ماساژ سر هندی: 12 گام آموزش ماساژ سر به سبک هندی


ماساژ سر هندی یک روش عالی برای رفع تنش و کاهش استرس است تا احساس آرامش و جوانی کنید. انجام این ماساژ آسان است. یک محیط آرام را... نوشته ماساژ سر هندی: 12 گام آموزش ماساژ سر به سبک هندی اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

ماساژ سر هندی یک روش عالی برای رفع تنش و کاهش استرس است تا احساس آرامش و جوانی کنید. انجام این ماساژ آسان است. یک محیط آرام را آماده کنید تا شخصی که ماساژ می‌گیرد، آرامش داشته باشد. شانه‌ها و گردن او را مالش بدهید تا هرگونه تنشی که دارد، برطرف شود. دستان‌تان را روی پوست سر و صورت او بکشید تا کم کم آرام و ریلکس شود.

ماساژ سر هندی: 12 گام آموزش ماساژ سر به سبک هندی

ماساژ سر هندی: 12 گام آموزش ماساژ سر به سبک هندی

الف. محیطی آرام آماده کنید

۱. یک صندلی راحت در یک اتاق آرام قرار بدهید. فردی که ماساژ می‌گیرد باید تا حد ممکن آرام و ریلکس باشد. صداهای بلند و سایر عوامل حواس‌پرتی می‌توانند تأثیر ماساژ را کم کنند. یک اتاق آرام پیدا کنید تا ماساژ را در آن انجام دهید و یک صندلی راحت در اتاق قرار بدهید تا فرد بنشیند و شما هم به راحتی به سر او دسترسی داشته باشید.

– یک اتاق خالی یا یک دفتر آرام، فضاهای بسیار خوبی برای انجام ماساژ سر هندی هستند.

– اطمینان حاصل کنید فردی که ماساژ می‌گیرد در فضای مشخص شده احساس راحتی دارد.

۲. یک موسیقی آرامش‌بخش بگذارید تا فضایی آرامش‌بخش ایجاد کنید. پخش موسیقی آرام می‌تواند به محو شدن هرگونه صدای پس‌زمینه‌ی ناخواسته کمک کند و آرامش فضا را افزایش دهد. مهم است که شخص آرام و عضلاتش ریلکس باشد تا بتوانید ماساژ بهتری رویش انجام بدهید.

– یک موسیقی کلاسیک ملایم مانند موتزارت یا بتهوون بگذارید.

– یا نوعی موسیقی سازی آرام مانند فلوت بومی آمریکا، موسیقی سلتیک یا حتی وایت نویز پخش کنید.

نکته: می‌توانید در اینترنت به دنبال موسیقی هندی یا موسیقی مخصوص ماساژ هندی که برای همین کار طراحی شده‌اند، بگردید.

۳. برای ایجاد فضایی آرام در اتاق شمع روشن کنید. روشن کردن شمع در فضایی که ماساژ سر هندی را انجام می‌دهید، به ایجاد یک فضای آرامش‌بخش کمک می‌کند. یک یا دو شمع را روشن کنید تا فردی که ماساژ می‌گیرد، از عواملی که باعث حواس‌پرتی‌اش می‌شوند دور شود و بهتر بتواند وارد حالت ذهنی آرام و مراقبه شود.

– از شمع‌های معطر استفاده کنید تا حس آرامش‌بخش بیش‌تری به فضا اضافه کنید. رایحه‌های آرامش‌بخش مانند اسطوخودوس، یاس یا نعناع فلفلی را انتخاب کنید.

– وقتی ماساژ را تمام کردید حتماً شمع‌ها را بیرون بیاورید تا از خطر آتش‌سوزی جلوگیری کنید.

ماساژ سر هندی: 12 گام آموزش ماساژ سر به سبک هندی

ماساژ سر هندی: 12 گام آموزش ماساژ سر به سبک هندی

– همچنین می‌توانید از اسانس‌سوز و روغن‌های معطر استفاده کنید تا رایحه‌ای دلپذیر و آرام‌بخش در فضا پخش شود.

۴. اطمینان حاصل کنید که دمای اتاق مناسب باشد. یک محیط بیش از اندازه سرد و خنک باعث می‌شود تا فرد وارد حالت آرامش روحی و ذهنی نشود. اما اگر اتاق خیلی گرم باشد، باز هم آزاردهنده خواهد بود و فرد نمی‌تواند به آرامش برسد. قبل از شروع ماساژ، دمای اتاق را در حدود 72 درجه‌ی فارنهایت (22 درجه‌ی سانتیگراد) تنظیم کنید.

