آموزش آمادگی در برابر مخاطرات باید چهره به چهره باشد


آموزش آمادگی در برابر مخاطرات باید چهره به چهره باشد

بیرجند - ایرنا - مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: آموزش مهارت و آمادگی در برابر مخاطرات باید چهره به چهره باشد و طرح‌هایی را از این استان برای سراسر کشور پیشنهاد داده‌ایم.

محمدرحیم شهریاری روز چهارشنبه به مناسبت پنجم دی سالروز زلزله بم و روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی، در خبرگزاری جمهوری اسلامی استان خراسان جنوبی حضور یافت و افزود: معتقدیم حاکمیت و مردم باید برای پیشگیری و کاهش اثرات حوادث و بلایا هزینه کنند که بخشی از هزینه‌های آموزشی می‌تواند توسط مردم تامین شود زیرا در نهایت خودشان نفع می‌برند.

وی گفت: امروز هلال احمر نباید دغدغه اعتبار برای امور آموزشی را داشته باشد و یکی از راهکارهای پیشنهادی ما این است که مردم بخشی از هزینه‌های آموزش را برای مثال در قبوض خدماتی تقبل کنند تا هلال احمر با اطمینان خاطر بتواند طرح‌های آموزشی را به جامعه هدف ارایه کند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خراسان جنوبی با اشاره به حادثه خیزی کشور و این استان اظهار داشت: آموزش چهره به چهره در محلات تا حد قابل توجهی خسارت‌های ناشی از وقوع حوادث را کاهش می‌دهد.

وی یادآور شد: سال‌های گذشته طرح‌هایی نظیر خادم (خانواده آماده در برابر مخاطرات) در ۱۲ مرحله در استان اجرا شد اما از آنجا که این طرح‌ها وابسته به اعتبار است متاسفانه با آموزش ۲ هزار و ۳۰۰ نفر پایان یافت در حالی که چشم انداز این طرح بالای ۹ هزار نفر در سال بود.

شهریاری با بیان اینکه خراسان جنوبی جزو پنج استان حادثه‌ خیز کشور است افزود: هر ۱۰ سال شاهد زلزله‌های بالای ۶ ریشتر در استان بوده‌ایم که زلزله‌ طبس به عنوان بزرگترین زلزله کشور با ۷.۸ ریشتر، دشت بیاض، باقران، زیرکوه و قاین از مهمترین آنها است.

وی بیان کرد: ابلاغ قانون جدید مدیریت بحران مقدار زیادی از مشکلات موجود را مرتفع خواهد کرد و در این تغییر نقش دانشگاه، مدارس و دستگاه‌های آموزشی در حوزه آموزش و پیشگیری پررنگ دیده شده که با اجباری شدن آموزش‌ها توسط این دستگاه‌ها امیدواریم تا اندازه قابل توجهی خسارات مربوط به حوادث کاسته شود.

شهریاری با بیان اینکه طبق پژوهش‌های انچام شده میزان آمادگی مردم در برابر حوادث کمتر از ۱۰ درصد است و بیش از ۹۰ درصد مردم در برابر حوادث آمادگی ندارند گفت: امید می‌رود با اعتباراتی که در قانون جدید مدیریت بحران آمده بتوانیم طرح امدادگر محله را در استان اجرا کنیم و بدون شک با وجود یک امدادگر در هر محله بسیاری از این مباحث رفع خواهد شد.

وی اضافه کرد: بیمه حوادث یکی دیگر از ضروریات است که فرهنگ سازی آن باید با عزم جدی صورت گیرد و بیمه حوادث با توجه به سطح گسترده آن مانند بیمه شخص ثالث اجباری شود تا مردم با وقوع حوادث دغدغه از بین رفتن اموال خود را نداشته باشند.

در این نشست راهکارهای افزایش همکاری و تعامل ایرنا و هلال احمر برای اطلاع رسانی به موقع و جامع هنگام وقوع حوادث مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

پنجم دی سالروز وقوع زلزله مهیب بم در سال ۱۳۸۲، روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نامگذاری شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ از حالا دیگه من مردم تورو از پیشم بردن علیراد