انتقاد مورالس از تلاش‌ها برای جلوگیری از حضور اعضای حزبش در انتخابات


انتقاد مورالس از تلاش‌ها برای جلوگیری از حضور اعضای حزبش در انتخابات

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری مستعفی بولیوی با انتقاد از کارشکنی‌های دولت موقت، اعلام کرد که اعضای حزبش(جنبش سوسیالیسم) را نمی‌توان از حضور در انتخابات سال 2020 منع کرد؛ حزبی که طرفدارانش دستکم نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک در بوئنوس آیرس، «اوو مورالس» دیروز(دوشنبه ۲ دی‌ماه) از تلاش‌ها برای جلوگیری از حضور اعضای حزبش در انتخابات آتی انتقاد و این اقدام را ضد دمکراتیک خواند.

مورالس افزود: نمی‌توان اعضای حزب ما را از حضور در انتخابات آتی منع کرد. افرادی که به دنبال این کارند موفق به انجامش نخواهند شد. براساس قانون اخیر، همه احزاب می‌توانند در انتخابات آتی نامزد شوند.

رئیس جمهوری مستعفی بولیوی تصریح کرد که او برای سمت معاون رئیس جمهوری در انتخابات ۲۰۲۰ نامزد نخواهد شد.
براساس قانون جدید انتخاباتی بولیوی، افرادی که پیشتر دو مرتبه رئیس جمهور بودند، نمی‌توانند برای ریاست جمهوری نامزد شوند.

مورالس بعد از شبه کودتا در ماه نوامبر (آبان)، از مسند ریاست جمهوری استعفا کرد و با سفر به مکزیک، به عنوان پناهنده سیاسی مستقر شد اما چند هفته بعد به آرژانتین نقل مکان کرد.
پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری در بولیوی و با وجود تأیید «دادگاه عالی انتخابات»، مخالفان مورالس اعلام کردند که این نتایج را نمی‌پذیرند. به دنبال تشدید بحران سیاسی در بولیوی، سازمان کشورهای آمریکایی از دولت لاپاز خواست، نتایج انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده در ۲۸ مهرماه (۲۰ اکتبر) را لغو و انتخابات دوباره برگزار کند.
سرانجام یکشنبه ۱۹ آبان‌ماه (۱۰ نوامبر) با دخالت ارتش بولیوی، مورالس مجبور به استعفا شد و در نطقی تلویزیونی گفت: استعفایم را تقدیم می‌کنم تا برادران و خواهران کارمند دولت هدف حملات و تهدیدات قرار نگیرند.

سناتور جنینه آنیِس، بعد از کناره‌گیری مورالس از مقام خود و پناهنده شدن به مکزیک، خود را رئیس جمهوری موقت بولیوی اعلام کرد. دولت موقت بولیوی با هدایت آنیس، از زمان به دست‌گیری قدرت، سیاست‌های راست‌گرایانه در پیش گرفته و به دنبال روابط قوی با آمریکا و رژیم صهیونیستی است.
2023

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است