روح تازه در کالبد تولید و اشتغال ایلام


روح تازه در کالبد تولید و اشتغال ایلام

ایلام - ایرنا - استان ایلام به لطف شرایط جغرافیایی، اقلیم متنوع، حاصلخیزی خاک و آب شیرین همواره در زمینه کشاورزی اعم از زراعت، باغبانی، دامپروری، پرورش مرغ، زنبورداری و... در زمره استان‌های موفق و تا حدودی خودکفا است و جمعیت زیادی از ساکنان استان بهره‌بردار و فعال در حوزه کشاورزی هستند اما چند سالی است معبر جدیدی در حوزه اشتغال این استان در بخش...

حوزه کشاورزی در سال‌های اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی و مهاجرت مردم از روستا به شهر دستخوش تغییر شده و جمعیت استان نیز نسبت به دهه‌های گذشته افزایش و سبک الگوی زندگی تغییر پیدا کرده است و افراد جویای کار و قشر تحصیل‌کرده نسبت به گذشته بیشتر شده‌اند و به همین نسبت سطح توقع و انتظار آنها از جامعه و مسوؤلان نیز بیشتر شده است.

هرچند باز هم حجم زیادی از خانوارها و جمعیت ساکن در استان ایلام را قشر کشاورز تشکیل می‌دهند اما هر سال به تعداد جمعیت جویای شغل استان افزوده می‌شود که عمده این افراد علاقه و رغبتی به اشتغال در حوزه کشاورزی ندارند و بعضا جذب مشاغل کاذب یا شغل‌هایی با درآمد ناپایدار می‌شوند.

در دهه‌های اخیر با گسترش شهرنشینی، افزایش جمعیت به ویژه اقشار تحصیل‌کرده، مهاجرت مردم از روستا یا شهرهای کوچک به مرکز استان توازن درصد اشتغال، سطح سواد و بیکاری در استان را بر هم زده و نیاز به ایجاد اشتغال جدید در حوزه‌های دیگر را افزایش داده است.

با توجه به گسترش روزافزون شهرنشینی و افزایش جمعیت بیکار می‌طلبد که در استان ایلام مشاغل متعدد و جدیدی بر پایه صنعت و کارخانه‌های تولیدی در ایلام شکل بگیرد تا بخشی از جوانان جویای کار در این صنایع مشغول به کار شوند و حیات شغلی در ایلام جان تازه‌ای به خود بگیرد.

در حال حاضر صنایع بزرگی در زمینه تولید محصولات مختلف صنعتی، نفت و پتروشیمی در دست ساخت است که با راه‌اندازی آنها در سال‌های آینده می‌توان چشم‌انداز و افق روشن و امیدوار کننده‌ای را برای آینده شغلی جوانان و افراد جویای کار ترسیم کرد.

اشتغال، کاهش بیکاری، افزایش تولید و صادرات، رونق تولید داخلی و تکیه بر توان داخلی در نقاط مختلف کشور همواره از دغدغه‌های اصلی مقام معظم رهبری بوده و در بیش از یک دهه اخیر شعارهای هر سال ایشان مستقیم یا غیرمستقیم به مقوله اقتصاد و اشتغال اشاره داشته است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز ایلام در راستای توجه به دغدغه‌های رهبری و بررسی اجمالی وضعیت تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری و اقدام‌های انجام شده در راستای رونق تولید و ایجاد فرصت های شغلی جدید در استان و همچنین چالش های پیش روی این حوزه را در میزگردی با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام، روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بررسی کرد.

در این میزگرد معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام مواردی چون صدور مجوزهای بی‌نام، توسعه ظرفیت‌های کشاورزی و صنعتی، توسعه صادرات از مرز مهران، شناسایی و معرفی موانع فراروی توسعه صنعتی و اقتصادی ایلام و تدوین نقشه راه اقتصادی استان را از جمله اقدام‌های انجام شده در راستای رونق تولید در این استان عنوان کرد.

احیای واحدهای نیمه‌تعطیل و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، مشکل در ورود ماشین‌آلات مدرن، مشکل تامین نقدینگی و سرمایه اولیه و سرمایه در گردش، وجود معارضان و تلاش برای بهره‌برداری از چندین طرح کلان صنعتی نیز از اجمله اقدامات و چالش‌های حوزه صنعت استان ایلام است که رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام به آن اشاره کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام نیز وجود معارضان محلی و نبود مشوق‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی را از جمله موانع توسعه بخش کشاورزی عنوان کرد و به تلاش برای مکانیزاسیون کردن طرح‌های آب و خاک و استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری با هدف افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی و رونق تولید در این بخش اشاره کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام هم به استفاده از ظرفیت اربعین در حوزه گردشگری، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف و معرفی ظرفیت‌های استان به دیگر نقاط کشور، توسعه بوم‌گردی و تبدیل ظرفیت‌های طبیعی استان همچون دریاچه پشت سدها به مناطق گردشگری و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای واگذاری برخی آثار تاریخی در راستای توسعه گردشگری این استان به عنوان یکی از ظرفیت‌ها و پتانسل‌های موجود اشاره کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فرهنگ غلط اشتغال و علاقه‌مندی مردم به مشاغل دولتی و کارمندی را به عنوان یکی از موانع توسعه اشتغال و کارآفرینی در این استان عنوان کرد.

روح تازه در کالبد تولید و اشتغال ایلام

سامانه معرفی توانمندی‌های اقتصادی استان، نقشه راه برای رسیدن به رونق تولید

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: حوزه اقتصادی، یک حوزه متنوع و وسیع است که می‌تواند محور سرمایه‌گذاری، رونق تولید، سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی، توسعه صادرات، حرکت چرخ‌های صنعت، خودکفایی در تولیدکشاورزی و ارتقای صنایع‌دستی و ترویج و معرفی گردشگری استان باشد.

حیدر نعمتی اظهار داشت: همه این تلاش‌ها و عملکردهای تیم اقتصادی در راستای تحقق شعار سال، لبیک به فرمان مقام معظم رهبری برای رونق تولید ملی و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی اضافه کرد: در زمینه تحریم‌ها و خنثی کردن آنها استفاده از ظرفیت انسانی ماهر و توانمند، ظرفیت سرمایه‌های موجود و منابع‌طبیعی می‌تواند در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، خنثی کردن تحریم‌ها، تاکیدات رهبری می تواند موثر و کارساز باشد.

وی افزود: به خاطر داشتن نقشه راه سامانه معرفی توانمندی‌های اقتصادی به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی تهیه شده است.

نعمتی گفت: اقدماتی در زمینه معرفی ظرفیت‌ها، شناسایی قوانین مزاحم و اصلاح موارد استانی و انعکاس قوانین ملی انجام شده است.

وی اظهار داشت: صدور ۱۷۳ مجوز بی‌نام برای طرح‌های اقتصادی، تهیه کتابچه و بروشور اقتصادی و توزیع بین فعالان اقتصادی، نشست فعالان اقتصادی، ۵۲ طرح متوسط و بزرگ در راستای تکمیل زنجیره ارزش، به صورت کتابچه به سرمایه‌گذاران معرفی شده است.

وی افزود: سفر تیم اقتصادی به استان و نشستی در مرکز برای تهیه نقشه راه در زمینه طرح‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری، مذاکره با شرکت‌های سرمایه‌گذاری، استارتاپ حوزه گردشگری و کشاورزی تبدیل ایده به ثروت، کمک به صاحبان تولید، رونق صادرات پس از برگزاری نشست‌های متعدد با مسوؤلان دولت عراق در راستای رونق اقتصادی، از دیگر اقدامات تیم اقتصادی استان است.

چندین طرح بزرگ در حوزه نفت و گاز با رقم سرمایه‌گذاری قابل ملاحظه‌ای در دست اجراست

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: با توجه به اینکه این استان ظرفیت‌های فراوانی در زمینه مرز بین‌المللی مهران، صنایع پایین دست پتروشیمی، معادن غنی و فرصت‌های گردشگری دارد بنابراین هماهنگی بین دستگاه‌های اقتصادی به منظور پیشبرد اهداف اقتصادی استان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های صاحبنظران و اندیشمندان این حوزه و تقویت بخش خصوصی از جمله برنامه‌های مهم است.

نعمتی اظهار داشت: اکنون چندین طرح بزرگ در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی در شهرستان‌های مختلف استان در حال اجراست که رقم سرمایه‌گذاری آن بسیار قابل ملاحظه است.

وی افزود: با توجه به وضعیت سرمایه‌گذاری اقتصادی در سال‌های آینده شاهد شکوفایی صنعت در استان خواهیم بود زیرا به صورت اساسی در این حوزه با جذب تسهیلات اشتغال روستایی، فراگیر، تبصره ۱۸ و ...تلاش شده است.

وی اضافه کرد: همچنین در بخش کشاورزی نیز با اجرای سامانه گرمسیری برای آبیاری ۱۸ هزار هکتار با اعتبار ۳۲۰ میلیارد تومان (باپیشرفت ۹۹درصدی) اقدام شده است که علاوه بر آن اجرای ایستگاه های کوچک تامین آب(پمپاژ آب) به تعداد ۱۸ مورد با هدف تامین آب ۲۲ هزار هکتار(برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری کامل آنها در دو سال) و اجرای فاز دوم احیای دشت‌های استان ایلام در سطح ۹ هزار هکتار که در مرحله تامین اعتبار است(در فاز اول ۴۱ هزار هکتار با اعتبار بالغ بر ۸۲۰ میلیارد تومان) می‌تواند در توسعه زیرساخت‌های بخش کشاورزی استان موفق عمل کند.

نعمتی گفت: آب‌های مرزی(اراضی پایین دست سدهای دویرج، میمه و کنگیر) با مساحت ۱۲ هزار هکتار با اعتباری بالغ بر ۲۳۰ میلیارد تومان با پیشرفت ۹۹ درصد در دست اقدام است.

وی افزود: سطح زیر کشت اراضی آب در حال حاضر ۹۰ هزار هکتار است که با بهره‌برداری از این پروژه‌ها و سایر پروژه‌های کوچک افزایش چشمگیری خواهد داشت.

وی پیگیری به منظور احداث مجتع ­های گلخانه­ای مهران(۱۰۰هکتار)، آبدانان(۱۷هکتار) و صالح­آباد(۱۰ هکتار) ایوان(۱۰ هکتار)، طرح مزرعه مرغ مادر به میزان سرمایه گذاری ۷۰ میلیارد تومان با اشتغال ۳۰ نفر توسط شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثرف طرح جوجه یک روزه با سرمایه گذاری ۱۵ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۱۲ نفر توسط شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر، پرورش ماهی در قفس با سرمایه گذاری ۵ میلیارد تومان با اشتغال ۲۰ نفر توسط شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر و گاوداری شیری ۲ هزار راسی به میزان سرمایه گذاری ۱۰۰میلیارد تومان و اشتغالزایی ۳۰ نفر توسط شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر نیز از دیگر اقدامات حوزه اقتصادی در بخش دامپروری بوده است.

طرح های مهم و استراتژیک بخش صنعت و معدن

نعمتی گفت: اکنون چندین طرح مهم از جمله پتروشیمی ایلام شامل فاز دوم الفین سیمان دهلران شرکت توسعه صنایع پایین دستی پترو ایرانیان، پتروشیمی دهلران، شرکت پتروشیمی مهران (پتروسامان زاگرس)، شرکت آرد نگین زاگرس، شایسته تندیس ژیوان و شرکت غشاگستر دالاهو در دست اقدام است که برخی از آنها بزودی به بهره‌برداری می‌رسند.

وی اظهار داشت: علاوه بر این توسعه میدان نفتی دانان و دهلران با سرمایه‌گذاری یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و با اشتغالزایی ۴۰۰ نفر، اجرای طرح ان‌جی‌ال دهلران با سرمایه‌گذاری یک هزار و ۵۵۰ میلیون دلار و اشتغالزایی یک هزار و ۲۵۰ نفر با ۳۶.۳ پیشرفت فیزیکی، لرزه‌نگاری و ژئوفیزیک در ایوان و چرداول با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۲۵۰ نفر، پتروشیمی دره‌شهر با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون یورو، نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاوات با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون یورو، پتروشیمی هلیلان با یک هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان با اشتغال ۲۰۰ نفر از دیگر اقدامات زیرساختی استان در بخش صنعت است.

روح تازه در کالبد تولید و اشتغال ایلام

استفاده بهینه از ظرفیت‌های کشاورزی محور توسعه استان قرار گیرد

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با بیان اینکه ظرفیت‌های متعدد در زمینه کشاورزی می‌تواند یکی از اصلی‌ترین محورهای توسعه استان ایلام باشد، گفت: مهمترین چالش و مشکل توسعه نیافتگی استان ایلام در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی وجود معارضان محلی است که مانع مهمی در جذب سرمایه‌گذاران در اجرای پروژه‌های زیرساختی و عمرانی می‌شود.

سیدمحمدتراب میری افزود: وجود معارضان محلی و ممانعت آنها در فرایند توسعه، چالش و مانعی بزرگ در راه سرمایه‌گذاری در استان است که این معضل مهم باید به صورت ریشه‌ای و اساسی مورد تحلیل قرار بگیرد.

وی یادآور شد: با وجود مشکلات فراروی حوزه کشاورزی استان ایلام، اما در طول سال‌های اخیر فعالیت دولت تدبیر و امید روند تحول و توسعه زیربخش‌های کشاورزی استان شتاب و رونق محسوس و چشمگیری داشته است.

میری اضافه کرد: ۲ هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی در سال‌های اخیر برای زیربخش‌های کشاورزی استان ایلام هزینه شده است که این رقم در تاریخ استان بی‌سابقه بوده و بعد از استان خوزستان، ایلام رتبه دوم کشور در تخصیص اعتبارات صندوق توسعه ملی را دارد.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان به کشاورزان استان ایلام در زیربخش های مختلف کشاورزی تسهیلات پرداخت شد و ۶۰ درصد متقاضیان سامانه کارا در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را افراد حوزه کشاورزی تشکیل داده‌اند که از طریق این سامانه تسهیلات دریافت کرده‌اند.

رشد بی‌سابقه کشاورزی ایلام در سایه نگاه ویژه دولت تدبیر و امید

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: طرح احیای اراضی پایین دست سد کرخه که در فاز اول ۴۱ هزار هکتار به شبکه آبیاری نوین استان اضافه شد و در دوم ۹ هزار هکتار آن در دست اقدام است، سامانه گرمسیری با وسعت ۱۸ هزار هکتار و ۱۸ هزار انشعاب فرعی و مهار آب‌های مرزی نیز با ایجاد ۱۲ هزار هکتار شبکه مدرن آبیاری از مهمترین طرح‌های ملی استان ایلام در زمینه آب، خاک و کشاورزی نوین است.

میری به اجرای طرح‌های توسعه گلخانه‌های استان ایلام اشاره کرد و یادآور شد: در حوزه توسعه محصولات گلخانه‌ای یک شهرک پایلوت گلخانه‌ای به وسعت ۱۰ هکتار در منطقه هلیلان در حال انجام است که تا بهمن ماه به اتمام می‌رسد و زیرساخت‌های احداث یک گلخانه هفت هکتاری در منطقه صالح‌آباد و ۱۰ هکتاری در ایوان نیز در دست مطالعه است.

وی تاکید کرد: ایجاد یک گلخانه بزرگ ۱۰۰ هکتاری در شهرستان مهران با صنایع تبدیلی و تکمیلی در دستور کار جهادکشاورزی استان قرار دارد که ایجاد این شهرک گلخانه‌ای روند تولید داخل و صادرات و مراوده‌های تجاری در زمینه کشاورزی با کشور عراق را رونق می‌دهد.

وی در مورد تولید گوشت نیز توضیح داد: استان ایلام سه برابر مصرف داخلی خود گوشت قرمز و سفید تولید می‌کند و از مجموع نزدیک به ۴۰۰ واحد مرغداری استان ۳۲۰ واحد آن فعال است و همچنین از مجموع ۲۲۰ هزار تن شیر تولیدی میزان مصرف استان ۹۰ هزار تن است و ایلام یکی از قطب‌های اصلی تولید دام و فرآورده‌های دامی است.

میری گفت: استان ایلام در زمینه تولید گیاهان دارویی و گل نرگس در جایگاه برتری در کشور قرار دارد و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درصدد برگزاری جشنواره گل نرگس در شهرستان دره‌شهر هستیم.

وی در مورد توسعه باغی استان ایلام هم اظهار داشت: ۵۰۰ هکتار باغ در منطقه سرچم هلیلان با همکاری بنیاد مستضعفان در حال اجراست که در فاز اول این طرح ۲۵۰ هکتار آن در حال اتمام است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی ایلام با بیان اینکه ۵۵ هزار بهره‌بردار مستقیم در حوزه کشاورزی در استان ایلام فعالیت دارند، گفت: ۵۰ درصد خانوارهای استان ایلام به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بهره‌بردار و فعال در حوزه زیربخش‌های کشاورزی هستند.

روح تازه در کالبد تولید و اشتغال ایلام

آمادگی صنعت و معدن ایلام برای حل مشکل واحدهای تولیدی و صنعتی غیرفعال استان

رییس صنعت، معدن و تجارت استان ایلام نیز در این نشست گفت: این اداره کل با همکاری سایر نهادهای حوزه تولید آمادگی دارد با توجه به قرار گرفتن در مرحله پسا تحریم، مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی غیرفعال استان را بررسی و تلاش خود را برای فعالیت مجدد آنها انجام دهد.

نصیری افزود: مدیریت ارشد استان با جدیت تمام در تلاش است تا هیچ بنگاه تولیدی در سطح استان تعطیل نشود، سازمان صنعت، معدن تجارت نیز بعنوان مدافع واحدهای صنعتی در حد توان برای رفع مشکل واحدهای تولیدی همکاری می‌کند.

وی تاکید کرد: تنها در مواردی نیز بنگاه‌هایی غیرفعال شده‌اند که دلیل عمده آن اختلاف شرکا و خواسته‌های فردی آنها بوده که منجر به تعطیلی این واحدها شده است هرچند که این توانمندی نیز وجود دارد که این واحدها نیز فعال و به چرخه تولید بازگردند.

رییس صنعت، معدن و تجارت استان ایلام از هدف‌گذاری راه‌اندازی مجدد واحدهای تعطیل خبر داد و یادآور شد: امسال و بر اساس برنامه زمانبندی ۱۳ واحد غیرفعال در کارگروه جهت فعال‌سازی و بازگشت به چرخه تولید در دستور کار قرار دارد که تلاش خواهیم کرد تا پایان سال به این هدف دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به میزان تسهیلات پرداختی به واحدهای تولیدی مشکل‌دار و غیرفعال در سال جاری، اضافه کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل‌های مختلف مصوب شده که تاکنون ۲۷۳ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام ادامه داد: هم اکنون تعداد پنج طرح بزرگ با سرمایه سه هزار و ۳۲۴ میلیارد تومان آماده افتتاح است که در نظر است بهره‌برداری رسمی آنها با حضور مقامات ارشد کشوری صورت گیرد.

نصیری تاکید کرد: حجم سرمایه‌گذاری طرح‌های در دست اجرا ۹ هزار و ۸۰ میلیارد تومان است که این طرح‌ها تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی یادآور شد: اتفاق مهم دیگری که در حوزه صنعت و تولید استان در حال وقوع است صدور مجوز پتروشیمی هلیلان با سرمایه‌گذاری یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است، همچنین به زودی مجوز پتروشیمی دره‌شهر نیز با همین میزان سرمایه‌گذاری صادر می‌شود.

وی با اشاره به پروژه‌های در دست اجرا در استان نیز گفت: ۱۲ طرح بزرگ و شاخص با پیشرفت فیزیکی مناسب در حال اجراست که میزان سرمایه‌گذاری آنها ۷۳ هزار میلیارد تومان است.

به گفته نصیری با بهره‌برداری از این طرح‌ها شاهد تحول اساسی در حوزه کسب و کار و اشتغالزایی استان خواهیم بود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام از سرمایه‌گذاری پنج بانک جهت احداث پتروشیمی در شهرستان مهران خبر داد و گفت: فاز اول اجرای این طرح با اختصاص تسهیلاتی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار در اولویت قرار دارد.

نصیری همچنین با اشاره به پروژه بزرگ ان‌جی‌ال دهلران با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۵۰۰ هزار دلار نیز گفت: این طرح دارای پیشرفت فیزیکی مناسب است و کار تکمیل و راه‌اندازی آن در بخش‌های مختلف در حال اجراست.

مهمترین چالش حوزه صنعت استان ایلام تامین مالی است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام گفت: سرمایه در گردش، افزایش قیمت مواد اولیه بنگاه‌ها یکی از مشکلات اصلی تولید است، با توجه به تغیرات قیمتی و افزایش قیمت مواد اولیه بنگاه در این استان که برای این مهم حمایت‌های با کمک بانک‌های استان جهت رفع این مشکل انجام شده است.

نصیری افزود: از دیگر مشکلات در حوزه صنعت و تولید انتقال دانش و تکنولوژی و اینکه با وارد کردن ماشین‌آلات با کندی مواجه هستیم.

معارضان محلی مانع جدی سرمایه‌گذاری در ایلام

نصیری افزود: یکی از موانع بزرگ و جدی سرمایه‌گذاری در این استان بهانه تراشی‌های افراد تحت عنوان معارضان محلی و ملکی است که مردم مناطق مختلف به جای استقبال از سرمایه‌گذاری به عنوان معضل و سدی بزرگ در برابر سرمایه‌گذاران هستند.

وی مهمترین عامل طولانی شدن انجام برخی طرح‌ها در استان را وجود معارضان محلی دانست و تاکید کرد: توسعه بدون همکاری مردم امکان ندارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام با انتقاد از معارضان محلی که در راه سرمایه‌گذاران مانع ایجاد می‌کنند، گفت: برای تحقق توسعه و ایجاد اشتغال در استان، مردم نیز باید در تسهیل سرمایه‌گذاری همراهی کنند.

روح تازه در کالبد تولید و اشتغال ایلام

نمود جنبه اقتصادی اربعین در ایلام

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ایلام گفت: با توجه به جو حاکم در استان سال های گذشته همزمان با ایام اربعین در جلسات تنها جنبه های مذهبی، فرهنگی و سیاسی مورد توجه بود و جایی برای بحث اقتصادی اربعین وجود نداشت.

عبدالمالک شنبه زاده افزود: طی سه سال گذشته با تلاش های مستمر مسوولان جنبه های اقتصادی اربعین نیز در نظر گرفته شد و در تلاشیم بتوانیم بیشترین استفاده را از این اتفاق ببریم.

وی یادآور شد: نمونه این تلاش ها امسال با برپایی ۹۰ غرفه، پنج میلیارد ریال صنایع دستی به فروش رفت که چنین نتایجی جنبه های اقتصادی اربعین را توجیه پذیر می کند.

شنبه زاده با بیان اینکه راه برون رفت از تحریم های موجود توجه به حوزه گردشگری است، گفت: مقوله گردشگری می تواند بهترین جایگزین برای کمک به اقتصاد کشور باشد و اکنون با توجه به شرایط موجود در کشور مجبور هستیم به سمت گردشگری هدایت شویم.

وی تاکید کرد: طی سه سال اخیر توجه خوبی به حوزه گردشگری شده بخصوص در بخش خصوصی چرا که در ایلام ورود بخش خصوصی به حوزه گردشگری با مشکلاتی مواجه است.

شنبه زاده به ورود سرمایه گذاران داخلی استان به این حوزه اشاره کرد و گفت: توجه سرمایه گذاران مختلفی از استان به گردشگری معطوف شده و هم اکنون در شرایط خوبی قرار داریم و می توان گفت، ره آورد سرمایه گذاران غیر بومی هرچند ناموفق منجر به توجه بسیاری از شهروندان ایلامی به این حوزه شده است.

صدور ۱۲۰ موافقت اصولی برای انواع تاسیسات گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام اظهار داشت: طی سه سال گذشته ۱۲۰ موافقت اصولی برای انواع تاسیسات گردشگری از جمله هتل ۲ ستاره، رستوران های سنتی و بین راهی، مجتمع های گردشگری و خانه های بوگردی به ارزش ۲ هزار میلیارد ریال صادر شده است.

شنبه زاده افزود: در صورت راه اندازی این تاسیسات ۲ هزار نفر بصورت مستقیم در این پروژه ها مشغول به کار می شوند.

وی با بیان اینکه ویژگی گردشگری طبیعت، فتوتوریسم حوزه روستایی است، یادآور شد: ۸۰ درصد طرح های گردشگری استان ایلام در روستاها است که ظرفیت خوبی برای ایجاد اشتغال روستایی است.

شنبه زاده یادآور شد: در حوزه اشتغال روستایی این سازمان ۲۶۵ طرح در کمیته فنی تایید، تصویب و به بانک ها ارسال شده است که از این تعداد ۲۵۲ طرح پرداخت شده و بقیه هم در دست اقدام هستند.

وی با بیان اینکه جهش خوبی در این حوزه داشتیم، گفت: همه طرح ها بنا به اظهار حوزه نظارت رصد می شوند و بیش ۹۷ درصد طرح ها بجز چند مورد انحراف در حال اجرا هستند.

استفاده از ظرفیت سدها در دستور کار قرار گرفته است

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام اظهار داشت: یکی از طرح های کلانی که در دست اقدام است ورود به حوزه سدها برای ایجاد طرح های اشتغال در حوزه گردشگری است.

شنبه زاده افزود: امسال برای استفاده از ظرفیت سدها تفاهم نامه ای منعقد شده زیرا یکی از مشکلات در این زمینه سخت گیری برخی دستگاه ها برای استفاده سدها بود که با انعقاد این تفاهم نامه بسیاری از کارها در حال رونق است.

وی یادآور شد: چهار موافقت در حوزه سد سیمره صادر شده است که در حال واگذاری زمین برای اجرای طرح هستیم، موافقت پل معلق بر روی تنگه کافرین نیزصادر شده و حوزه سد کرخه نیز در حال بررسی و سه متقاضی برای اجرای طرح گردشگری وجود دارد.

۴۰ واحد بومگردی در استان ایلام فعال استن

شنبه زاده در خصوص واحدهای بومگردی نیز گفت: ۴۰ واحد فعال بومگردی در استان فعالیت می کنند و ۶۰ نفر متقاضی اجرای طرح بومگردی هستند که طرح های آنها در حال بررسی هستند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام اظهار داشت: شرکت در نمایشگاه ها بخصوص نمایشگاه های بین المللی فرصت خوبی برای معرفی ظرفیت ها استان است.

شنبه زاده افزود: سالانه در بیش از ۱۵ نمایشگاه در نقاط مختلف استان شرکت می کنیم و این موضوع علاوه بر معرفی ایلام منتج به انعقاد قرارداد با تورهای گردشگری می شود.

وی یادآور شد: همچنین در طول سال با برگزاری فم تور و حضور مدیران آژانس های گردشگری و مشاهده جاذبه های استان نسبت به اعزام مسافرانشان اقدام می کنند.

شنبه زاده یکی از ظرفیت های این حوزه را کشور عراق عنوان کرد و گفت: امسال طی ۲ سفر به این کشور چهار تفاهم نامه با استان های نجف، دیوانیه و المثنی منعقد شده و از ماه رمضان به بعد تورهای گردشگری خوبی در ایام تعطیل وارد استان شدند.

وی افزود: برای افرادی که به ایران سفر می کنند مشوق هایی از جمله گیت های ویژه و کاپوتاژ ماشین با قیمتی بسیار مناسب در نظر گرفته شده که مورد استقبال قرار گرفته است.

شنبه زاده در خصوص حوزه سلامت نیز اظهار داشت: مراجعه کننده هایی به مراکز درمانی داشته ایم اما باید مراکزی که دارای مجو ز از وزارت بهداشت هستند و صرفا در حوزه گردشگری سلامت فعالیت دارند ساماندهی شوند تا بتوانیم بیشترین استفاده را از این ظرفیت ببریم.

وجود معارضان در حوزه اقامتی به مشکل تبدیل شده است

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام اظهار داشت: یکی ازمشکلات ما در حوزه اقامتی در شهر ایلام هتل است که با وجود معارضان، اجرای این طرح ها یا متوقف شده یا دارای مشکل است.

شنبه زاده افزود: مجوز یک هتل چهار ستاره در مهدی آباد ایلام صادر شده و ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، همچنین موافقت یک هتل سه ستاره و پنج ستاره نیز صادر شده است اما با مشکلاتی مواجه است که امیدواریم رفع شود.

چهار بنای تاریخی در ایلام قابل واگذاری به گردشگری است

وی همچنین در مورد بناهای تاریخی گفت: چهار بنای تاریخی قابل واگذاری برای تبدیل به مجموعه گردشگری در ایلام وجود دارد که شامل قلعه میرغلام هاشمی است و تجهیز آن به پایان رسیده و در سفر رییس جمهوری به استان افتتاح می شود.

شنبه زاده اضافه کرد: قرارداد قلعه کنجانچم برای واگذاری از طریق صندوق بهره برداری از بناها منعقد می شود و قلعه پور اشرف در دره شهر از طریق ماده ۲۷ و قلعه والی کهره به فراخوان می روند و تاپان دی ماه جاری سرمایه گذاران آنها مشخص می شوند.

۳۳ رشته صنایع دستی فعال در ایلام وجود دارد

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: ۳۳ رشته فعال صنایع دستی در ایلام وجود دارد و طی ۶ سال ۱۲۰ کارگاه صنایع دستی دایر کردیم.

شنبه زاده افزود: بازارچه صنایع دستی ایلام راه اندازی شده و بازارچه صنایع دستی سرابله نیز در سفر رییس جمهوری افتتاح می شود، همچنین استاندارد سازی هفت رشته صنایع دستی انجام شده و چهار رشته نیز احیا شده است.

وی یادآور شد: بیش از ۲۰۰ مورد نمایشگاه صنایع دستی بازارچه های موقت و فصلی برگزار شده که در ایام اربعین رونق خوبی داشتند و بیشترین فروش نیز بر اساس آمار گمرک گلیم نقض برجسته و حصیر بوده است.
روح تازه در کالبد تولید و اشتغال ایلام

بدلیل جمعیت بالای بیکار کارهای صورت گرفته در زمینه اشتغال قابل دیدن نیست

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام گفت: در زمینه ایجاد اشتغال در استان کارهای بسیاری شکل گرفته است اما بدلیل جمعیت بالای بیکار قابل دیدن نیست و با توجه به سطح بالای نیازها در جامعه کافی نیست.

شکراله شیرخانی اظهار داشت: تلقی‌های مختلفی در بحث اشتغال و بیکاری وجود دارد و مرکز آمار ایران تنها مرکزی است که نرخ تورم و بیکاری را با استفاده از شاخص‌ها اعلام می‌کند.

وی افزود: هر کسی به زعم خود یک تعریف از بیکاری دارد اما مرکز آمار ایران یک بخش مستقل است و این آمار را رصد می کند و بر اساس آن نرخ بیکاری در هر جامعه ای اعلام می شود.

شیرخانی یادآور شد: بر همین اساس مرکز آمار ایران نرخ بیکاری ایلام را در تابستان سال جاری ۸.۷ درصد اعلام کرده است و میانیگین کشوری نیز ۱۰.۴ درصد است.

وی اضافه کرد: در سال ۹۱ میانگین نرخ بیکاری در استان ایلام ۱۷.۲ درصد، در سال ۹۲ به ۱۳.۸ درصد، سال ۹۳ به ۱۱.۱ درصد، در سال ۹۴ به ۱۲.۴ درصد،در سال ۹۵ به ۱۱.۶ و در سال ۹۶ به ۱۱. ۷ و در سال ۹۷ سال ۱۱.۲ درصد رسیده است.

شیرخانی تصریح کرد: بر اساس این آمار در حال حاضر ما جزو ۹ استان اول کشور به لحاظ اشتغال هستیم و به لحاظ بیکاری ته جدول قرار داریم.

وزارت تعاون هیچ نقشی در ایجاد شغل ندارد

وی الگوی حاکم بر نظام اشتغال در کشور ما را یک الگوی دولتی دانست و گفت: در جامعه ما کار را تنها در پشت میز نشینی تلقی می‌کنند که باید روی آن کار فرهنگی صورت گیرد.

وی افزود: وزارت تعاون هیچ نقشی در ایجاد شغل ندارد در صورت ایجاد شغل رابطه کارگر و کارفرما توسط این دستگاه تعیین می‌شود.

شیرخانی ادامه داد: در ایلام روند ایجاد شغل مثبت است و بیش از این باید در زمینه ایجاد شغل کار صورت گیرد.

وی تصریح کرد: تاکنون ۲۳۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال در بخش های مختلف در سامانه کارا در رشته های مختلف توزیع شده است و ۶ نهاد نظارتی بر این طرح ها نظارت داشته و رصد می کنند.

شیرخانی خاطرنشان کرد: ۲ بار نیز تمام شماری صورت گرفته و این تسهیلات بهتر از همه دوره ها منجر به ایجاد تولید و اشتغال شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام اظهار داشت: همچنین در بخش اشتغال فراگیر نیز ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات توزیع شده و ما را به سمت هدف هدایت کرده است.

شیرخانی تاکید کرد: هدایت تسهیلات اشتغال به سمت میراث فرهنگی و صنایع دستی در اولویت توزیع این تسهیلات قرار دارد.

وی در خصوص سهمیه کارورزی نیز گفت: با ابلاغ وزارتخانه یارانه هایی ایجاد شد که سهم ایلام ۶۰۰ کارورز بوده اما با مدیریت مناسب تاکنون ۲ هزار و ۸۰۰ کارورز بیش از ۳۰۰ درصد سهمیه جذب شده است.

شیرخانی یادآور شد: طی چند ماه گذشته بر اساس طرح یارانه دستمزد ۱۰۰ نفر شغل اولی به واحدهای خصوصی معرفی شده است.

وی اضافه کرد: در مباحث کارگری نیز ۴۸ واحد مشکل دار بررسی شدند و مشکلات را به حداقل ممکن رساندیم و در نهایت همه تلاش ها باید منجر به رفع بیکاری و ایجاد اشتغال شود.

پرداخت تسهیلات به سه هزار و۹۰۲ طرح اشتغال روستایی در ایلام

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام گفت: تاکنون سه هزار و ۹۰۲ طرح اشتغال روستایی با اعتبار ۲۱۸ میلیارد و دویست میلیون تومان و ایجاد پنج هزار و ۷۹۱ شغل در استان ایلام پرداخت شده است.

شیرخانی گفت: استان ایلام در جذب اعتبارات و اجرای صحیح برنامه اشتغال روستایی و عشایری در کشور، در رده استان های برتر قرار دارد و موفق به جذب بیش از سقف اعتبارت اشتغالزایی شده است.

وی یادآور شد: از جمله اهداف مهم در اجرای طرح حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، توانمندسازی روستاییان و عشایر، ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری است.

شیرخانی افزود: جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه روستاییان به شهرها به ویژه حاشیه شهرها، حمایت از دانش آموختگان دانشگاهی، تثبیت اشتغال پایدار، تأمین بخش مهمی از نیازهای ضروری کشور در استان‌ها و تکمیل زنجیره تولید و حمایت از واحدهای تولیدی از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

وی تاکید کرد: این تسهیلات با سود چهار، ۶ و ۱۰ درصد پرداخت می‌شوند و در صورت تخطی گیرنده، از جمله عدم ایجاد اشتغال تعهد شده یا عدم تحقق طرح، تسهیلات اعطایی دین بحال و یا میزان سود آن با نرخ ۱۸ درصد محاسبه خواهد شد.

بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵، جمعیت استان ایلام ۵۸۰ هزار و ۱۵۸ نفر معادل ۷۳ صدم درصد جمعیت کل کشور است و رتبه آخر میزان جمعیت را در میان استان ها دارد.

از مجموع جمعیت استان ۲۹۵ هزار و ۱۹۹ نفر معادل ۵۰.۹ درصد مرد و ۲۸۴هزار و ۹۵۹ نفر معادل ۴۹.۱ درصد زن هستند.

استان ایلام از جمله استانهای کمتر برخوردار کشور است که بدلیل درگیری مستقیم در هشت سال جنگ تحمیلی نه تنها از قافله توسعه عقب ماند بلکه بیشتر زیرساخت های موجود خود را از دست داد.

هم اکنون طرح های صنعتی بزرگی در استان ایلام در دست اجراست که با بهره برداری از آنها علاوه بر ایجاد اشتغال برای جوانان و رونق تولید، این استان را به ریل توسعه و پیشرفت همپای دیگر استانهای کشور باز می گرداند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس