بانک شیر مادر پس‌اندازی برای آینده


بانک شیر مادر پس‌اندازی برای آینده

کرمان - ایرنا - راه اندازی بانک شیر مادر در مرکز آموزشی درمانی افضلی پور کرمان به عنوان یازدهمین بانک شیر ایران علاوه بر ذخیره این نعمت خدادی برای کودکان محروم از شیر پس اندازی نیک برای اهدا کنندگان این تحفه ارزشمند است.

احداث افزون بر ۶۰۰ بانک شیر در جهان گواهی بر اهمیت شیر مادر در تغذیه و رشد نوزادان است به طوری که اکنون این بانک در بسیاری از کشورهای جهان به داد نوزادان نارس و بیماری که به هر دلیلی از نعمت شیر مادر محروم هستند رسیده و دغدغه فعالان سازمان جهانی بهداشت را در زمینه یافتن جایگزینی مناسب برای شیر خشک پاسخ داده است.

نخستین بانک شیر جهان در سال ۱۹۰۹ میلادی در شهر وین کشور اتریش راه اندازی شد و بعد از آن سایر کشورها از جمله ایران به این مهم پرداخت.

تبریز نخستین استان کشور در زمینه راه اندازی بانک شیر مادران در کشور بود و اکنون استان کرمان نیز به جرگه استانهای دارای بانک شیر پیوسته است.

افتتاح بانک شیر مادر به منظور تغذیه نوزادانی که به هر دلیل از شیر مادر خود محروم شده اند در مرکز آموزشی درمانی افضلی پور کرمان نقطه عطفی در زمینه برخورداری نوزادان نارس و بیمار از شیر مادر است که می تواند علاوه بر کاهش هزینه های تهیه شیرهای جایگزین شیر مادر سلامت نوزادان را نیز تامین کند.

بانک شیر مادر مسئول جمع آوری و آماده سازی شیر مادر برای اهدا برای نوزادانی بیمار و یا نارس است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان، راه اندازی این بانک را اقدامی مطلوب در راستای دسترسی نوزادان محروم از شیر مادر دانست.

حمیدرضا رشیدی نژاد گفت: آنچه مهم است این بانک نیاز به حمایت دارد و برای ماندگاری آن نیازمند تشویق و تبلیغ هستیم.

عضو هیات علمی دانشگاه و فوق تخصص نوزادان استان کرمان نیز گفت: در این بانک، شیر مادرانی که شیر خود را اهدا می کنند، جمع آوری می شود و در مراحلی با پاستوریزه کردن و انجام آزمایش های لازم، برای نوزادان نارس که از شیر مادر محروم هستند مورد استفاده قرار می گیرد.

فاطمه سبزواری افزود: این بانک شیر ظرفیت محدودی ندارد و هر چه شیر دریافت کنیم می توانیم ظرفیت را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات بزرگ نوزادان نارس مشکلات گوارشی است و ممکن است روده آنها دچار مشکل شود و آنچه که می تواند کمک کننده باشد در این زمینه شیر مادر است و اگر نوزاد نارس شیر خشک دریافت کند ممکن است مشکلات گوارشی آن بیشتر شود اما شیر مادر پیشگیری کننده است.

سبزواری تاکید کرد: سازمان جهانی بهداشت WHO برای نوزادانی که به هر دلیل از شیر مادران خود محروم شده اند، شیر مادران دیگر را توصیه می کند.

این پزشک فوق تخصص نوزادن در کرمان مراحل مختلف بانک شیر را شامل اهدای شیر مادر، پاستوریزه کردن، آزمایش، ذخیره سازی شیرهای اهدایی و شستشو و استریل کردن ظروف و در نهایت تغذیه نوزادان عنوان کرد.

وی تاکید کرد: مادران می توانند به منظور اهدای شیر خود با شماره ۰۳۴۳۱۳۲۸۲۲۷ تماس بگیرند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید