پوشش بدهی‌های هپکو و اشتغال‌زایی با تامین قطعات یدکی مورد نیاز ماشین آلات معدنی


پوشش بدهی‌های هپکو  و اشتغال‌زایی با تامین قطعات یدکی مورد نیاز ماشین آلات معدنی

نشست مشترک کمیته ماشین آلات و پیمانکاران معدنی خانه معدن ایران با ایمیدرو با حضور آقایان بهرامن رییس خانه معدن ایران ، حمیدی انارکی عضو هیات مدیره و رئیس کمیته پیمانکاران معدنی خانه معدن ایران و همچنین نمایندگانی ازصندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی و معاونت برنامه ریزی سازمان ایمیدرو برگزار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ رنجبر مدیر زیر ساخت سازمان ایمیدرو فلسفه تشکیل چنین جلسه ای را همفکری همه گروه های ذی نفع اعم از مصرف کنندگان، تامین کنندگان و تولید کنندگان ماشین آلات معدنی در جهت تامین نیاز ماشین آلات معادن بزرگ، متوسط و کوچک دانست.

وی در ادامه گفت: در این جلسه قصد داریم به جمع بندی جهت ارائه راهکارهای اجرایی برای تامین ماشین آلات برسیم.

در ادامه حمیدی انارکی به سوابق گذشته تامین ماشین آلات توسط ایمیدرو در گذشته اشاره کرد و تداوم الگوهای مشابه برای تامین ماشین آلات توسط ایمیدرو را خواستار شد.

پوشش بدهی‌های هپکو  و اشتغال‌زایی با تامین قطعات یدکی مورد نیاز ماشین آلات معدنیپوشش بدهی‌های هپکو  و اشتغال‌زایی با تامین قطعات یدکی مورد نیاز ماشین آلات معدنی

بهرامن رییس خانه معدن ایران به لزوم برگزاری چنین جلساتی برای همفکری بیشتر در جهت تامین نیاز ماشین آلات معادن اشاره کرد و خواستار ادامه جلسات جهت تاثیرگذاری بر تصمیمات سیاست گذاران این حوزه در راستای تامین منافع مصرف کنندگان شد.

موسوی مدیر سرمایه‌گذاری ایمیدرو به ارائه یک مدل نمونه برای تامین ماشین آلات معدنی شرکت گلگهر توسط پیمانکاران این شرکت پرداخت و عنوان نمود که در حال حاضر بخش عمده مشکل در تامین ماشین آلات در حوزه تامین ریال بوده و ایمیدرو در جهت تامین منابع ارزی مشکلی ندارد. وی پیشنهاد کرد می‌توان به عنوان نمونه از تامین ماشین آلات معدن گل‌گهر کار را آغاز نمود.

شریفیان به نمایندگی از شرکت هپکو به موضوع توانایی این شرکت در بهسازی ماشین آلات معدنی اشاره کرد و اعلام داشت جهت تامین ماشین آلات معدنی سایز بزرگ توسط این شرکت باید برنامه ریزی های کوتاه مدت صورت بگیرد.

پوشش بدهی‌های هپکو  و اشتغال‌زایی با تامین قطعات یدکی مورد نیاز ماشین آلات معدنی

شکوری رییس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران در ادامه به موضوع تامین ماشین آلات معدنی توسط تولید کنندگان داخلی اشاره و تامین برخی از این نیازها را توسط تولیدکنندگان در شرایط فعلی غیر ممکن دانست. وی ضمن اشاره به ظرفیت های شرکت هپکو عنوان کرد که شرکت هپکو در حال حاضر می تواند تامین قطعات یدکی مورد نیاز ماشین آلات معدنی موجود در کشور را بر عهده بگیرد که این بخش در حال حاضر به تنهایی قادر خواهد بود ضمن اشتغال زایی، بخش قابل توجهی از بدهی های هپکو را پوشش دهد.

وی عنوان کرد: می توان با برنامه ریزی های بلند مدت بخش ماشین سازی هپکو را فعال نمود. در حال حاضر برخی از پیمانکاران مشکل ارزی هم برای تامین ماشین آلات ندارند ولی عمده مشکل در تامین بخش ریالی است در حال حاضر نیاز پیمانکاران ارائه ضمانت های لازم جهت خرید های مدت دار از طرف های خارجی است که در این زمینه ایمیدرو می تواند با ارائه ضمانت های لازم مشکلات پیمانکاران را در این بخش مرتفع نماید.

امین زاده به نمایندگی از شرکت های تولید کننده ماشین آلات معدنی ادامه داد: در حال حاضر شرایط برای واردات ماشین های بزرگ معدنی طبق قانون وجود دارد و محدودیت ها صرفا برای ماشین آلات سایز کوچک است و این موضوع منافاتی با فعالیت تولیدکنندگان ماشین آلات معدنی ندارد. ایشان به ظرفیت موجود برای تولید ماشین آلات بزرگ مانند دامپ تراک ها طی برنامه ریزی های بلند مدت اشاره و بیشتر مشکل فعلی تولیدکنندگان را در کمبود نقدینگی مشتریان برشمرد.

پوشش بدهی‌های هپکو  و اشتغال‌زایی با تامین قطعات یدکی مورد نیاز ماشین آلات معدنی

فرهنگ دوست به نمایندگی از شرکت های تامین کننده ماشین آلات معدنی ضمن اشاره به برخی فعالیت های صورت گرفته در جهت تامین ماشین آلات با کیفیت برای معادن در شرایط فعلی، بیان داشت: در حال حاضر تولید برخی از این ماشین آلات با توجه به کیفیت خاص آنها و تحریم برخی قطعات در کشور وجود ندارد و بهترین راهکار تلاش برای تامین آنها از طریق واردات دستگاه های نو و یا کارکرده و سپس بازسازی آنها در داخل است.

در ادامه نشست هم اندیشی پیشنهاداتی نظیر ایجاد خط اعتبار ارزی در صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی و همچنین افزایش اعتبار این صندوق مطرح گردید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه معدن

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403