برگزاری کارگاه «تقویت حافظه و سبک مطالعه از دیدگاه اسلام و قرآن» در اردبیل


برگزاری کارگاه «تقویت حافظه و سبک مطالعه از دیدگاه اسلام و قرآن» در اردبیل

گروه فعالیت‌های قرآنی- کارگاه آموزشی «تقویت حافظه و سبک مطالعه از دیدگاه اسلام و قرآن» به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی اردبیل در دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل برگزار شد.

برگزاری کارگاه «تقویت حافظه و سبک مطالعه از دیدگاه اسلام و قرآن» در اردبیلبه گزارش ایکنا از اردبیل، به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی اردبیل، کارگاه آموزشی «تقویت حافظه و سبک مطالعه از دیدگاه اسلام و قرآن»، روز گذشته، دوم دی‌ماه در دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل برگزار شد.

ایران سلیمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل در این کارگاه آموزشی با اشاره به بحث حافظه و فراموشی از منظر روایات، اظهار کرد: از آنجا که یاد پروردگار درمانگر فراموشی و غفلت دل است، خداوند به ما امر فرموده است که شب و روز همواره به یاد او باشیم و آن‌قدر این ذکر و یاد خدا را تکرار کنیم تا به صورت ملکه و دائمی همواره در ذهن رسوخ کند.

وی ادامه داد: ذکر خدا باعث حضور دائمی باری تعالی در دل است به طوری که انسان حتی یک لحظه هم از یاد خدا غافل نمی‌ماند، این مسأله ما را به یاد یکی از اصول یادگیری یعنی «تکرار» می‌اندازد؛ تکرار باعث می‌شود تا ذکر و یاد خدا در دل تثبیت شود.

سلیمانی خاطرنشان کرد: درمان فراموشی اطلاعات و معلومات، با تکرار آن امکان‌پذیر می‌باشد و این همان چیزی است که روان‌شناسان معاصر در پژوهش‌های خود بدان رسیده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل افزود: برخی از عوامل مربوط به هوش و حافظه مربوط به عوامل ژنتیکی و وراثتی است، به عبارت دیگر، هوش و حافظه و استعداد هر انسانی برآیندی از عوامل متعدد وراثتی و محیطی است که بعضی از این عوامل در اختیار ما است و بعضی از آن‌ها از حوزه اختیار انسان خارج است.

سلیمانی اضافه کرد: برای تقویت حافظه اجتناب از چیز‌هایی که باعث فراموشی می‌شود مانند؛ معصیت و گناه، علاقه و وابستگی زیاد به دنیا، سرگرمی و اشتغال بیش از حد، غمگین و محزون بودن برای مسائل دنیایی لازم است.

استادیار گروه فقه و حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل با اشاره به توصیه امام خمینی(ره) یادآور شد: زیاد خوردن گوشت حیوانات وحشی و گاو، عقل را دگرگون می‌کند، فهم را حیران می‌کند، ذهن را کودن می‌کند و فراموشی را زیاد می‌کند و پنج چیزند که فراموشی را برطرف می‌کنند و حافظه را می‌افزایند و بلغم را می‌برند که مسواک زدن، روزه گرفتن، خواندن قرآن، عسل و کندر را شامل می‌شود.

سلیمانی با بیان اینکه مطالعه تنها راه رسیدن به علم است و جز آن راهی وجود ندارد و اگر مطالعه نباشد، علمی هم در کار نخواهد بود، اضافه کرد: انسان به وسیله مطالعه و تفکر در پدیده‌ها و دنیای پیرامون خود می‌آموزد که چگونه در برابر ناملایمات و مشکلات به حیات خود ادامه دهد و چگونه زندگی و حیات را برای خود و دیگر انسان‌ها راحت‌تر، موثرتر و مرفه‌تر کند، بدین ترتیب نقطه آغاز رسالت و دعوت اسلامی بر مبنای خواندن و مطالعه شکل گرفت.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