفند هم به درازا می کشد.

کشت گل نرگس برای بسیاری از کشاورزان مازندران کشت مکمل و یا دوم محسوب می شود.
بر اساس آمارهای جهاد کشاورزی ، کشاورزان نرگس کار علاوه بر فروش شاخه گل ، از راه فروش پیاز گل هم سالانه درآمد کسب می کنند.
سالانه بیش از ۲۰۰ تن پیاز گل نرگس هم در مازندران تولید و روانه بازار می شود.
هم اکنون حدود ۵۰۰ بهره بردار در مازندران به کشت گل نرگس اشتغال دارند و هر سال ۲۵ هزا نفر هم در مراحل مختلف تولید این محصول از کاشت تا برداشت فعال هستند.
گل نرگسی که در مازندران کشت می شود به علت رطوبت بالا از نوع درشت است و ماندگاری بیشتری در مقایسه با سایر ارقام دارد.
گیاه شناسان تاکنون ۶۰ گونه گونه گل نرگس را در ۶ رنگ مختلف در جهان شناسائی کرده اند که چهار گونه آن در استان های مازندران ، خوزستان و فارس در ایران کشت می شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس