شناسایی چهار کانون تب برفکی در استان مرکزی


شناسایی چهار کانون تب برفکی در استان مرکزی

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: وضعیت بیماری تب برفکی در سال جاری در بین دام‌های استان مرکزی روند طبیعی داشته است، ولی در ماه اخیر چهار کانون در شهرستان های اراک، ساوه و خمین مشاهده شده است.

محسن شانقی امروز، شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دامداران باید برای جلوگیری از شیوع این بیماری در استان موارد بهداشتی، انجام واکسیناسیون دام ها و ضد عفونی جایگاه دام در دامداری ها و روستاها را جدی گرفته و از نقل و انتقال دام به صورت غیر بهداشتی و بدون هماهنگی با دامپزشکی استان به شدت خودداری کنند.

وی افزود: بیماری تب برفکی جزو بیماری های مشترک بین انسان و دام محسوب نمی شود، ولی شیوع این بیماری در سطح کشور و استان خسارت های اقتصادی جبران ناپذیری را برای دامداران و استان به همراه دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی ادامه داد: جلوگیری از نقل و انتقال دام به استان در کنار اجرای طرح های واکسیناسیون و ضدعفونی دامداری ها تاثیر بسزایی در جلوگیری از شیوع این بیماری در استان دارد.

شانقی با اشاره به ضدعفونی ۴۰۰ هزار متر مربع جایگاه دام، تصریح کرد: ۱۷۶ هزار دام سنگین و ۵۸۱ هزار دام سبک امسال با اجرای دو طرح واکسیناسیون بیماری تب برفکی در بین جمعیت دامی استان واکسینه شده اند و در حال حاضر عملیات واکسیناسیون توسط بخش خصوصی و دولتی در حال انجام است. واکسن مورد نیاز نیز به مقدار کافی توسط مراکز بخش خصوصی دامپزشکی استان تهیه شده و دامداران جهت سرعت بخشیدن به امر واکسیناسیون می توانند با مراجعه به مراکز واکسیناسیون بخش خصوصی شهرستان نسبت به واکسیناسیون دام های خود اقدام کنند.

وی گفت: اجرای طرح پایش فعال توسط نیروهای دامپزشکی استان و غیر فعال توسط بخش خصوصی و دامداران، آموزش دامداران برای دفن بهداشتی دام های تلف شده و جلوگیری از رهاسازی دام های تلف شده در طبیعت، هماهنگی با دهیاران برای دفن بهداشتی و تهیه سمپاش برای سم پاشی جایگاه دام ها و دامداری ها در سطح روستاهای استان از دیگر برنامه های این اداره کل برای مقابله با این بیماری در استان است.

وی همچنین به دامداران استان توصیه کرد که ضمن رعایت اصول امنیت زیستی، از خرید و فروش و جابجایی و حمل و نقل دام، تماس با دلالان دام و میادین دام و حضور در مناطق پر خطر و پرترکم دام به شدت خودداری کرده و هرگونه تلفات را به شکل بهداشتی دفن کنند و موارد مشکوک را به سرعت به دامپزشکی محل اطلاع دهند.

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: دامپزشکی استان با تمام توان خود در جهت انجام اقدامات کنترلی و مبارزه با بیماری تب برفکی تلاش خواهد کرد و از دامداران استان نیز انتظار همکاری دارد چرا که دست یابی به موفقیت و کنترل کامل بیماری نیازمند همکاری مجدانه دامداران و رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی در کنار واکسیناسیون و دیگر اقدامات بهداشتی است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش