ادامه حملات ائتلاف به یمن


ادامه حملات ائتلاف به یمن

شاید ادامه حملات و اقدامات غیر انسانی ائتلاف در یمن اهداف تبلیغی داشته باشد ولی این اقدامات تبلیغی ممکن است واکنش‌های عینی موثر در پی داشته باشد.

ادامه حملات ائتلاف به یمن

جنگنده‌های ائتلاف به رهبری عربستان به اقدامات غیر انسانی و حملات خود به مراکز غیر نظامی یمن همچنان ادامه می‌دهند و در نتیجه این اقدامات و حملات همچنان تعداد زیادی غیر نظامی - سالخوردگان، زنان و کودکان- کشته می‌شوند.

دیروز برخی گزارش‌ها از استفاده امارات عربی متحده از زندان های شناور بر روی آبهای جنوب یمن برای بازداشت غیرقانونی صیادان یمنی و شکنجه آنان خبر دادند. این زندان‌های شناور علاوه بر زندان های مخفی است که در شهرهای جنوبی یمن وجود دارد.

برخی خبرها نیز حاکی از این است که کشتی های جنگی سعودی ـ آمریکایی همچنان به توقیف 11 فروند کشتی یمنی حامل فرآورده های نفتی و مواد غذایی - به رغم آن که مجوز سازمان ملل داشتند - ادامه می دهند.

چند روز پیش از این - در روز سه شنبه گذشته - هم ائتلاف متجاوز سعودی به بازاری در شهر منبه استان صعده یمن حمله کرد. بر اساس گزارش‌ها اعلامی آمار شهدای این حمله پس از پیدا شدن پیکر چهار شهید دیگر در روز گذشته به 24 نفر افزایش یافت.

با وجود این جنایات متحدان آمریکایی و اروپایی ائتلاف نه تنها دربرابر این جنایات سکوت اختیار کرده اند بلکه بحران یمن را فرصتی برای رونق بخشیدن به تجارت تسلیحات تبدیل کرده اند.

در این شرایط چه انتظاری می‌توان از مقاومت مردمی و ارتش یمن داشت؟ آیا اجرای عملیات‌های متقابل از جانب آنها - مانند حمله به تاسیسات نفتی و دیگر تاسیسات استراتژیک متعلق به ائتلاف و متحدان آنها در منطقه - دور از ذهن است؟
یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد در برابر این جنایات سکوت نخواهد شد و پاسخ ما برای سعودی دردآور خواهد بود و عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن، هم هشدار داد اگر ائتلاف سعودی به حملات خود علیه یمن ادامه دهد، سران سعودی بار دیگر با حمله غیرمنتظره، کوبنده و دردناک جدیدی مانند حمله به میدان های نفتی عربستان روبرو خواهند شد.

پس از اعلام مواضع نیز خبر‌هایی درباره حمله موشکی ارتش و مقاومت مردمی یمن به پایگاه نظامی در نجران عربستان منتشر شد.

محمد البخیتی عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن گفت: حمله موشکی (دیروز) به پایگاه نظامی در نجران عربستان، فقط هشداری برای محمد بن سلمان ولیعهد سعودی است و پاسخ به جنایات سعودیها نیست.

مطلب قابل تامل اینکه ائتلاف در حالی به جنایات خود در یمن ادامه می‌دهد که این روز‌ها محافل رسانه‌ای جهان اذعان می‌کنند که پس از سکوت آمریکا در برابر حملات به تاسیسات نفتی عربستان، سعودی ها چون روی کمک های دفاعی آمریکا حساب نمی‌کنند، به مذاکره روی آورده اند.

نیویورک تایمز دیروز نوشت: سعودی ها نگران از این که دیگر نمی توانند روی کمک های دفاعی آمریکا حساب کنند, به منظور فرونشاندن مجادلات در منطقه گفتگو با دشمنان خود را آغاز کرده اند.

این روزنامه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود در تحلیلی نوشت: در ماه های پس از حمله موشکی و پهپادی و سوختن دو تاسیسات نفتی عربستان ..., محمد بن سلمان, ولیعهد عربستان, به منظور فرونشاندن تنش ها با دشمنان منطقه ای این کشور, در یک چرخش غیرمتعارف به دیپلماسی روی آورده است. محمد بن سلمان گفتگوهای مستقیم با شورشیانی را که بیش از چهار سال با آنها جنگیده, افزایش داده است که همین امر موجب کاهش حملات از هر دو طرف شده است. ولیعهد عربستان به منظور کاهش, و شاید پایان دادن, به محاصره ای که وی و متحدانش بر کشور همسایه کوچک و ثروتمندش, قطر, اعمال کرده بودند, گام هایی برداشته است.

وی حتی به منظور فرونشاندن سایه جنگ در سراسر منطقه, به طور مستقیم با دشمن دیرینه این کشور یعنی ایران گفتگو کرده است.

تحلیلگران می گویند تغییر رویکرد از رویارویی به مذاکره, وقوف هوشمندانه به این موضوع است که دیگر نمی توان بر روی سنگ بنای دهها ساله سیاست آمریکا در خاورمیانه - یعنی دفاع آمریکا از صنعت نفت سعودی در مقابل حملات خارجی- حساب کرد.

فارن پالسی هم در گزارشی با بررسی چشم انداز برخی تحولات موجود در جهان در سال 2020 نوشت: عربستان سعودی, که نخست به خاطر آزادی عمل ظاهری از سوی دولت ترامپ دلگرم بود, تا زمانی به عرض اندام و قدرت نمایی خود ادامه داد که سلسله حملات کوبنده (به تاسیسات نفتی آرامکو) و پاسخ ندادن قابل توجه آمریکا, به عربستان نشان داد که تا چه حد در معرض خطر است و در نتیجه این کشور را وادار به تلاش برای حل موضوع یمن کرد.

شاید ادامه حملات و اقدامات غیر انسانی ائتلاف تنها اهداف تبلیغی برای وانمود کردن به دست بالا داشتن در عرصه نظامی و مذاکرات داشته باشد ولی رهبران ائتلاف باید بدانند این اقدامات تبلیغی ممکن است واکنش‌های عینی موثر در پی داشته باشد.

--------------------------------------------------------------------------------------
عبدالرضا خلیلی
­

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا