صنایع دریایی خوزستان وضعیت مطلوبی ندارند


صنایع دریایی خوزستان وضعیت مطلوبی ندارند

آبادان – ایرنا – رییس اداره آموزش، پژوهش و فناوری اطلاعات صنعت، معدن و تجارت خوزستان با بیان اینکه صنایع دریایی خوزستان وضعیت مطلوبی ندارند گفت:به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم برای نوسازی و تعمیر، بسیاری از شناورهای استان به بوشهر منتقل می شوند.

غلامرضا محمدی‌پور روز چهارشنبه در نخستین همایش صنعت، تجارت و علوم دریایی در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم و فنون خرمشهر گفت: همکاری مشترک سه حوزه دانشگاه، منطقه آزاد اروند و سازمان صنعت، معدن و تجارت می‌تواند در توسعه زیرساخت های صنایع دریایی موثر باشد.

وی گفت: نزدیک به ۶۰۰ فروند شناور صیادی در استان خوزستان نیاز به بازسازی و نوسازی دارند.

وی با بیان اینکه از ظرفیت صنایع دریایی استفاده نمی‌شود، گفت: در فصل اول همکاری مشترک صنعت، معدن و تجارت، دانشگاه و منطقه آزاد اروند به ساخت و تعمیر شناورها و حمایت از تحقیق و توسعه مراکز ساخت و تعمیر شناورها منجر شود.

محمدی‌پور اظهار داشت: انتظار می‌رود منطقه آزاد اروند کمک کند تا بتوانیم با اعتبار ملی و استانی که از محل صندوق توسعه ملی حوزه تعمیر و ساخت انواع شناورهای سبک و سنگین تخصیص داده شود صنایع دریایی را فعال کنیم.

رییس اداره آموزش، پژوهش و فناوری اطلاعات صمت خوزستان اعتبارات ملی ستاد تسهیل امسال را سه هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال عنوان کردو گفت: می‌توان بخشی از اعتبارات صندوق توسعه و منابع ملی را در قالب ستاد تسهیل در اختیار صنعتگران قرار داد تا در این راستا صنایع را فعال نمود.

محمدی‌پور ادامه داد: بیش از ۵۰ واحد در صنایع دریایی ما تعطیل هستند و یا از ظرفیت‌های آنها استفاده نمی‌شود و یا از ۳۰ تا ۴۰ درصد از ظرفیت‌های آنها استفاده می‌شود.

وی اظهار داشت: در استان خوزستان تنها در بخش نفت و گاز ۲۷۰ شرکت فنی و مهندسی فعال است و رشد خوبی داشته و در سایر بخش‌ها همچون صنایع تبدیلی کشاورزی و شرکت‌های فنی و مهندسی نقش کمرنگی وجود دارد.

وی بر حمایت سازمان صنعت، معدن و تجارت برای تاسیس شرکتهای فنی و مهندسی تاکید کرد و گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان برای صدور مجوز فعالیت و تامین اعتبار برای فعالیت شرکت‌های فنی و مهندسی آمادگی کامل دارد.

محمدی‌پور به انعقاد تفاهمنامه همکاری با سازمان منطقه آزاد اروند اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود ۶۰ تا ۷۰ واحد صنعتی در منطقه آزاد اروند و لزوم فعالسازی بخش توسعه و تحقیق تفاهمنامه همکاری با سازمان منطقه آزاد اروند منعقد شد و قرار است در قالب طرح ملی تاپ دنبال شود.

معاون سرمایه گذاری و کسب و کار منطقه آزاد اروند در این آیین از آغاز فعالیت ۲۰ واحد صنعتی در منطقه آزاد اروند خبر داد و گفت: فعالیت ۲۰ واحد صنعتی در منطقه آزاد اروند از بهمن ماه سال جاری آغاز می‌شود.

سیدعلی موسوی افزود: در حال حاضر ۱۷۶ واحد صنعتی فعال در ۲ شهرک صنعتی آبادان و خرمشهر وجود دارند که با افزوده شدن ۲۰ واحد جدید شمار واحدهای صنعتی به ۲۰۰ واحد افزایش یافت.

وی به صادرات محصولات تولید شده در منطقه آزاد اروند اشاره کرد و گفت: امسال بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار کالا به خارج از کشور صادر شد که ۲۵ درصد تولیدات منطقه آزاد اروند شامل می‌شود.

موسوی افزود: با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد تجارت جهانی از طریق حمل و نقل دریایی انجام می‌شود و منطقه آزاد اروند به آبهای آزاد دسترسی دارد حمل و نقل دریایی و صنایع کشتی‌سازی رشد مناسبی داشته و در حال حاضر هفت واحد بزرگ کشتی‌سازی فعالیت دارند.

دبیر علمی کنفرانس ملی صنعت، معدن و تجارت علوم دریایی شمار مقالات رسیده به دبیرخانه علمی این کنفرانس را ۱۲۷ مقاله عنوان کرد و گفت: از مجموع مقاله‌های دریافتی ۹۶ مقاله پذیرفته شده که ۱۵ مقاله در قالب سخنرانی و ۸۱مقاله پوستر هستند.

محمد ذاکری افزود: ۶۱ درصد مقالات دریافتی درون دانشگاهی و ۳۱ درصد برون دانشگاهی بودند و ۷۲ درصد هیات داوران خارج از دانشگاه و ۲۸ درصد داخلی دانشگاه تشکیل می‌دهند.

نخستین همایش صنعت، معدن و تجارت و علوم دریایی در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر برگزار شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !