128 هزار واحد مسکونی روستاییان گلستان غیرمقاوم است


محمدتقی زمانی‌نژاد روز پنجشنبه درمراسم تجلیل از...


محمدتقی زمانی‌نژاد روز پنجشنبه درمراسم تجلیل از گروه‌های برتر مسابقات بتن هدفمند ویژه ناظران فنی روستایی گلستان و موسسه آموزش عالی غیردولتی شمس شهرستان گنبدکاووس که به مناسبت پنج دی روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش بلایای طبیعی برگزار شد، اظهار داشت که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای مقاوم سازی هر واحد مسکونی ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی با کارمزد پایین و ۸۰ میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می‌کند.

وی بابیان اینکه هم اکنون در مناطق روستایی گلستان ۲۲۹ هزار واحد مسکونی وجود دارد، افزود: از زمان آغاز طرح مقاوم‌سازی مسکن روستایی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تا الان ۷۵ هزار واحد در این استان با پرداخت تسهیلات بانکی مقاوم‌سازی شدند.

زمانی نژاد اضافه کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در استان‌های مختلف را مقاوم‌سازی می‌کند که سهم استان گلستان از این تعداد سالانه ۵ تا ۶ هزار واحد است.

وی از همکاری ۳۰۰ مهندس ناظر فنی روستایی و ۴۰ دفتر طراحی و نقشه‌کشی ساختمان با بنیاد مسکن برای نظارت بر ساخت و ساز مسکن روستایی در گلستان خبر داد و تصریح کرد: مسکن ایمن در استان باید به گونه‌ای احداث شود که حداقل عمر مفید آن ۷۰ سال باشد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان همچنین با اشاره سیل امسال در این استان یادآور شد که در جریان این رخداد طبیعی، ۱۴ هزار واحد از ۲۲ هزار واحد مسکونی آسیب دیده نیاز به تعمیرات داشتند که همگی انجام شدند.

زمانی‌نژاد افزود: هشت هزار واحد مسکونی دیگر هم در جریان سیل نیاز به بازسازی و احداث مجدد داشتند که درمجموع تا الان ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسند.

وی از تخصیص و پرداخت هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال تسهیلات و کمک بلاعوض به بخش مسکن سیل‌زدگان گلستانی از آغاز تا الان خبر داد و اضافه کرد: توجه به بیمه حوادث در بخش مسکن از دیگر نیازهای این استان حادثه‌خیز است که بایستی توسط مردم و نیز مهندسان ناظر ساختمان مورد توجه قرار گیرد.

128 هزار واحد مسکونی روستاییان گلستان غیرمقاوم است

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان نیز در این مراسم گفت: به دلیل حادثه‌خیز بودن کشور و این استان، پدیده‌های طبیعی مانند سیل، زلزله و آتش سوزی هرساله خسارت زیادی به بخش‌های مختلف زیرساختی و مسکن وارد می‌کنند که تنها راه مقابله برای کاهش خسارت‌ها، ایمن و مقاوم سازی مسکن و جدی گرفتن آموزش است.

سیدرضا قادری با گرامیداشت پنج دی روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش آثار بلایای طبیعی و شعار امسال آن (کاهش خسارت به زیرساخت‌های حیاتی)، نقش مهندسان ناظر را برای ساخت مسکن ایمن و مقاوم بسیار مهم دانست و افزود: اگر مهندسان به وظایف طراحی، اجرا و نظارت به نحو احسن عمل کنند، شاهد کاهش خسارت‌ها، هنگام رخداد پدیده‌های طبیعی در کشور خواهیم بود.

وی از آمادگی مدیریت بحران استانداری گلستان برای ارتباط بیشتر با دانشگاه‌ها به منظور آموزش و ارتقای دانش فنی مهندسان، شوراها و دهیاران روستایی خبر داد و اضافه کرد: این مدیریت از پایان‌نامه‌ها و تحقیقات پژوهشی دانشجویان با موضوع کاهش خسارت‌ها در بلایای طبیعی حمایت می‌کند.

همچنین در این مراسم علی اکبر رجبی رییس موسسه آموزش عالی شمس گنبدکاووس نیز بر ارتباط بیشتر دستگاه‌های اجرایی با دانشگاه ها تاکید کرد و گفت: بسیاری از مشکلات جامعه در بخش های مختلف توسط راهکارهای علمی دانشگاه قابل رفع است به شرط آنکه مدیران دولتی به مراکز آموزش عالی بیشتر اعتماد نمایند.

وی از تخفیف ۵۰ درصدی شهریه ثابت به اعضای شوراهای اسلامی، دهیاران و مهندسان ناظر فنی روستایی برای ادامه تحصیل در این مرکز آموزش عالی خبر داد.

لازم به ذکر است در مسابقات بتن هدفمند که با حضور ۱۴ گروه سه نفره از مهندسان ناظر فنی روستایی تحت نظارت بنیاد مسکن استان گلستان و دانشجویان موسسه آموزش عالی شمس گنبدکاووس برگزار شد، به سه تیم برتر که بتن ساخته شده آنها از حیث وزن و مقاومت نسبت به دیگر گروه‌ها بهتر بود، تندیس مسابقه و هدایایی اهدا شد.

گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم خطرناک و خونسردانه سرقت کابل های برق در خرمشهر / سارق جوان زمینگیر شد + عکس