ضعف در خودآگاهی زمینه ساز بروز آسیب های روانی و اجتماعی


ضعف در خودآگاهی زمینه ساز بروز آسیب های روانی و اجتماعی

رئیس اداره مشاوره دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: کسب مهارت خودآگاهی یکی از فاکتورهای مهم در پیشگیری از آسیب های روانی و اجتماعی است.

علیرضا نیکزاد با بیان اینکه یکی از مهم ترین عواملی که به انسان کمک می‌کند زندگی خوب و موفقی داشته باشد، خودشناسی است، اظهار کرد: این مهارت به فرد کمک می کند تا بتواند شناخت بیشتری نسبت به خود، خصوصیات، نیازها، خواسته ها، اهداف و نقاط ضعف و قوت، احساسات، ارزش و هویت خود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات نشان می‌دهد که ضعف در خودآگاهی با بسیاری از بیماری ها و آسیب‌های روانی و اجتماعی همراه است.

نیکزاد از جمله مشکلات روانی- اجتماعی مرتبط با خودآگاهی ضعیف را افسردگی، اضطراب، احساس حقارت، اعتماد به نفس پایین، مشکلات ارتباطی، احساس تنهایی، سوء مصرف مواد مخدر، فرار و ... عنوان کرد و یادآور شد: کسب مهارت خودآگاهی برای پیشگیری از انواع مشکلات فوق بسیار مهم است.

وی یکی از مؤلفه های مهم خودآگاهی را عزت نفس عنوان کرد و گفت: عزت نفس چیزی نیست که مانند یک مهارت آموخته شود بلکه عزت نفس پیامد مجموعه ای از عوامل فردی، اجتماعی و خانوادگی است.

این مشاور اضافه کرد: عزت نفس به احساس ارزشمندی مشخص اشاره دارد که تحت تأثیر عوامل مهمی همچون عملکرد، موفقیت ها، توانایی ها، ظاهر شخصی و مقاومت های افراد بروز می کند.

رئیس اداره مشاوره دانشگاه مهارت های خودآگاهی را شامل مهارت خود ارزیابی، مهارت شناسایی نقاط قوت و ضعف خود، مهارت های تفکر مثبت و مهارت های ایجاد خود انگاره عنوان کرد.

نیکزاد یادآور شد: ویژگی های افرادی که خود را می شناسند عبارت است از اینکه این افراد خصوصیات مثبت، توانایی، استعداد ها و خصوصیات منفی و نقاط ضعف خود را می شناسند، می پذیرند و در جهت اصلاح آن ها تلاش می کنند.

وی با بیان این که افرادی که مهارت خودآگاهی را می دانند، موفقیت ها و شکست های خود را شناخته، به موفقیت هایشان افتخار و از شکست هایشان درس می گیرند، ادامه داد: این افراد به خود و دیگران احترام می گذارند و برای رسیدن به اهداف خود تلاش می کنند.

نیکزاد مؤلفه های خودآگاهی را شامل شناخت احساسات و خود پنداره، عزت نفس و احساس ارزشمندی و هویت و هویت یابی دانست.

وی با اشاره به اینکه از نیازهای خود آگاه شوید و از مسیر های سالم، به رفع نیازهای خود بپردازید، اظهار کرد: با شناخت نیازهای خود افراد می توانند راه و روش بهتری برای مقابله با نیازهای خود بیابند.

وی همچنین توصیه کرد: افراد جامعه به ویژه جوانان و دانشجویان اهداف واقع بینانه ای برای زندگی خود تعیین کنند و از دنبال کردن اهداف بسیار ایده آل، تخیلی و کمال گرایانه دوری گزینند.

نیکزاد گفت: تنظیم اهداف غیر واقع بینانه باعث بزهکاری، ناکامی، خشم و خشنوت، خودکشی، بی بند و باری و نظایر آن می شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طَرح ِ اَندام ِ درد