فرماندار:حوزه کشاورزی مزیتی نسبی برای توسعه شهرستان خداآفرین است


فرماندار:حوزه کشاورزی مزیتی نسبی برای توسعه شهرستان خداآفرین است

تبریز - ایرنا - فرماندار شهرستان خداآفرین با اشاره به ظرفیت بی نظیر آب و هوا و خاک مستعد این شهرستان در رونق و توسعه گفت: سالانه 64 هزار محصول کشاورزی در این شهرستان تولید می‌شود.

علی امیری راد روز سه شنبه در جلسه شورای اداری شهرستان حوزه کشاورزی را تبلور اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: نیازهای اولیه انسان به محصولات کشاورزی وابسته است و حرکت به سمت رونق تولید داخلی در کشاورزی موجب بی نیازی از وابستگی به کشورهای خارجی می شود .

وی با تاکید بر نقش موثر سازمان های مردم نهاد در حوزه کشاورزی از احیای جدید و فعال سازی نظام صنفی کشاورزی در ارائه خدمات به کشاورزان خبرداد .

فرماندار خداآفرین با بیان اینکه ۲۱هزار و ۴۱۸ هکتار سطح اراضی کشاورزی و باغی در این شهرستان وجود دارد، گفت: از این مقدار ۹ هزار و ۳۴۸ هکتار آبی و ۱۲ هزار هکتار به صورت دیم کشت می شود که سالانه ۶ هزار و۷۶۳تن محصولات باغی و ۵۷ هزار و ۱۲۵تن محصولات زراعی تولید می شود .

امیری راد، گندم، یونجه، پنبه، کنجد، برنج، گردو، انار، زغال اخته، هلو و عسل را عمده محصولات تولیدی این شهرستان نام برد و افزود: نبود صنایع تبدیلی و خام فروشی محصولات موجب از دست رفتن ارزش افزوده کشاورزان می شود که می توان با استفاده از ظرفیت تشکل ها، صنایع تبدیلی و ارتقای بهره وری در جهت افزایش درآمد کشاورزان اقدام شود .

فرماندار خداآفرین خاطرنشان کرد: ۹ هزار و ۳۳۰ هکتار از اراضی طرح بهبود و مراتع درحوزه آب های مرزی تجهیز و ۱۰هزار و ۸۵۰ هکتار شبکه آبیاری تحت فشار انجام شده است.

رییس نظام صنفی کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه سازمان دهی و حمایت و نظارت بر تولید کنندگان را موجب دست یابی به خودکفایی پایدار دانست و گفت: به منظور ساماندهی کشاورزان و دفاع از حقوق آنان نیاز به تشکیل تشکل های مردم نهاد از جمله نظام صنفی کشاورزی وجوددارد .

عطا اله هاشمی ارتقای سطح کشاورزی را از جمله وظایف اصلی نظام صنفی کشاورزی نام برد و افزود: نظام صنفی استان آذربایجان شرقی نسبت به سایر استان ها فعال‌تر و پویاتر بوده و توانسته است با به تصویب رساندن بیمه تامین اجتماعی برای کشاورزان خدمات ارزنده ای ارائه دهد .

وی ادامه داد: مطابق همین قانون بیمه نامه هر کشاورزی که پروانه نظام صنفی داشته باشد می تواند از خدمات بیمه استفاده نماید .

هاشمی گفت : بر اساس تفاهم نامه منعقد شده با دادگستری هر کشاورزی که پروانه نظام صنفی کشاورزی داشته باشد تا سقف نامحدود در مراجع قضایی می تواند از آن به عنوان وثیقه معتبر استفاده کند و همچنین وکیل و کارشناس رایگان در اختیارش قرار میگیرد .

وی با اعلام اینکه تمام کشاورزان باید تا پایان سال ۱۴۰۰عضو نظام صنفی باشند، گفت: در خداآفرین حدود ۱۲۰۰ نفر عضو این نظام هستند که باید با اطلاع رسانی از مزایای عضویت در این نظام آگاه شوند.

شهرستان خداآفرین به مرکزیت شهر خمارلو با جمعیت ۳۴ هزار نفر و با مساحت ۱۵۲۵ کیلومتر در نوار مرزی رود ارس و در فاصله ۲۴۰ کیلومتری شمال تبریز واقع شده که در ۲۸ اسفند سال ۱۳۸۹ از بخش به شهرستان ارتقا یافت و از شهرستان کلیبر جدا شد.

در حال حاضر این شهرستان دارای یک شهر، سه بخش و ۲۰۴ روستا است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت