امام جمعه شهرکرد: فرهنگ پرداخت زکات تقویت شود


امام جمعه شهرکرد: فرهنگ پرداخت زکات تقویت شود

شهرکرد- ایرنا- نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد با تاکید بر تقویت فرهنگ پرداخت زکات در استان، گفت: این مهم نیازمند تبلیغات و شیوه‌های اطلاع‌رسانی موثر است.

حجت‌الاسلام محمدعلی نکونام روز چهارشنبه در نشست شورای زکات این استان اظهار داشت: با وجود تاکیدات بسیار و جلسات متعددی که در خصوص تقویت فرهنگ پرداخت زکات برگزار شده است، اما اهداف این شورا آنطور که شایسته است محقق نشده و نیازمند تلاش بیشتری هستیم.

وی، استفاده از راهکارهای تشویقی را از مهمترین راهکارهای تقوت فرهنگ زکات در جامعه دانست و گفت: بی‌شک نیکوکاری، انجام کارهای پسندیده و خیرخواهانه و انجام امور دینی با جبر محقق نمی‌شود و باید در این زمینه با فعالیت‌های ابتکاری زمینه ترغیب و تشویق مردم را به انجام این امور فراهم کنیم.

نکونام، با اشاره به اهمیت پرداخت زکات در دین اسلام، تصریح کرد: زکات در کنار نماز قرار گرفته است و از این مساله چنین برداشت می‌شود که همانگونه که با نماز با خداوند در ارتباط هستیم با پرداخت زکات نیز باید با مردم در ارتباط باشیم.

امام جمعه شهرکرد با اشاره به دستاوردهای پرداخت زکات در جامعه افزود: نخستین فایده زکات به خود پرداخت‌کننده آن برمی‌گردد، باید تأثیرات پرداخت این واجب الهی در زمینه رفع محرومیت‌ها تبیین شود.

نکونام خاطرنشان کرد: باید تمامی دستگاه‌های مرتبط زمینه‌ای را فراهم کنند تا مودیان زکات نسبت به پرداخت زکات اموال خود اهتمام داشته باشند.

وی با اشاره به تشکیل شورای زکات در روستاها، اظهار داشت: تشکیل این شوراها در روستاها از جمله اقدامات خوب و تاثیرگذار کمیته امداد است چراکه اعضای این شوراها در بین مردم هستند و نقش مهمی در فرهنگ‌سازی این فریضه الهی دارند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در این جلسه با تاکید بر اطلاع‌رسانی در خصوص دستاوردهای پرداخت زکات در استان، بیان داشت: این موضوع نیازمند بسیج همگانی دستگاه‌های اجرایی از جمله صدا و سیما، جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش و ائمه جماعات است.

جعفر مردانی خاطرنشان کرد:در راستای فرهنگ‌سازی و تبلیغ این فریضه الهی ۳۰۰ تابلو به تبلیغات زکات در روستاها اختصاص می‌یابد.

به نظر مشهور بین فقها زکات که امری واجب است به ۹ چیز تعلق می گیرد که عبارتند از: گندم، جو، کشمش، خرما، گاو، گوسفند، شتر، طلا و نقره سکه دار، یعنی سکه رایج معامله که هر کدام دارای نصاب شرعی هستند که تا وقتی به آن حد نصاب برسند و جامع شرایط دیگر نباشد زکات به آنها تعلق نمی‌گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !