چگونه از خُر و پُف رهایی یابیم؟


یک متخصص گوش، حلق و بینی گفت: خُر و پُف عارضه‌ای است که بر اثر انسداد راه هوایی فوقانی ایجاد می‌شود و به کمک برخی راهکار‌ها می‌توان بر آن غلبه کرد.

محمد پورحاجی غلامی متخصص گوش، حلق و بینی در گفت‌وگو با خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت خُر و پُف اظهار کرد: خُر و پُف اغلب بر اثر انسداد نسبی راه هوایی فوقانی (بینی، حلق و حنجره) ایجاد می‌شود. شایع‌ترین علت خُر و پُف در کودکان لوزه سوم و در بزرگسالان انحراف بینی است.

او بیان کرد: در برخی موارد تنگی راه هوایی فوقانی هم خُر و پُف را ایجاد می‌کند به طور مثال فک تحتانی به سمت عقب رفته و خوب رشد نکرده است، در این صورت زبان هم به عقب می‌رود و هنگامی که فرد به پشت می‌خوابد، راه هوایی فوقانی مسدود و خُر و پُف ایجاد می‌شود. در این موارد برای درمان خُر و پُف باید عمل جراحی فک انجام شود.

چگونه از خُر و پُف رهایی یابیم؟

این متخصص گوش، حلق و بینی افزود: برای تشخیص صحیح علت خُر و پُف، بزرگسالان باید به کلینیک‌های خواب مراجعه کنند و از شب تا صبح آنجا بخوابند تا عملکرد دستگاه تنفسی، وضعیت اکسیژن‌رسانی به خون و جریان هوا بررسی شده و بهترین تصمیم برای افراد گرفته شود. اگر کودکان همکاری لازم را داشته باشند، می‌توانند برای تشخیص دقیق علت خُر و پُف به کلینیک‌های خواب بروند.

بیشتر بخوانید: خر و پف دلیل خواب آلودگی در روز/ بیماری قلبی و فشار خون پیامد عارضه وقفه تنفسی

پورحاجی غلامی تاکید کرد: در مواردی که شخص به خُر و پُف‌های شدید دچار است، برای رفع این عارضه هنگام خواب باید از دستگاه‌هایی مخصوص استفاده کند که این دستگاه‌ها با وجود اینکه خُر و پُف فرد را کاهش می‌دهند، اما با این حال او خواب راحتی ندارد.

او تصریح کرد: در مواردی هم برای درمان خُر و پُف‌های شدید که آپنه یا وقفه تنفسی را موجب می‌شوند، تراکستومی به کار می‌رود. در این عمل جراحی، هوا به طور مستقیم وارد ریه‌ها می‌شود. با انجام این عمل، فرد برای انجام اعمال جراحی سنگین‌تر آمادگی پیدا می‌کند.

چگونه از خُر و پُف رهایی یابیم؟

نقش چاقی در تشدید خُر و پُف

این متخصص گوش، حلق و بینی گفت: افزایش وزن نقش موثری در تشدید خُر و پُف دارد، بنابراین یکی از راه‌های درمان این عارضه کاهش وزن است البته کودکان مبتلا به خُر و پُف که از اضافه وزن یا چاقی رنج می‌برند، برای کاهش وزن خود باید به متخصص تغذیه مراجعه کنند تا به اختلال رشد دچار نشوند.

پورحاجی غلامی در پاسخ به این پرسش که چند درصد از موارد خُر و پُف در کودکان ناشی از لوزه سوم است، اظهار کرد: در ۸۰ درصد موارد خُر و پُف در کودکان ناشی از لوزه سوم است. از علل دیگر این عارضه می‌توان به انحراف بینی، فک عقب رفته یا خوب رشد نکرده، زبان بزرگ و گردن کوتاه و چاق اشاره کرد.

چگونه از خُر و پُف رهایی یابیم؟

بیشتر بخوانید: همه آنچه درباره بی‌خوابی و خُر و پف باید بدانید/ ترفند‌هایی برای آنکه مثل یک کودک شیرین بخوابید

او یادآوری کرد: در برخی موارد هم از لیزر برای درمان خُر و پُف استفاده می‌شود. در این موارد زبان کوچک کوتاه و لبه خلفی (پشتی) کام نرم مقداری برداشته شده، بنابراین راه هوایی فرد باز می‌شود؛ به این عمل در اصطلاح UPPP می‌گویند. البته این عمل بدون لیزر هم می‌تواند انجام شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا