انباشت 360 هزار رأس دام در دامداری‌ها


انباشت 360 هزار رأس دام در دامداری‌ها

ایران اکونومیست-مقدسی با اشاره به انباشت 360 هزار رأس دام سبک و سنگین در کشور گفت: باید تمهیداتی برای کاهش زیان دامداران اندیشیده شود.

انباشت 360 هزار رأس دام در دامداری‌ها

احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران کشوروضعیت کنونی صنعت دامداری را بحرانی دانست و گفت: هم‌اکنون رقمی بالغ بر ۳۶۰ هزار رأس دام سبک و سنگین در واحد‌های دامداری انباشت شده که به سبب نبود تقاضا دامداران با مشکلات متعددی مواجه هستند.

رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور با انتقاد از واردات بی رویه گوشت بیش از نیاز کشور طی ماه‌های اخیر گفت: با وجود آن که ۹۵ درصد نیاز گوشت کشور در داخل تولید می‌شود از این رو واردات بی رویه طی ماه‌های اخیر منجر به نابود تولید داخل شده است به طوری که اگر تمهیداتی برای این موضوع اندیشیده نشود تولیدکنندگان در دوره بعد اقدام به تولید نخواهند کرد.

وی ادامه داد: سال گذشته به سبب بحران ارزی و جنگ اقتصادی تمامی کالا‌ها با نوساناتی روبرو شد که گوشت هم از این ماجرا مستثنی نبود، اما متأسفانه مسئولان ذی ربط به قدری اقدام به واردات کردند که علاوه بر خروج ارز گوشت زیادی روی دست تولیدکنندگان مانده است و با این وجود در شرایط فعلی اجازه صادرات نمی‌دهند که این امر بیش از پیش تولیدکنندگان را دچار بحران کرده است.

به گفته مقدسی با توجه به انباشت چشمگیر دام روی دست دامدار تقاضا داریم که اجازه صادرات ۲۰ هزار رأس گوساله با وزن بالای ۵۰۰ کیلو را به منظور کاهش انباشت دام و خروج دامدار از بحران فعلی را بدهند همانگونه که در سال ۹۲ تا ۹۶ صادرات دام به بازار‌های هدف انجام می‌شد.

این مقام مسئول خرید تضمینی دام از دامدار را یکی دیگر از راهکار‌های خروج از بحران فعلی دانست و گفت: اگرچه خرید تضمینی دام از دامدار می‌تواند کاهش انباشت دام در واحد‌های دامداری را به همراه داشته باشد، اما بار مالی به دولت وارد می‌کند که به همین خاطر تقاضا داریم اجازه صادرات مدیریت شده دام را بدهند تا علاوه بر خروج مازاد، بخشی از ارز کشور که از طریق واردات خارج شده جبران شود.

رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور از کاهش ۱۴ هزار تومانی قیمت گوساله در بازار خبر داد و گفت: هم‌اکنون قیمت هر کیلو گوساله زنده ۲۵ هزار تومان است در حالیکه در ابتدای سال با نرخ ۳۹ هزار تومان خرید و فروش می‌شد.

وی قیمت تمام شده هر کیلو گوساله زنده برای دامدار را ۳۱ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به زیان ۶ هزار تومانی دامداران در فروش هر کیلو دام و انباشتگی در واحد‌های دامداری جای این سئوال مطرح است که چرا دولت همچنان به واردات اصرار دارد.

این مقام مسئول درباره آخرین تحولات بازار گوشت گفت: با توجه به کاهش قیمت دام زنده نرخ هر کیلو گوشت گوساله از ۱۲۰ هزار تومان ابتدای سال به ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان رسیده است و حال اینکه در برخی خرده‌فروشی‌ها با نرخ‌های بالاتری عرضه می‌شود ارتباطی به تولیدکننده ندارد.

مقدسی با اشاره به اینکه نیازی به واردات نداریم، بیان کرد: با توجه به انباشت دام در واحد‌های دامداری و واردات ۳ برابری گوشت بیش از نیاز کشور به طور کامل خوداتکا هستیم به طوری که اگر به داد دامداران نرسند تولید داخل در ورته نابودی قرار می‌گیرد.
حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی قیمت نهایی شیر و گوشت قرمز را افزایش می‌دهد

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اینکه کمبودی در نهاده‌های دامی وجود ندارد، بیان کرد: هم‌اکنون هر کیلو ذرت با نرخ مصوب یک هزار و ۳۵۰ تومان و کنجاله سویا ۲ هزار و ۴۵۰ تومان به دست دامداران می‌رسد و تنها به دلیل مسائل حمل و نقل ممکن است کمی تأخیر در عرضه صورت گیرد، اما به طور کلی بازار نهاده‌های دامی در تعادل به سر می‌برد.

رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور در پایان درباره تأثیر حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی از واردات نهاده‌های دامی تصریح کرد: اگر ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی از واردات ذرت و کنجاله سویا حذف شود بدون تردید به سبب افزایش قیمت تمام شده شیر و گوشت قرمز تغییراتی در قیمت نهایی برای مصرف کننده ایجاد می‌شود که به همین خاطر دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت نهایی محصولات باید مابه‌التفاوت آن را به مصرف کننده پرداخت کند.

باشگاه خبرنگاران جوان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ با تو خودمونیم من ته دیوونگیم من