قرص فکسوفنادین چیست و در چه مواردی مصرف می شود؟


قرص فکسوفنادین چیست و در چه مواردی مصرف می شود؟

قرص فکسوفنادین (Fexofenadine) نوعی آنتی‌هیستامین برای درمان حساسیت‌ است. خشکی شدید دهان، خستگی و سردرد از عوارض مصرف قرص فکسوفنادین است.

ستاره | سرویس سلامت - بهار فصل بروز حساسیت‌هاست. خیلی افراد در این فصل دچار قرمزی و خارش چشم‌ها می‌شوند و دست به دامن انواع آنتی‌هیستامین‌ها برای رفع علایم آلرژی‌های خود می‌شوند. یکی از داروهای پرمصرف در این زمینه قرص فکسوفنادین است که علاوه بر رفع علایم حساسیت موارد مصرف دیگری هم دارد که در این قسمت از مجله "ستاره" به ذکر آن‌ها خواهیم پرداخت.

قرص فکسوفنادین چیست و در چه مواردی مصرف می شود؟

فکسوفنادین چیست و موارد مصرف آن کدام است؟

فکسوفنادین‌ (Fexofenadine) یک‌ آنتی‌ هیستامین‌ طولانی‌ اثر رایج‌ برای‌ درمان‌ علایم‌ گوناگون‌ عطسه ‌، خارش‌ و قرمزی‌ چشم‌، آبریزش‌ بینی‌ و کهیر و همچنین درمان حساسیت‌ فصلی‌ است‌. این دارو برای جلوگیری از علایم ناشی از حساسیت، مانند تب یونجه و کهیر هم به کار برده می‌شود. این دارو در دوزهای 60 180 و 220 میلی‌گرمی موجود است. قرص فکسوفنادین یک آنتی‌هیستامین سداتیو است (به این معنی که مصرف آن شما را خواب‌آلود نمی‌کند)

روش مصرف داروی فکسوفنادین

فکسوفنادین‌ معمولا روزی‌ دوبار به همراه غذا یا بدون‌ آن مصرف می‌شود. برای‌ آنکه‌ مصرف‌ دارو را فراموش‌ نکنید بهتر است‌ هر روز سر ساعت‌ معینی‌ آن‌ را بخورید. اگر یک‌ نوبت‌ را فراموش‌ کردید، به‌ مجردی‌ که‌ به‌ یاد آورید، مصرفش‌ کنید. البته‌ اگر تقریبا موقع‌ نوبت‌ بعدی‌ رسیده‌ است‌، نوبت‌ فراموش‌ شده‌ را رها کرده‌ و به‌ برنامه‌ دارویی‌ معمولتان‌ بازگردید و مقدار دارو را دو برابر نکنید.

مصرف این دارو برای بزرگسالان و کودکان بالاتر از 12 سال 60 میلی‌گرم خوراکی 2 بار در روز یا 180 میلی‌گرم خوراکی یک بار در روز است. همچنین کودکان 11- 2 سال 30 میلی‌گرم خوراکی 2 بار در روز و کودکان 6 ماه تا 2 سال 15 میلی‌گرم خوراکی 2 بار در روز مصرف نمایند.

عوارض قرص فکسوفنادین

هر دارویی عوارض جانبی دارد اگرچه بیشتر مردم هرگز این دچار این عوارض نمی‌شوند اما به هر حال آگاهی از آن‌ها قبل از مصرف هر دارویی لازم و ضروری است. برخی از عوارض این دارو عبارتند از:
خشکی شدید دهان سر درد و سرگیجه خواب آلودگی ضربان قلب نامنظم (آریتمی قلب) یا تپش قلب شدید تشویش و بی‌قراری خستگی سوء هاضمه برای آشنایی بیشتر با عوارض این دارو به لینک زیر مراجعه کنید.


موارد احتیاطی داروی فکسوفنادین

- در صورتیکه باردار هستید و یا کودک شیرخوار دارید قبل از استفاده از این دارو پزشک را مطلع سازید.
- در صورت سابقه‌ یا ابتلا به‌ مشکلات‌ کلیوی‌ ، سابقه‌ یا ابتلا به‌ پرفشاری‌ خون‌، بیماری‌ قند، بیماری‌های‌ قلبی‌ یا پرکاری‌ تیروئید موارد را به اطلاع پزشک معالج برسانید.
- در حین مصرف این دارو از مصرف الکل ، داروهای خواب یا آرامبخش‌ها اجتناب کنید؛ این‌ها اثرات تخدیری فکسوفنادین را افزایش می‌دهند.
- در صورت بروز خواب‌آلودگی بیمار باید از انجام کارهای خطرناک که نیاز به هوشیاری کامل دارد (مثل رانندگی) اجتناب نماید.
- فکسوفنادین را دور از دسترس کودکان و دور از گرما، نور مستقیم و حرارت مرطوب نگهداری کنید (در این شرایط فکسوفنادین فاسد می‌شود)
- بیمار نباید دوز بیشتری از مقدار توصیه شده مصرف نماید.
برگرفته از: drugs.com

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند