از تدارک مسجدی‌ها برای 9 دی تا استقبال مساجد جهان از کریسمس


از تدارک مسجدی‌ها برای 9 دی تا استقبال مساجد جهان از کریسمس

تدارک مسجد «حجت» لندن برای مقابله با اسلام‌هراسی در کریسمس، گردهم‌آیی ائمه جماعات در ‌آستانه 9 دی؛ روز بصیرت و اجرای طرح «امین‌الاسرار» با محور سیره امام باقر(ع) ویژه فعالان کانون‌های مساجد ازجمله اخبار حوزه مسجد در 3 دی‌ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار حوزه مسجد و کانون های مساجد در سومین روز از دی ماه ۹۸:

دیدار عیدانه مسجدی‌ها با پیروان حضرت مسیح(ع)/استقبال از برنامه کریسمس مسجد قائم(عج)

از تدارک مسجدی‌ها برای 9 دی تا استقبال مساجد جهان از کریسمس

حجت‌ الاسلام والمسلمین «عباس اوتارخانی» در گفت‌ و ‌گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه پیروان ادیان و مذاهب مختلف در کمال آرامش در کنار یکدیگر در ایران با هم زندگی می کنند، اظهار کرد: اسلام مبلغ صلح، دوستی و محبت به همه انسان ها است و مسجدی ها به عنوان تابلوی این دین، همیشه با مهربانی در کنار اقلیت های دینی زندگی کرده اند همچنان که حضرت علی (ع) فرمودند: «الإنسان أخو الإنسان».

امام جماعت مسجد حضرت قائم (عج) در ادامه درباره برنامه های این مسجد در ایام ولادت حضرت مسیح (ع)، گفت: نمازگزاران مسجد قائم (عج) همه ساله در این ایام به دیدار کبسه مسیحی می روند و با اهدای گل و شیرینی، پیام محبت دین اسلام را به آنان ابلاغ می کنند. همین کار را نسبت به ساکنیان مسیحی پیرامون مسجد حضرت قائم (عج) انجام می دهیم.

وی افزود: بنر تبریک میلاد حضرت مسیح (ع) خطاب به همه مردم اعم از مسلمانان و مسیحیان را جلوی در ورودی مسجد حضرت قائم (عج) نصب می کنیم زیرا اعتقاد به طهارت وجود حضرت مسیح (ع) منحصر به مسیحیان ندارد و مسلمانان نیز بنابر کلام الهی در قرآن به این حقیقت ایمان دارند.

اوتارخانی اضافه کرد: مراسم سخنرانی مذهبی نیز پیرامون تبیین شخصیت حضرت مسیح (ع) در شب میلاد این پیامبر الهی در مسجد حضرت قائم (عج) برگزار می شود که با استقبال خوبی از سوی نمازگزاران این خانه خدا همراه شده است.

وی ادامه داد: ویژه برنامه های ایام ولادت حضرت مسیح (ع) سه سال است که در مسجد قائم (عج) برگزار می شود و امیدواریم همه مساجد کشورمان به ویژه آنهایی که در مجاورت مناطق سکونت اقلیت دینی مسیحیان هستند نسبت به این مسئله اهتمام کنند.

امام جماعت مسجد حضرت قائم (عج) در پایان خاطرنشان کرد: دیدار مسلمانان با مسیحیان می تواند پیام همزیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان و مذاهب مختلف در نظام جمهوری اسلامی را نیز به جهانیان مخابره کند.

یادآور می شود، مسجد حضرت قائم (عج) در تهران، خیابان سعدی شمالی، نرسیده به کوچه صفامنش، واقع شده است.

اجرای طرح «امین‌الاسرار» با محور سیره امام باقر(ع) ویژه فعالان کانون های مساجد

از تدارک مسجدی‌ها برای 9 دی تا استقبال مساجد جهان از کریسمس

حجت الاسلام «اباذر بیگی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به اجرای طرح «امین الاسرار» به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان غربی، اظهار کرد: این طرح با هدف معرفی ابعاد شخصیتی و سیره اخلاقی امام محمد باقر(ع) به عنوان الگو و اسوه متعالی برای اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور اجرا می شود.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان غربی با بیان اینکه اختتامیه این طرح همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار می شود، گفت: ولایتمداری و دفاع از حریم اهل بیت (ع)، سبک زندگی اسلامی در سیره عملی حضرت امام محمد باقر (ع) و امام محمد باقر (ع) در آیینه روایات از موضوعات طرح «امین الاسرار» است.

حجت الاسلام بیگی با اشاره به بخش های طرح «امین الاسرار» تصریح کرد: این طرح در بخش های شعر، مسابقه پیامکی از احادیث امام محمدباقر(ع) و نیز قرائت زیارتنامه امام محمد باقر(ع) در سراسر کشور اجرا می شود.

وی با اشاره به دیگر برنامه هایی که در کانون های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان غربی اجرا می شود، خاطرنشان کرد: اجرای طرح «دوستدار کتاب»، طرح «شنبه های کتاب»، برگزاری یادواره شهدا در مساجد استان و اجرای برنامه های قرآنی از دیگر برنامه هایی است که در کانون های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان غربی اجرا می شود.

حذف ممنوعیت زنان برای ورود به دو مسجد قدیمی در هند

از تدارک مسجدی‌ها برای 9 دی تا استقبال مساجد جهان از کریسمس

به نقل از «سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی»، دو مسجد قدیمی «ناخدا» و «تیپو سلطان» در شهر «کلکته» هند مقرراتی جدیدی را برای ورود زنان به شبستان این مساجد وضع کرده اند.

امام «شفیق قاسمی»، متولی مسجد ناخدا که به نام «بادی مسجد» معروف است، ضمن تایید وضع این مقررات اعلام کرد: ما با وضع قوانین جدید راه را برای ورود زنان به شبستان مسجد و شرکت زنان در اقامه نماز جماعت باز کردیم.

تا قبل از این اقدام، مساجد دارای سه در بودند و از ورود زنان به شبستان مسجد ممانعت به عمل می آمد.

اما به گفته «شفیق قاسمی» از این پس زنان هم می توانند نماز جماعت را طبق قوانین شرع، پشت پرده برگزار کنند.

در اکثر مساجد اهل سنت هند، ورود زنان به شبستان اصلی و اقامه نماز همراه با امام جماعت ممنوع است.

حال با این تغییر در این دو مسجد قدیمی شاهد حذف قوانین سنتی خواهیم بود.

کشمکش برای ساخت مسجد جدید در «مونیخ» آلمان

از تدارک مسجدی‌ها برای 9 دی تا استقبال مساجد جهان از کریسمس

به نقل از «سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی»، جامعه بوسنیایی مونیخ، چندی پیش زمینی را در خیابان «ادلزبرگ» خریداری کرد و قرار است به زودی در این محل، مرکز اسلامی ساخته شود.

این مرکز اسلامی، محلی برای عبادت و جلسات مسلمانان جامعه بوسنیایی مونیخ خواهد بود.

«جان هوپفنر»، معمار مونیخی که پیش از این نیز تجربه طراحی مراکز مذهبی را داشته، قرار است این مرکز اسلامی را طراحی کند.

هوپفنر، مرکز اسلامی را به شکل یک مکعب طراحی کرده است که در طبقه زیرزمین آن، یک دفتر کار و اتاقی برای سمینار وجود دارد. آن‌طور که نقشه‌ها نشان می‌دهند، در طبقه همکف نیز اتاق سمینار دیگری وجود خواهد داشت.

همچنین در طبقه فوقانی این بنا، نمازخانه‌ای با ظرفیت ۸۰ نفر ساخته خواهد شد. این نمازخانه، سقفی گنبد‌ی‌ شکل دارد.

هوپفنر چندی پیش، طرح مرکز اسلامی را به شورای منطقه سندلینگ وست‌پارک ارائه داد. این‌ در حالی است که هفته گذشته، تعدادی از ساکنان خیابان ادلزبرگ در شهر مونیخ به شورای محله مراجعه کردند و نامه‌ای با امضای ۲۲۷ نفر را برای اعتراض به ساخت مرکز اسلامی به مسئولان شورا ارائه دادند.

در نامه آنها آمده است: «در طراحی مرکز اسلامی، هیچ مکانی برای پارکینگ در نظر گرفته نشده است و این امر موجب می‌شود تا پس از نماز جمعه، خیابان بسته شود. علاوه بر این، ساخت مرکز اسلامی موجب افزایش ترافیک این منطقه خواهد شد. این در حالی است که در شرایط کنونی نیز خیابان ادلزبرگ ترافیک زیادی دارد و همواره وضعیت قرمز در منطقه اعلام می‌شود. اگر ترافیک منطقه از این بیشتر شود، ما نمی‌توانیم در اینجا زندگی کنیم.»

گروهی از مخالفان نیز تلاش کردند تا در جلسه شورای منطقه،‌ دلایل خود را برای مخالفت با ساخت مرکز اسلامی توضیح دهند و حتی توانستند گروهی از مسئولان شورا را نیز با خود همراه کنند.

«گونتر کلر»، رئیس شورای منطقه از حزب سوسیال دموکرات، پس از شنیده صحبت‌های اهالی منطقه گفت: وضعیت ترافیکی پیش از این نیز دشوار بود. به طور مثال در زمان بازی‌های تیم بسکتبال اف‌اس بایرن، ترافیک این منطقه وحشتناک است و خیابان ادلزبرگ ظرفیت پارکینگ بسیار کمی دارد. البته این را هم باید در نظر گرفت که هیچ‌یک از مسابقات این تیم، هم‌زمان با نماز جمعه برگزار نمی‌شود.

« آلفرد ناگل»، سخنگوی اتحادیه سوسیال مسیحی در شورای منطقه نیز گفت: بهتر است این پروژه تصویب نشود و به جای آن آپارتمان‌ ساخته شود. به نظر من ساخت آپارتمان با بافت منطقه همخوانی بیشتری دارد.

البته بسیاری از اعضای شورای منطقه نیز با ساخت این بنا موافق هستند. «اشتفانی کرامر» از حزب سوسیال دموکرات در خلال جلسه، پروژه ساخت مرکز اسلامی را مثبت خواند.

«دیتر میر» از اتحادیه سوسیال مسیحی نیز گفت: ایجاد این مرکز اسلامی برای مسلمانان خوب است و پروژه در همان منطقه ساخته می‌شود.

مراسم ترحیم «آیت‌الله سیدمحمدمهدی موسوی خلخالی»، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد و امام جماعت مسجد صدریه، جمعه، ششم دی ماه از ساعت 18 تا 20 در این مسجد، برگزار می شود.

برگزاری مراسم ترحیم آیت‌الله «موسوی خلخالی» در مسجد صدریه

از تدارک مسجدی‌ها برای 9 دی تا استقبال مساجد جهان از کریسمس

بنا بر این گزارش، نخستین مراسم ترحیم آیت الله موسوی خلخالی، شب گذشته (دوشنبه، دوم دی ماه) از طرف تولیت آستان قدس رضوی و نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، در حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شد.

این گزارش می افزاید: آیت الله موسوی خلخالی، اول دی ماه در سن 94 سالگی در مشهد مقدس دار فانی را وداع گقت و پیکر وی در رواق دارالزهد حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا (ع) به خاک سپرده شد.

یادآور می‌شود، مسجد صدریه در تهران، خیابان 17 شهریور، نرسیده به میدان خراسان، کوچه مهدوی پور، واقع شده است.

گردهم‌آیی ائمه جماعات در ‌آستانه ۹ دی؛ روز بصیرت

از تدارک مسجدی‌ها برای 9 دی تا استقبال مساجد جهان از کریسمس

گردهمآیی ائمه جماعات مساجد شهر تهران، پیرامون «نهم دی ماه؛ روز بصیرت و میثاق امت با ولایت» امشب، سوم دی ماه در مسجد روح الله برگزار می شود.

بنا بر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین سید ناصرالدین نوری زاده، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، سخنران این گردهم آیی است.

یادآور می‌شود، مسجد مسجد روح الله در تهران، افسریه، 15 متری چهارم، نبش خیابان شهید تاری (38) واقع شده است.

ابتکار مسجد «بیت‌الامان» برای تقسیم شادی کریسمس در «مریدن» آمریکا

از تدارک مسجدی‌ها برای 9 دی تا استقبال مساجد جهان از کریسمس

به نقل از « ctmirror»، مسجد «بیت الامان» در شهر «مریدن» واقع در ایالت «کنتیکت» آمریکا در آستانه کریسمس با پذیرایی از مهمانان غیرمسلمان و نشان دادن عشق و عطوفت اسلامی در شادی آنها شریک می شود.

مسلمانان در مریدن برای همه همسایگان خود صلح، آرامش و خوشحالی را در ایام کریسمس آرزو کرده اند.

«ظهیر محمد منان»، یکی از اعضای جامعه اسلامی احمدیه در مریدن در این باره می گوید: ما مسلمانان همواره تلاش کرده ایم تا حرمت همه ادیان را حفظ کنیم و به آزادی آنها احترام بگذاریم و تکرار کریسمس فرصتی برای ما به منظور تاکید بر تلاش هایی است که تا کنون انجام داده ایم.

وی افزود: مسجد «بیت الامان» قصد دارد با نثار عشق و محبت به همه شهروندان، سال 2019 را به پایان رسانده و وارد سال 2020 میلادی شود.

منان ابراز امیدواری کرد: سال جدید میلادی، سالی سرشار از معنویت و صلح و آرامش به جای خصومت و دشمنی در آمریکا باشد.

هدف مسجد «بیت الامان» در «مریدن» این است که در آستانه کریسمس، پیروان همه ادیان به ویژه مسیحیان را با آموزه ها و ارزش های اخلاقی و صلح آمیز دین اسلام آشنا کند.

این در حالی است که بسیاری از آمریکایی ها آشنایی زیادی با اسلام ندارند و اسلام هراسی در این کشور به ویژه در دوران «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا در حال افزایش است.

حدود دوسوم از مسلمانان آمریکا می گویند که از آنچه امروز در برخورد با جامعه اسلامی در این کشور می گذرد ناراضی هستند و حدود سهچهارم از مسلمانان هم قائل بر این هستند که دونالد ترامپ رفتار دوستانه ای با مسلمانان ندارد.

نتایج تحقیقات انجام شده از سوی بخش اطلاعات جنایی «اف بی آی» نشان می دهد که مسلمانان در آمریکای ترامپ بیشتر از آمریکای پس از حملات 11 سپتامبر مورد حملات اسلام هراسانه قرار گرفته اند.

تدارک مسجد «حجت» لندن برای مقابله با اسلام‌هراسی در کریسمس

به نقل از « mylondon»، مسجد «حجت» در منطقه «استمنور» از کریسمس سال جاری به شیوه ای دلگرم کننده برای مقابله با اسلام هراسی استفاده کرده است.

«منیر داتو»، متولی مسجد «حجت» در این باره گفت: درهای مرکز ما همواره بر روی همسایگانمان از هر دین و مذهب و با هر پیشینه ای باز است.

وی افزود: همه ما می دانیم که اسلام هراسی امروزه به مسئله ای بزرگ در بریتانیا تبدیل شده است و با توجه به اینکه بیش از یک میلیون مسلمان در لندن زندگی می کنند مقابله با اسلام هراسی برای حمایت از آنها وظیفه ای است که ما باید آن را به انجام برسانیم.

به گفته داتو، مسجد حجت از فرصت کریسمس که فضای جشن و شادی برای همه مردم است برای تببین ارزش های اسلامی و زدودن تصورات غلط درباره دین اسلام و مسلمانان از اذهان عمومی استفاده می کند.

هدف متولیان مسجد «استنمور» ایجاد ارتباط میان جوامع مختلف با به وجود آوردن فضایی از عشق و محبت است.

از تدارک مسجدی‌ها برای 9 دی تا استقبال مساجد جهان از کریسمس

همه مردم در مسجد حجت جمع می شوند تا کادوهای کریسمس را برای توزیع در بیمارستان ها، ایستگاه های آتش نشانی، مراکز بهداشتی و حتی میان مردم در منازلی که در آنها زندگی می کنند، آماده کنند.

در آستانه آغاز عید کریسمس، بیش از 50 داوطلب پیر و جوان در مسجد حجت جمع شدند تا جعبه های شکلات،وسایل کریسمس و کارت های دست نوشته را برای هدیه دادن به شهروندان لندن در کنار هم قرار دهند.

این داوطلبان همچنین به بیش از 100 منزل مسکونی در «دنیس لین»، «وود لین»،«وارن لین» و «استنمور هیل» رفتند تا هدایای خود را به آنها تقدیم کنند.

از تدارک مسجدی‌ها برای 9 دی تا استقبال مساجد جهان از کریسمس

«منیر داتو» می گوید: امیدواریم بتوانیم پل های ارتباطی را ایجاد کرده و نقشی مثبت برای جامعه مان در لندن داشته باشیم.

طرح مسجد حجت برای تبلیغ ارزش های اسلامی در کریسمس امسال در حالی اجرا می شود که رشد اسلام هراسی در بریتانیا به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

اسلام هراسی بزرگ ترین دغدغه مسلمانان بریتانیا در انتخابات اخیر پارلمانی بود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی افغانستان