– از کسی که قرار است ماساژ بگیرد بپرسید که چه دمایی را ترجیح می‌دهد و بر همین اساس دما را تنظیم کنید.

اگر در فضای بیرون هستید و هوا گرم است، از فن استفاده کنید تا فضا خنک شود. اگر هوا سرد است، از او بخواهید که لباس مناسب بپوشد و پتو را دور خودش بپیچد تا کاملا راحت باشد.

۵. از شخص بخواهید در صورت احساس درد یا ناراحتی به شما بگوید. قبل از شروع ماساژ سر هندی، به شخصی که قصد ماساژ گرفتن دارد، بگویید که اگر احساس درد یا فشار آزاردهنده‌ای داشت، باید به شما اطلاع بدهد. آن‌ها باید به شما اعتماد کنند تا بتوانند ریلکس‌تر شوند و از مزایای ماساژ سر استفاده کنند. به او اطمینان بدهید که ماساژ سر هندی هیچ خطری ندارد و در صورتی که هر گونه ناراحتی یا فشاری احساس کرد باید به شما بگوید. به این ترتیب او به شما اعتماد خواهد کرد.

– او نباید در اثر ماساژ سر هندی، در گردن یا شانه‌هایش احساس درد داشته باشد.

– اگرچه ممکن است فشار کمی از طرف شما وجود داشته باشد، اما از فرد بخواهید که در صورتی که فشار بیش از حد زیاد بود، به شما بگوید تا بتوانید حرکات دست‌تان را کمی ملایم‌تر کنید.

ب. کار کردن روی شانه‌ها

شانه‌ها را از قسمت نزدیک به گردن به سمت بیرون ماساژ بدهید. با فشار دادن دست‌ها روی شانه‌های فرد و فشار روی عضله‌ی ذوزنقه‌ای بزرگ که گردن را به شانه‌ها وصل می‌کند، شروع کنید. عضله را بین کف دست و انگشتان‌تان بگیرید و فشاری ملایمی روی آن وارد کنید. بعد عضله را رها کنید و دستان‌تان را به سمت پایین شانه‌ها حرکت دهید، بخش دیگری از عضله را بگیرید و فشار دهید.

ماساژ سر هندی: 12 گام آموزش ماساژ سر به سبک هندی

ماساژ سر هندی: 12 گام آموزش ماساژ سر به سبک هندی

– بعد از هر فشار دست‌ها را حدود 2 اینچ (5.1 سانتی‌متر) به پایین شانه‌ها بکشید تا تمام عضلات بزرگ این ناحیه و قسمت بالایی آ‌‌نها را تحت تاثیر قرار دهید.

– از انگشت شست‌تان برای فشار وارد کردن روی شانه‌ها استفاده نکنید.

۲. با انگشتان‌تان را در هر طرف ستون فقرات حلقه‌های کوچک بسازید. دست‌های‌تان را روی شانه‌ها نزدیک گردن قرار داده و شست‌ها را باز کنید. برای ایجاد حرکات دایره‌ای کوچک در دو طرف ستون فقرات از فشار ملایمی استفاده کنید. همین‌طور دایره‌هایکوچک روی این ناحیه به سمت گردن بکشید تا زمانی که به محل رویش موها برسید.

– هنگامی‌که به خط رویش مو رسیدید، دست‌ها را به سمت پایین حرکت بدهید تا به شانه‌ها برسید و دوباره در دو طرف ستون مهره‌ها دایره‌های کوچک درست کنید.

ماساژ سر هندی: 12 گام آموزش ماساژ سر به سبک هندی

ماساژ سر هندی: 12 گام آموزش ماساژ سر به سبک هندی

– این روند را 2-3 بار تکرار کنید، اما هر بار شدت فشار را کمی افزایش بدهید.

۳. ساعد را در امتداد شانه‌ها بغلطانید تا تنش این ناحیه آزاد شود. ساعد دست‌های‌تان را در دو طرف گردن فردی که ماساژ می‌گیرد قرار دهید. مچ دست‌ها خود را به سمت خارج بچرخانید و استخوان ساعد را در امتداد عضلات بالای شانه‌ها بغلطانید. این کار باعث می‌شود عضلات شانه‌ها و همین‌طور گردن او ماساژ داده شود.

ماساژ سر هندی: 12 گام آموزش ماساژ سر به سبک هندی

ماساژ سر هندی: 12 گام آموزش ماساژ سر به سبک هندی

– بعد از هر بار ماساژ با ساعد، بازوها را برداشته و در حدود 2 تا 3 اینچ (5.1-7.6 سانتی‌متر) پایین‌تر از شانه‌ها قرار دهید و دوباره آن‌ها بغلطانید. وقتی به انتهای شانه‌ها رسیدید، دوباره این فرایند را از بالا شروع کنید.

– این روند را حدود ۲ تا ۳ بار تکرار کنید.

پ. ماساژ دادن گردن

۱. با کف دست‌تان در ناحیه‌ی پشت گردن حرکات فشاری وارد کنید. دست‌تان را روی گردن شخص قرار دهید و این ناحیه را به آرامی با کف دست‌تان فشار دهید. فشار را متوقف کنید و با فشار وارد کردن و رها کردن دوباره، چند بار دیگر این روند را تکرار کنید.

ماساژ سر هندی: 12 گام آموزش ماساژ سر به سبک هندی

ماساژ سر هندی: 12 گام آموزش ماساژ سر به سبک هندی

– فشار وارد کردن در ناحیه‌ی پشت گردن شخص با کف دست باعث آرامش و ریلکس شدن او می‌شود و در عین حال گردش خون را بهبود می‌بخشد.

– گردن او را بین انگشت شست و کف دست‌تان نگیرید. فقط از کف دست‌تان برای فشار وارد کردن در این ناحیه استفاده کنید.

۲. دست‌تان را در قسمت پشت گردن شخص رو به بالا بکشید. به سمت چپ او بروید و دست راست‌تان را روی قسمت پشت گردن او جایی که به شانه می‌رسد، قرار دهید. سپس کف دست چپ‌تان را روی پیشانی او قرار دهید تا سرش حرکت نکند. انگشت شست و باقی انگشتان را باز کنید و پشت گردن آن‌ها را فشار وارد کنید و در حین اعمال فشار، دست را روی گردن به سمت بالا بکشید.

ماساژ سر هندی: 12 گام آموزش ماساژ سر به سبک هندی

ماساژ سر هندی: 12 گام آموزش ماساژ سر به سبک هندی

– وقتی به خط رویش موها رسیدید، متوقف شوید و دوباره از پایین شروع کنید.

– این حرکت را حدود 5 بار تکرار کنید.

– کف دست چپ فقط باید به آرامی روی پیشانی فردی که ماساژ می‌گیرد، قرار داشته باشد تا سرش به جلو خم نشود.

نکته: اگر تنش زیادی در گردن او وجود دارد، با انگشت شست و باقی انگشتان حرکات دایره‌ای ملایم را به سمت بالا روی گردن وارد کنید تا عضلات به طور عمقی‌تری ماساژ بگیرند.

– سر را کمی خم کنید، سپس آن را عقب برگردانید. دست راست‌تان در قسمت رویش موی سر و کف دست چپ را روی پیشانی شخص قرار بدهید، به آرامی و بدون این‌که هرگونه فشار یا کششی ایجاد شود، سر را کمی جلو خم کنید. سپس، به آرامی سر را به حالت اصلی آن برگردانید.

– این حرکت را 3 بار تکرار کنید.

– اجازه دهید سر در دامنه‌ی طبیعی حرکت خود حرکت کند، و روی آن کشش یا فشاری وارد نکنید.

ماساژ سر هندی: 12 گام آموزش ماساژ سر به سبک هندی

ماساژ سر هندی: 12 گام آموزش ماساژ سر به سبک هندی

۴. سر شخص را به چپ و راست خم کنید به طوری که روی گردنش کشش وارد شود. پشت او بایستید، دست راست‌تان را روی شانه راست او نزدیک به گردنش قرار دهید. در حالی که شانه را با دست راست بدون حرکت نگه داشته‌اید، با استفاده از دست چپ به آرامی سر را به سمت راست فشار دهید. سپس دست چپ را روی شانه چپ‌ او قرار دهید و با استفاده از دست راست‌تان به آرامی سر را به سمت دیگر خم کنید.

– سر شخص را به آرامی حرکت دهید. گردن باید صاف باشد تا فشاری روی آن وارد نشود.

– حرکت را روی هر طرف 3 بار انجام دهید.

د. مالش پوست سر و صورت

۱.دست‌ها را به صورتی که انگار موها را شامپو می‌کنید روی سر بکشید. پشت فردی که ماساژ می‌گیرد، بایستید و دست‌ها را در دو طرف سر او قرار دهید به طوری که انگشتان دست باز و رو به بالا باشند. فشار کمی را با کف دست‌تان اعمال کرده و با استفاده از حرکات دایره‌ای کوچک، دست‌ها را به آرامی بالا ببرید. هنگامی ‌که به بالای سر او رسیدید، فقط با کف دست‌تان فشار ملایمی با حرکت رو به بالا وارد کنید تا اینکه دست‌ها از روی سر جدا شوند.

ماساژ سر هندی: 12 گام آموزش ماساژ سر به سبک هندی

ماساژ سر هندی: 12 گام آموزش ماساژ سر به سبک هندی

– اگر موهای شخصی که ماساژ می‌گیرد بسته بود، آن‌ها را باز کنید.

– دست‌ها را در مناطق مختلف سرتان حرکت دهید و این کار را 4-5 بار تکرار کنید، تا زمانی که روی تمام قسمت‌های سرش ماساژ را اعمال کرده باشید.

۲. با هر دو دست فشار وارد کنید و با کشیدن دایره حرکت کنید. هر دو دست را بالای سر شخص قرار دهید به طوری که انگشت اشاره‌ی هر دست در دو طرف پل بینی او قرار داشته باشد. فشار ملایم و رو به پایینی را اعمال کرده و سر را با حرکت دایره‌ای مالش دهید. به مدت ۳ تا 4 دقیقه سر را به همین شیوه ماساژ دهید.

ماساژ سر هندی: 12 گام آموزش ماساژ سر به سبک هندی

ماساژ سر هندی: 12 گام آموزش ماساژ سر به سبک هندی

– در حدی فشار وارد نکنید که سر به طرفین حرکت کند. فقط با دست‌ها روی پوست سر حرکت کنید.

نکته: در صورتی که حالت تهوع به شخص دست داد، از اعمال فشار رو به پایین دست برداشته و نوک انگشتان را روی کف سر او بکشید. به این ترتیب حالت تهوع از بین خواهد رفت.

۳. پشت سر را با قسمت بالای کف دست محکم مالش دهید. پشت سر شخص بایستید، 1 دست را روی پیشانی او بگذارید تا سر ثابت بماند. سپس قسمت بالای کف دست دیگرتان را در ناحیه‌ی پشت سر قرار دهید و با حرکت دادن دست به عقب و جلو پوست سر را محکم مالش بدهید. دست را عوض کنید و به شدت به مالش دادن این ناحیه ادامه دهید، و تمام قسمت‌های سر را به طور مساوی مالش بدهید.

– شدت مالش نباید در حدی باشد که سر به این طرف و آن طرف تکان بخورد.

۴. نوک انگشتان را به مدت 1 دقیقه روی پوست سر بمالید. پس از مالش دادن پوست سر فرد با استفاده از قسمت بالای کف دست، نوک انگشتان هر دو دست را روی سر او قرار بدهید. با سرعت انگشتان را روی سر بمالید و در عین حال دست‌ها را حرکت بدهید تا همه‌ی قسمت‌های سر ماساژ بگیرند.

– فشار ملایم و آرامی را روی پوست سر اعمال کنید.

– بعد از 1 دقیقه مالش دادن پوست سر را متوقف کنید.

ماساژ سر هندی: 12 گام آموزش ماساژ سر به سبک هندی

ماساژ سر هندی: 12 گام آموزش ماساژ سر به سبک هندی

۵. دایره‌های کوچک در ناحیه‌ی گیجگاه بکشید تا تنش او از بین برود. پشت سر شخص بایستید و انگشتان هر دو دست را روی پیشانی او بکشید. انگشتان را به سمت پایین و در امتداد خط ابرو حرکت بدهید. هنگامی ‌که به گیجگاه او رسیدید، با انگشت اشاره و میانی دایره‌های کوچک بسازید. پس از حدود 10 ثانیه، دوباره به پیشانی برگردید و روند را تکرار کنید.

– این کار را حدود 5 تا 6 بار انجام دهید تا تنش در صورت و پیشانی او کاهش بیابد.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع:wikihow

ماساژ سر هندی: ۱۲ گام آموزش ماساژ سر به سبک هندی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !