رنگ آمیزی ملودی های ایران و جهان در تالار رشت


رنگ آمیزی ملودی های ایران و جهان در تالار رشت

رشت-ایرنا- مهرداد فقیری و پردیس پور امینی هنرمندان جوان عرصه موسیقی نغمه های خاطره انگیز ایران و جهان را با ویلن و پیانو همنوازی کردند.

در بخش اول این رسیتال ترانه های به یاد ماندنی و محبوبی چون رشید خان کرمانج های خراسان ، رعنا و گل پامچال گیلان ، درنه جان و عزیز جان مازندران، دختر بویر احمدی لرستان، کابوکی کردی و لزگی آذربایجان نواخته شد.

بخش دوم برنامه به یادمانه هایی از موسیقی فولک نواحی جهان با تنظیم آلفرد موفات، کریستین موریس ، اوژن گوسنس و، فرانچسکو دورانته و بلا بارتوک اختصاص داشت.

رنگ آمیزی ملودی های ایران و جهان در تالار رشت

*روایتی نو از یادمانه های موسیقی ایران و جهان

مهرداد فقیری نوازنده ویلن و رهبر ارکستر در پایان اجرا به خبرنگار ایرنا گفت :هدف ما در وهله نخست این بود که نغمه های نواحی مختلف را معرفی کنیم . وظیفه سنگینی هم بود چرا که هر کدام از قطعات لحن خودش را داشت و ادای درست لحن واقعا سخت و نفس گیر بود و در حد بضاعت سعی خودمان را کردیم .

این مدرس جوان موسیقی اظهار داشت: سعی کردیم از جای جای ایران و جهان باشد، با دو سازی که ساز جهانی هستند و مردم مرتب با آن ارتباط دارند خیلی راحت تر می شود پذیرفت، ملودی که بتواند رنگ آمیزی و هارمونیزه بشود برای نسل جوان امروزی مطمئنا جذاب تر از یک موسیقی تک صدایی است و تمام هدف ما همین بود که روایت نویی از کارها داشته باشیم.

فقیری یادآور شد: در قسمت اول ۱۰ قطعه نواخته شد که هشت قطعه توسط استاد زندباف، و گیلکی و کردی تنظیم خود من بود .در بخش دوم قطعات اکثرا توسط آهنگسازان به نام مثل بلا بارتوک ، کریستین موریس تنظیم شده بود .

مهرداد فقیری نوازنده ویولن متولد ۱۳۶۸ شهر رشت است . از ۱۵ سالگی با ساز گیتار و گیتار کلاسیک آشنا شد و بعد به آموختن ویولن ایرانی و آشنایی با ردیف موسیقی نزد استاد غلامرضا امانی ، ویولن کلاسیک نزد استاد مرجان قنبری مهر پرداخت .

وی تاکنون اجراهای متعددی در جشنواره های موسیقی فجر گیلان ، موسیقی نواحی داشته است.

مهرداد فقیری موسس و رهبر ارکستر مجلسی "ما" از سال ۱۳۹۳ است .

رنگ آمیزی ملودی های ایران و جهان در تالار رشت

*پردیس پور امینی نوازنده پیانو متولد ۱۳۷۷ شهر یزد از سن پنج سالگی با ساز پیانو آشنا شد . پیانو را به صورت تخصصی نزد استاد آربی بابومیان دکترای پیانو و آهنگساز و النا ساینکو مدرس دانشگاه و پیانیست و عباس خوشدل اهنگساز و موسیقیدان آموخته است .

وی تاکنون چندین اجرای سولو( انفرادی ) و دوئت ( دو نفره) در اصفهان ، یزد ، رشت داشته و در جشنواره های موسیقی در یزد نیز شرکت کرده است . وی دانشجوی کنسرواتوار شوبرت ارتیش است .

رسیتال به اجرای موسیقی آوازی یا سازی (بی‌کلام ) توسط یک نوازنده گاهی همراه با پیانو یا اجرایی از کارهای یک آهنگساز گفته می‌شود. ابتکار رسیتال تک‌نوازی پیانو منسوب به فرانتس لیست، آهنگساز بزرگ مجار است.

در رسیتالِ سازی یا آوازی ممکن است یک نوازنده در آن برجسته‌تر باشد. در برخی موارد نیز ممکن است خواندن یا نواختن با پیانو همراهی شود.

موسیقی فولک و یا موسیقی فولکلور در حقیقت موسیقی سنتی و محلی هر منطقه است. این نوع موسیقی می تواند مربوط به هر ناحیه از یک کشور و یا منطقه باشد و نشان دهنده آداب و رسوم و سنن آن ناحیه محسوب می شود. یکی از مهم ترین ویژگی های موسیقی فولک، انتقال فرهنگ و سنت های بومی، از هر نسل به نسل بعدی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید