نسل کشی پرندگان شمالی در تورهای شکارچیان میلیونر / صدای فعالان محیط زیست را کسی نمی شنود


نسل کشی پرندگان شمالی در تورهای  شکارچیان میلیونر / صدای فعالان محیط زیست را کسی نمی شنود

رکنا: شکار پرندگانی که در فریدون کنار صید می‌شوند قانونی نیست ولی شکارچیان بی‌آنکه کسی با آنها برخورد قضایی داشته باشد به نسل کشی پرندگان ادامه می دهند. فعالان محیط زیست بارها از قتلگاهی که برای پرندگان منطقه ایجاد شده است گفته اند ولی همچنان شکارهای غیرقانونی ادامه دارد. بعضی مسئولان می گویند ، شکار پرندگان، مسیر تامین معیشت ساکنان است ولی...

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، شمال کشور به دلیل زیست بومی که دارد منطقه ای مناسب برای مهاجرت پرندگان است . چند سالی است در استان های شمالی به خصوص فریدون کنار شاهد شکار پرندگان با تور هوایی هستیم. در این روش، صیادان با تقلید و تولید صدای پرندگان و نصب تورهای هوایی بسیار نازک در مسیر پرواز شبانه پرندگان در مزارع کشاورزی، اقدام به شکار می کنند. این روش به دلیل این که گاهی منجر به خفگی پرنده در دام می شود به نظر بسیار بی رحمانه می آید.

سهیل اولادزاد فعال محیط زیستی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، در خصوص شکار غیر مجاز پرندگان در شمال کشور بیان کرد: صید پرندگانی که در فریدون کنار شکار می شوند هیچکدام قانونی نیست ، یک بازار غیر مجاز نیز شکل گرفته است که پرندگان را بی‌آنکه کسی با آنها برخورد قضایی کند به فروش می‌رسانند.

وی ادامه داد: آمار های تایید نشده ای که در سالهای گذشته توسط افراد بیان شده حاکی از آن است که نزدیک بر یک میلیون پرنده شکار شده اند. بیشتر شکارها نیز امروز از طریق دام های هوایی است که در منطقه تور هایی را برپا کرده و هرگونه پرنده ای را شکار می‌کنند. وقتی افراد با اسلحه به شکار می‌روند مشخص است که چه پرنده ای را شکار می‌کنند اما با این تور ها از غازی که نباید شکار شود تا خوتکا و سرسبزی که باید به صورت محدود شکار شود به دام این افراد می‌افتد.

اولادزاد با بیان اینکه وقتی وارد بازار این شکارچیان می‌شوید، پرندگان کم‌یاب و نایابی که به ندرت به ایران مهاجرت می‌کنند را می‌توان در آن مشاهده کرد افزود: می‌توان انواع پرندگان را در بازار فریدون کنار پیدا کرد که تعدادی از آنها مثل فلامینگو، قو و... به صورت زنده گیری به فروش می‌رسند که برای باغ پرندگان مختلف قاچاق می‌شوند. یکسری پرندگان نیز کشته می‌شوند.

این فعال محیط زیستی افزود: حتی وقتی فلامینگو نیز کشته می‌شود، این افراد پوست آن را کنده و به فروش می‌رسانند. پرندگان حرام گوشت نیز در بازار پرندگان فریدون کنار به فروش می‌رسد.

او با گفتن این مسئله که شرح وظایف نهادها در قانون شکار و صید آمده است تصریح کرد: اما متاسفانه قانونی در زمینه شکار و صید اجرا نمی‌شود و با توجه به نیروی کمی که سازمان محیط زیست دارد و عدم همکاری استانی در مازندران شاهد این شکارها هستیم کمااینکه بسیاری از مسئولان استانی موافق شکار صید هستند و بهانه هایی می‌آورند که شکارهای صورت گرفته برای معیشت مردم است در حالی که صدایی که از یک مافیا پرنده پخش شده است نشان می‌دهد غرفه های آن بازار برای سه ماه حدود 60 میلیون تومان جا بجا می‌شوند یا دامگاه هایی که در منطقه برای شکار وجود دارد نزدیک 200 میلیون تومان جا به جا می‌شوند. مگر می‌شود یک فردی 200 میلیون تومان پول داشته باشد و با مشکل معیشتی روبرو باشد؟ بنابراین شکارها مازاد بر درآمد افراد است.

این کارشناس محیط زیست تاکید کرد: حداقل باید به صید های سنتی برگردند و سازمان محیط زیست نیز با این مسئله موافق است اما این شکارچیان به دام هوایی روی آورده اند که تا شبی 50 پرنده را شکار می‌کند و در تمام زمینهای کشاورزی می‌توان این تورها را دید. در این بین سازمان محیط زیست نیز به دلیل اینکه افرادی اسلحه شکاری دارند پروانه شکار صادر می‌کند که در کنار این شکارهایی که رخ می‌دهد آسیب جدی به محیط زیست می‌زنند.فعالان محیط زیست بارها از این شکارهای غیرمجاز گفته اند و رسانه ها هم نوشته اند ولی صدای فعالان محیط زیست را کسی نمی شنود.

خبرنگار: علی چاهه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی