تولید شمش در مجتمع آلومینیوم لامرد آغاز شد


تولید شمش در مجتمع آلومینیوم لامرد آغاز شد

شیراز- ایرنا-مدیرعامل مجتمع آلومینیوم جنوب (سالکو) مستقر در شهرستان لامرد اعلام کرد: با راه اندازی چهار دیگ احیا، تولید شمش آلومینیوم در این واحد صنعتی آغاز شد.

شهریار طاهرپور، عصر چهارشنبه در نشست خبری که در محل مجتمع صنعتی آلومینیوم جنوب در لامرد برگزار شد، افزود: فاز نخست این مجتمع صنعتی با فعال کردن چهار دیگ (سلول‌های احیا) از مجموع ۲۵۸ دیگ آغاز شده و امیدواریم که تا قبل از پایان سال ۹۸ تعداد دیگ‌های فعال این واحد صنعتی به ۴۰ دیگ برسد.

وی بیان داشت: این واحد صنعتی در سه فاز طراحی شده که ظرفیت تولید سالانه فاز نخست آن افزون بر ۳۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم است که از این میزان ۱۵۰ هزار تن برای مصرف داخل کشور و مابقی صادر می‌شود.
طاهرپور گفت: با حمایت‌های صورت گرفته، ۳۰ هزار تن پودر آلومینا مورد نیاز این واحد صنعتی از خارج خریداری و به همین میزان نیز پودر از داخل کشور تامین شده و بر اساس برآوردهایی که در این زمینه انجام شده، این پودر برای تولید شمش آلومینیوم تا خرداد سال ۹۹ کفایت می‌کند.

​مدیرعامل مجتمع آلومینیوم جنوب (سالکو) ادامه داد: برای راه اندازی کامل فاز نخست این مجتمع به حدود ۵۲۰ مگاوات برق نیاز است که هم اکنون ۲۰۰ مگاوات آن از طریق نیروگاه پارس جنوبی تامین شده است.

طاهرپور ادامه داد: تلاش مدیران این مجتمع صنعتی مبتنی بر این است که با همکاری سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران (ایمیدرو) و هولدینگ غدیر، یک نیروگاه برق ۹۰۰ مگاواتی در کنار این مجموعه راه‌اندازی کنند که هم اینک کارهای مقدماتی آن انجام شده اما به سبب تحریم‌ها روند پیشرفت این کار کُند است.

وی همچنین اظهار داشت: از دیگر اهداف این واحد صنعتی، احداث واحد تولید کُک‌ یا همان پترولیوم کُک است که سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران (ایمیدرو) گام‌های مثبتی در این زمینه برداشته است و می‌توان گفت تحریم‌ها، فرصتی را فراهم کرد که ما به سمت تولید در داخل کشور برویم.

طاهر پور در مورد فروش محصولات این مجتمع نیز بیان کرد: شرکت‌های المهدی و ایرالکو، ظرفیت تامین آلومینیوم مورد نیاز داخل کشور را دارند و به همین سبب مجتمع آلومینیوم جنوب، بخش زیادی از ظرفیت فروش خود را به صادرات اختصاص خواهد داد.

به گفته وی، عملیات ساخت این مجتمع صنعتی از دی‌ماه ۹۴ با سرمایه‌گذاری یک هزار و ۲۰۰ میلیون دلار آغاز شد و قرار بود ظرف مدت ۴۱ ماه هر سه فاز آن به بهره برداری برسد اما به دلیل اعمال تحریم‌ها و تنگناهای مالی، بهره‌برداری از فاز نخست این واحد تولیدی با هشت ماه تاخیر انجام شد.

وی ادامه داد: برای حفظ محیط زیست پیرامون این مجتمع نیز ۳۰ هکتار از اراضی اطراف آن به کشت نخل اختصاص داده شده است.

۷۰ درصد جذب نیروی انسانی مجتمع آلومینیوم جنوب بومی خواهد بود

مدیرعامل مجتمع آلومینیوم جنوب (سالکو) همچنین بیان داشت: یک هزار و ۵۰۰ نفر نیروی انسانی با مدرک دیپلم و کاردانی در این مجتمع جذب خواهند شد و با رایزنی‌هایی که در حال انجام است، ۷۰ درصد نیروها در مقطع کارشناسی نیز از بومیان منطقه خواهند بود.

مجتمع آلومینیوم جنوب (سالکو) که بزرگترین کارخانه آلومینیوم جنوب کشور به شمار می‌آید در منطقه ویژه اقتصادی شهرستان لامرد و در فاصله ۳۶۵ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم رانش جاده عباس آباد به کلاردشت