کربلای 4 عملیاتی لو رفته نبود/پیش زمینه‌ای برای غرور آفرینی در عملیات کربلای 5


کربلای 4 عملیاتی لو رفته نبود/پیش زمینه‌ای برای غرور آفرینی در عملیات کربلای 5

گروه اجتماعی - جانشین فرمانده گردان غواص جعفر طیار ضمن رد حرف و حدیث‌ها مبنی بر لو رفتن عملیات کربلای 4 گفت: نوع این عملیات که رزمندگان را از یک سو با رودخانه عریض، طویل، خروشان و با جذر و مد فراوان اروند رود و از سه طرف دیگر با دشمن روبرو کرده بود سخت بود و همان موجب شد تا رزمندگان نتوانند همه جانبه وارد زمین دشمن شده و خط را بشکنند.

کربلای 4 عملیاتی لو رفته نبود/پیش زمینه‌ای برای غرور آفرینی در عملیات کربلای 5محسن جامه بزرگ، جانشین فرمانده گردان غواص جعفر طیار در عملیات کربلای 4 در گفت‌وگو با ایکنا از همدان اظهار کرد: روایت حماسه کربلای 4 بر کسی پوشیده نیست، همان عملیاتی که پیش زمینه‌ای برای غرور آفرینی‌های دیگر در عملیات کربلای 5 و پیروزهای بعدی می‌شود.
این رزمنده دفاع مقدس افزود: عملیات کربلای 4، چهارم دی ماه سال 65 با رمز «محمد رسول‌الله» در محور ابوالخصیب به صورت گسترده انجام شد که با شهادت بسیاری از رزمندگان این مرز و بوم همراه بود.
جامه بزرگ با بیان اینکه کربلای 4 عملیات گسترده‌ای بود ابراز کرد: وسعت این عملیات از جزیره مینو در آبادان تا جزیره بوارین در شلمچه بود که منطقه وسیعی را شامل می‌شد.
وی اضافه کرد: انجام عملیات کربلای 4 با هدف تسخیر شهر ابوالخصیب، پترو شیمی عراق، شکستن خط فاو-بصره و در نهایت فتح بصره بود که برای تحقق این مهم و پیروزی در عملیات، رزمندگان باید از رودخانه اروند عبور می‌کردند.
جانشین فرمانده گردان جعفر طیار در عملیات کربلای 4 اضافه کرد: در این عملیات رزمندگان با پیشروی در برخی قسمت‌ها، خط دشمن را می‌شکنند، حال آنکه در برخی قسمت‌ها این عملیات موفقیت آمیز نبوده و همان موجب توقف عملیات و دستگیری 175 غواص ایرانی توسط رژیم بعثی عراق می‌شود.
جامه بزرگ ضمن رد حرف و حدیث‌ها مبنی بر لو رفتن این عملیات گفت: نوع این عملیات که رزمندگان را از یک سو با رودخانه عریض، طویل، خروشان و با جذر و مد فراوان اروند رود و از سه طرف دیگر با دشمن روبرو کرده بود سخت بود و همان موجب شد تا رزمندگان نتوانند همه جناحه وارد زمین دشمن شده و خط را بشکنند و این خود باعث شهادت و اسارت بسیاری از رزمندگان شد.
وی با بیان اینکه رزمندگان همدانی در این عملیات جز خط شکنان بودند ادامه داد: لشگر انصارالحسین(ع) استان همدان با سه گردان غواص 153 به فرماندهی حاج محسن ترکاشوند، گردان 155 به فرماندهی شهید سردار ستار ابراهیمی و گردان جعفر طیار به فرماندهی کریم مطهری تحت فرماندهی قرارگاه قدس حضور داشتند.
این رزمنده اسیر دفاع مقدس گفت: در این نبرد نابرابر اگرچه غواصان گردان جعفر طیار توانسته بودند با رشادت بسیار از موانع گونان و صعب‌العبور دشمن گذشته و مواضع تعیین‌شده را تصرف کنند اما به دلیل زمین‌گیر شدن نیروهای خودی در محورهای کناری و عدم تصرف اهداف توسط آنها بسیاری از رزمندگان همدانی در جزیره‌ام الرصاص با قرار گرفتن در حلقه محاصره کشته و زخمی شدند.
وی با اشاره اینکه در این عملیات رزمندگان استان‌های اصفهان، شیراز و... نیز مجاهدت‌های بسیار کردند گفت: جنگیدن در محیط خشکی بهتر از محیط آبی است و این عملیات نیز به دلیل حضور اروند رود و جنگیدن در آن محیط، شرایط را سخت نمود اما رزمندگان با توکل و ایمان به خدا تا پای جان مجاهدت کردند هر چند که به اهداف خود نرسیدند.
جامه بزرگ با اشاره به اینکه زنده به گور کردن غواصان دست بسته ایرانی در عملیات کربلای 4، انتقام،خشم دولت عراق در ناکامی‌های اخیر خود در عملیات والفجر 8 بود گفت: عملیات والفجر 8 با هدف آزادسازی شهر استراتژیک فاو به منظور قطع ارتباط رژیم بعثی عراق با خلیج فارس انجام شد.
وی با بیان اینکه این عملیات دستاوردهای بزرگ و تأثیرات شگرفی در روند ادامه موفقیت‌های رزمندگان اسلام در جنگ تحمیلی به همراه داشت گفت: عملیات والفجر 8 که با فتح شهر استراتژیک فاو در اوج غافلگیری ارتش عراق توسط رزمندگان ایرانی انجام شد و عواقب تلخی برای دولت عراق به بار آورد، خشم دشمن را بر انگیخت.
این رزمنده دفاع مقدس ادامه داد: فتوحات رزمندگان ایرانی در عملیات والفجر 8 دشمن را برآن داشت تا انتقام خود را با زنده به گور کردن غواصان ما، شهادت و به اسارت درآوردن آنها بگیرد.
جامه بزرگ ادامه داد: خشم دشمن به اندازه ای بود که اسامی اسرای این عملیات را به صلیب سرخ اعلام نکرد در همین راستا خانواده بسیاری از اسرا به ظن اینکه رزمندگانشان به شهادت رسیده‌اند برای آنها مراسم ختم و ... گرفتند.
وی گفت: این داستان ادامه یافت تا زمانی که دولت عراق و ایران با تبادل اسرا موافقت کردند و در این راستا صلیب سرخ اسامی اسرای ایرانی را ثبت کرده و به دولت ایران داد و همان باعث شد تا بسیاری از اسرا از جمله بنده آزاده شده و به کشور بازگردم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر