کانون بحران بیابانی تهدیدی برای روستاهای پایین‌دست کاشمر


کانون بحران بیابانی تهدیدی برای روستاهای پایین‌دست کاشمر

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمر گفت: کانون فعلی بحران بیابانی تهدیدی برای روستاهای پایین‌دست و حتی شهر کاشمر است، عرصه‌های منابع طبیعی بر اثر خشکسالی و کاهش بارندگی تحت تأثیر قرار گرفته و میزان تولید علوفه در واحد سطح کاهش پیدا کرده است.

مهدی نجفی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: اکنون در کاشمر دو نوع کانون بیابانی داریم که قسمت‌هایی از روستاهای بخش مرکزی از جمله اسحاق‌آباد، تل‌آباد، اسماعیل‌آباد، عشرت‌آباد، تربقان، فدافن را تحت تأثیر خود قرار داده است.

وی ادامه داد: یکی از کانون‌های بحران کاشمر در جنوب روستای اسحاق‌آباد در بخش مرکزی قرار دارد که بیشتر مواقع شاهد گردوغبارهایی معلق در این منطقه هستیم، کانون بحران 60 هزار هکتار عرصه را در بر می‌گیرد که در مجاورت کویر مرکزی کاشمر قرار دارد.

نجفی اظهار کرد: این کانون از سمت شادغول آغاز و تا روستاهای نقاب و میرآباد شهرستان خلیل‌آباد ادامه دارد که این کانون بحران از سمت جنوب نیز به روستای گندم‌بر می‌رسد، این منطقه بیابانی طول 20 کیلومتر و عرض 25 کیلومتر دارد که حتی در فصل زمستان نیز شاهد گردوغبارهایی در آن هستیم.

وی گفت: اکنون 47 هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی شهرستان نیاز به کاشت نهال دارد، از دو دهه قبل خشکسالی‌ها در منطقه افزایش یافته و کاهش بارندگی و رها کردن اراضی کشاورزی بر اثر کمبود آب، موجب افزایش بیابان در منطقه شده است.

نجفی کانون بحران موجود را تهدیدی برای روستاهای پایین‌دست و حتی شهر کاشمر ذکر کرد و افزو: همچنین عرصه‌های منابع طبیعی براثر خشکسالی و کاهش بارندگی تحت تأثیر قرار گرفته و میزان تولید علوفه در واحد سطح کاهش پیدا کرده است.

وی مطرح کرد: مسیر وزش باد غالب منطقه شرقی غربی است، بیشتر ریزگردها از سمت کلاته‌نای بلند می‌شوند و روستاهای فدافن، قوژد، فروتقه، تل‌آباد، اسحاق‌آباد، نقاب و میرآباد را تحت تأثیر قرار داده و وارد حوزه شهرستان خلیل‌آباد نیز می‌گردند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمر بیان کرد: کمبود اعتبار یکی از مهم‌ترین مشکلات است، هر هکتار بیابان‌زدایی در قالب کاشت نهال همراه با آبیاری به یک‌میلیون و 750 هزار تومان هزینه نیاز دارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط