جهش تعداد صادرکنندگان تازه کار در سال جاری


جهش تعداد صادرکنندگان تازه کار در سال جاری

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: باید در سیاست های ارزی کشور اصلاح رخ دهد تا توجه بیشتری به صادرکننده های شناسنامه دار شود.تا آنها درواقع بتوانند صادرات را توسعه دهند و ارز را هم به کشور بر گردانند.

جهش تعداد صادرکنندگان تازه کار در سال جاری

گروه بازرگانی بازارنیوز: عباس آرگون عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی در گفتگو با خبرنگار بازارنیوز،گفت: یکی از اهداف و اولویت های اصلی کشور،توسعه صادرات غیر نفتی و کاهش وابستگی کشور به صادرات و درآمد های نفتی است، که می تواند منتهی به افزایش و رشد صادرات و ارتقاء کمی و کیفی تولیدات داخلی و اشتغال بیشتر در کشور شود.

وی افزود: دو عنصر تجارت و رشد اقتصادی، رابطه نزدیکی با همدیگر دارند. به طوری که می توان گفت تجارت و توسعه صادرات را به عنوان عنصر موثر و کلیدی قلمداد می کنند و این دو عنصر موجب افزایش درآمد ، ایجاد اشتغال ، گسترش بازار و انتقال سرمایه ، دانش و تکنولوژی جدید به کشور می شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی با اشاره به تحریم ها گفت: با توجه به تحریم های آمریکا علیه کشورمان و محدود شدن منابع درآمدی ناشی از صادرات نفت، بحث پیمان سپاری ارزی به عنوان یکی از ابزارهای سیاست کنترل ارز، با هدف بازگشت تمامی ارز ناشی از صادرات صادرکنندگان و جلوگیری از خروج سرمایه مطرح شده است.

وی افزود: دولت برای نظارت بر ورود و خروج ارز و شفاف نمودن فعالیت های مالی، صادرکنندگان را ملزم کرده تا ارز حاصل از صادرات خود را در زمان مشخص به کشور برگردانند و آن را طبق ضوابط بانک مرکزی به فروش برسانند.

آرگون تصریح کرد: دولت معافیت هایی را برای صادرکننده های کوچک لحاظ کرده است. به عنوان مثال مطرح کرده، افرادی که تا 1 میلیون دلار صادرات دارند، می توانند ارز خود را به سامانه نیما بدهند یا به نرخ آزاد بفروشند. این امر باعث می شود، صادرکننده های فاقد شناسنامه، شرکت های کوچکی تشکیل بدهند، که صادرات در قالب این شرکت ها انجام شود و ارز را به کشور بر نگردانند. طبق گفته سرپرست سازمان توسعه تجارت، این اشکال در حوزه سیاست گذاری وجود دارد، که باید ابطال شود تا ارز حاصل از صادرات کامل به کشور برگردد.

آرگون در پاسخ به سوالی در رابطه با اجاره کارت های بازرگانی توسط افراد تازه کار، گفت: در حال حاضر نرخ ارز جهش دارد و این امر جذابیت صادرات را بیشتر کرده است. افرادی که عمدتا شناسنامه دار نیستند، از این کارت ها استفاده کرده و کالا صادر می کنند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: در بحث تعداد صادرکننده هایی که سابقه صادراتی نداشتند، امسال جهش داشتیم. صادرکننده های شناسنامه دار که کالاهای با کیفیتی را صادر می کنند، بعضا ارز خود را با مقداری تاخیر، بر می گردانند. صادرات، امر مداوم و مکرری است و نمی شود فقط صادرات باشد و ارز بر نگردد. اگر ارزی بر نمی گردد عمدتا می توان این را، به عنوان خروج سرمایه طبقه بندی کرد.

آرگون در پایان افزود: باید اصلاحی در سیاست های ارزی کشور رخ دهد تا توجه بیشتری به صادرکننده های شناسنامه دار شود، تا آنها بتوانند صادرات خود را توسعه دهند و ارز را هم به کشور بر گردانند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس