650 هزار نفر در خراسان شمالی واجد شرایط رای هستند


650 هزار نفر در خراسان شمالی واجد شرایط رای هستند

بجنورد- ایرنا- رییس ستاد انتخابات خراسان شمالی تعداد واجدان شرایط رای این استان برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میاندوره پنجمین دوره خبرگان رهبری را 650 هزار نفر عنوان کرد.

ولی الله حیاتی روز سه شنبه در شورای راهبردی جمعیت استان اظهار داشت: از مجموع جمعیت ۹۷۶ هزار نفری استان در انتخابات امسال حدود ۶۵۰ هزار نفر قادر به رای دادن خواهند بود.

در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، به عنوان آخرین انتخابات برگزار شده، ۶۴۷ هزار و هفت نفر از جمعیت خراسان شمالی واجد شرایط رای دادن بودند.

مدیرکل ثبت احوال خراسان شمالی جمعیت کنونی استان را ۹۷۶ هزار و ۲۲ نفر اعلام کرد.

علی زاهدی‌نیا به خبرنگار ایرنا گفت: از مجموع این جمعیت ۴۹۰ هزار و ۳۷۱ نفر را مردان و ۴۸۵ هزار و ۶۵۱ نفر را زنان تشکیل می دهند.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی دارای چهار کرسی مستقل نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است که مجموعا ۱۴۰ نفر برای نامزدی از این حوزه ها ثبت نام کرده اند که صلاحیت ۱۶ تن از آنان در هیات های اجرایی تایید نشد.

۷۰ درصد جمعیت خراسان شمالی فعال هستند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی گفت: ۷۲۵ هزار نفر از جمعیت استان در سن ۱۵ تا ۶۴ هستند که بر این اساس ۷۰ درصد جمعیت استان فعال محسوب می شوند.

حیاتی در شورای راهبردی جمعیت استان، موضوع جمعیت و سیاست های کلی این بخش، با توجه به ابلاغیه رهبر معظم انقلاب را بسیار مهم خواند و افزود: باید تلاش شود تا در مقاطع مختلف، جمعیتی با میانگین پویایی داشته باشیم.
وی اظهار داشت: هم اینک خراسان شمالی در بحث نرخ رشد موالید رتبه هشتم، وفات رتبه هفتم، ازدواج رتبه نخست و طلاق رتبه دهم کشوری را دارد.
حیاتی بر انجام کار پژوهشی برای رفع چالش های اجتماعی حوزه جمعیت تاکید کرد و افزود: باید راهکارهای بومی محلی برای ارتقای جمعیت ارائه شود.
وی گفت: ارائه تسهیلات مناسب برای مادران در دوران بارداری و شیردهی، رفع موانع ازدواج و تسریع در شکل گیری خانواده و ترویج و نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی باید از اهم دستور کارهای این شورا باشد.
حیاتی افزود: سرشماری ها باید دقیق انجام شود و نباید در هیچ شرایطی، منطقه ای از سرشماری جا بماند زیرا علاوه بر اینکه نتایج سرشماری در تمامی ابعاد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی تاثیرگذار است با سرشماری غلط بسیاری از امتیازهای استان از بین می رود.

بر اساس آمار اداره کل ثبت احوال خراسان شمالی، جمعیت این استان تا پایان ۶ ماهه نخست امسال ۹۶۳ هزار و ۴۱ نفر بوده که ۵۴۳ هزار نفر در مناطق شهری و ۴۲۲ هزار نفر در مناطق روستایی ساکن هستند.
این آمار گویای جمعیت ۴۸۳ هزار و ۸۴۹ نفری مردان و جمعیت ۴۷۹ هزار و ۱۹۲ نفری زنان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان