پرورش ماهی کسب و کاری نوپا در قلعه‌گنج


پرورش ماهی کسب و کاری نوپا در قلعه‌گنج

جیرفت - ایرنا - طی سال‌های اخیر برخی جوانان قلعه‌گنجی به راه‌اندازی مجموعه‌های پرورش ماهی گرمابی روی آورده‌اند، و توسعه این کسب و کار نوپا نیازمند کوتاه شدن فرآیند صدور مجوزها و توجه ویژه مدیران به رونق تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش ایرنا ، یکی از جوانان موفق قلعه‌گنجی با تکیه بر توان خود و به صورت خودجوش با وجود مشکلات فراوان اقدام به راه‌اندازی یک کسب و کار زودبازده در منطقه محل سکونتش کرده و امروز به عنوان یکی از کارآفرینان برتر این شهرستان محروم شناخته می‌شود که در بحث اقتصاد مقاومتی اقدام به راه‌اندازی مجموعه پرورش‌ماهی کرده و البته گلایه‌هایی هم از کم توجهی برخی دستگاه‌ها دارد.

پرورش ماهی کپور در قلعه‌گنج

اشکان دوماری کارآفرین جوان قلعه‌گنج به خبرنگار ایرنا گفت: قریب به ۲ سال است که در محله سرتک، پرورش ماهی گرمابی را در استخر بتونی راه‌اندازی کرده، مساحت استخر آب شیرین وی ۱۱۰ متر مربع است و هم اکنون سه هزار و ۷۰۰ قطعه ماهی کپور را در آن پرورش می‌دهد.

وی افزود: ابتدا که این کار را شروع کردم به علت وجود آفتاب سوزان و گرمای زیاد قلعه‌گنج در تابستان، همه می‌گفتند که ماهی‌های تو در این دما تلف می‌شوند و هیچ کس باورش نمی‌شد این حرکت من ادامه پیدا کند.
دوماری ادامه داد: مدت زمان پرورش ماهی به صورت میانگین ۹ الی ۱۰ ماه بوده اما من هنوز به دلیل اینکه قیمت فروش و نرخ آن پایین است فعلا از پرورش ماهی دست کشیده‌ام و منتظر هستم تا قیمت افزایش یابد و بازار برای فروش مناسب‌تر شود.
این کارآفرین جوان تصریح کرد: برای احداث استخر، تامین تجهیزات، و خرید بچه‌ماهی ۴۰ میلیون تومان هزینه کردم و الان به تناسب افزایش وزن ماهی، غذا و خوراک بیشتری نیاز دارند.

وی اضافه کرد: تاکنون جدای از هزینه ساخت استخر فقط برای خرید بچه‌ماهی و تهیه خوراک ۲۲ میلیون تومان هزینه کرده‌ام و طی ۱۴ ماه گذشته میانگین وزن ماهی‌ها به ۲ و نیم کیلوگرم رسیده و تاکنون هیچگونه فروشی نداشته‌ام.
دوماری گفت: جهاد کشاورزی قلعه‌گنج تاکنون هیچ‌گونه کمک و مساعدتی برای توسعه این استخر پرورش ماهی نکرده است اما از طرف اداره دامپزشکی چندین نوبت آمدند و مشاوره‌هایی برای نگهداری ماهی‌ها ارائه کردند.

وی به مشکلات پرورش ماهی گرمسیری در استخرهای آب کشاورزی اشاره کرد و افزود: تهیه بچه ماهی در قلعه‌گنج سخت و دشوار است، تهیه غذا و خوراک هم سخت و بازار فروش مناسبی در این منطقه وجود ندارد و حتی چندین مرتبه به جهاد کشاورزی برای راه‌اندازی تعاونی فروش آبزیان و دریافت مجوزهای لازم مراجعه کردم اما حمایت نشدم.
این کارآفرین اظهار داشت: از مهم‌ترین مشکلات بخش شیلات در قلعه گنج، نبود کارشناس شیلات است و این در حالی است که نیاز به کارشناس شیلات برای ارائه مشاوره به کشاورزان در زمینه‌های مختلف ضروری است و نبود آگاهی لازم و همچنین کم توجهی کشاورزان باعث ورود خسارت‌های سنگینی به پرورش‌دهندگان ماهی می‌شود.

وی با بیان اینکه می‌خواهم استخر پرورش ماهی را بارگیری کنم و برای این اقدام نیاز به مجوز دارم اما مسوولان و کارشناسان محیط زیست قلعه‌گنج با وجود اینکه چندین مرتبه برای سرکشی به استخر پرورش ماهی مراجعه کرده‌اند اما تاکنون هیچ‌گونه مجوزی برای بارگیری نداده‌اند.
وی ادامه داد: اگر مجوز نداشته باشیم نمی‌توانیم استخر پرورش ماهی را توسعه دهیم و حتی چندین نامه از جهاد کشاورزی به اداره محیط زیست بردم اما امروز و فردا می‌کنند و من سرگردان دریافت مجوز هستم.

دوماری بیان داشت: به جوانان قلعه‌گنجی که بیکار هستند توصیه می‌کنم پرورش ماهی را در سطح شهرستان توسعه دهند و یقین دارم که این فعالیت، سود خوبی دارد چون در بهمن و اسفندماه که سایر استان‌ها با کمبود ماهی مواجه می‌شوند می‌توانیم برداشت ماهی را آغاز کنیم.

هفت استخر پرورش ماهی در قلعه‌گنج راه‌اندازی شده است

غلامعباس سلیمانی مدیر جهاد کشاورزی قلعه‌گنج گفت: تاکنون هفت استخر پرورش ماهی با طرح‌های هشت ضلعی و هشت وجهی ۲ منظوره در این شهرستان راه اندازی شده و حدود ۲ هکتار استخر خاکی پرورش ماهی در حال فعالیت است.
وی افزود: از جمله مساعدت‌هایی که جهاد کشاورزی برای پرورش دهندگان ماهی گرمابی در قلعه گنج انجام داده، توزیع خوراک ماهی به صورت رایگان و ترویج، آموزش، مشاوره و سرکشی مستمر کارشناسان است.

مدیر جهاد کشاورزی قلعه‌گنج تصریح کرد: پرورش دهندگان ماهی در این شهرستان برای فروش محصول خود مشکل خاصی ندارند و فقط تعدادی از آنها می‌خواهند ماهی خود را به قیمت بالاتری از نرخ بازار به فروش برسانند که البته این اتفاق به آسانی میسر نمی‌شود.

سلیمانی ادامه داد: با توجه به نیاز کشور به گوشت سفید، طرح پرورش چند مزرعه پایلوت پرورش ماهی خاویاری در قلعه گنج در دست اجرا است و در مرحله آماده سازییک الگو هستیم.

وی تصریح کرد: به زودی بچه‌ماهی خاویاری را از شمال کشور تهیه و در اختیار پرورش دهندگان قرار خواهیم داد که اگر این طرح با موفقیت انجام شود سعی داریم پرورش ماهی خاویاری را در قلعه‌گنج توسعه دهیم.

مرکز شهرستان قلعه گنج در فاصله ۴۲۰ کیلومتری جنوب کرمان واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا