تصویب آغاز لایروبی کانال‌های آب و فاضلاب خوزستان


تصویب آغاز لایروبی کانال‌های آب و فاضلاب خوزستان

اهواز - ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان گفت: مصوب شد شهرداران، فرمانداران و مدیران عامل آب و فاضلاب خوزستان از شنبه هفتم دی، لایروبی کانال‌ها و مقاطع آب و فاضلاب در این استان به ویژه اهواز، آبادان، کارون، خرمشهر و شادگان را آغاز کنند.

کیامرث حاجی زاده روز شنبه در نشست برآورد خسارت ناشی از بارندگی اخیر و پیگیری جبران این خسارات در استانداری خوزستان بیان کرد: باید لایروبی در خوزستان انجام شود تا در روزها و ماه های آینده اگر بارندگی داشتیم دوباره با مشکل آبگرفتگی رو به رو نشویم.

وی ادامه داد: با توجه به شناسایی نقاط آسیب پذیر در بازندگی اخیر، باید اقدامات مورد نیاز متناسب با وضعیت هر منطقه از سوی دستگاه‌های متولی صورت گیرد تا دوباره آسیب و خسارتی به مردم وارد نشود.

وی گفت: خوزستان به دلیل نداشتن زیرساخت‌ها و اشتباهات رایج مدیران دچار مشکلات عدیده‌ای است از این رو با مدیریت عادی اداره نمی‌شود و نیازمند مدیریت ورزیده است تا مدیران آن با فکر و عمل کارشناسی وارد میدان شوند و اقدامات آنها فقط در حد حرف نباشد؛

خوزستان سه سال است که در بحران مدیریت می‌شود لذا باید آمادگی لازم مدیران در شرایط بحرانی ایجاد شده باشد.

وی با بیان اینکه وظایف استاندار و مدیریت بحران نظارتی است افزود: در برخی بحران‌ها و حوادث شاهد هستیم که دستگاه‌های متولی به جای آنکه زودتر در صحنه حاضر شوند حضور ندارند؛ آن دستگاه متولی باید مشکلات را به ما منتقل کند نه این که استاندار به منطقه برود؛ این مساله ضعفی است که باید مدیریت شود، پذیرش ضعف ایرادی ندارد اما تکران آن در هر بحران توجیه پذیر نیست.

حاجی زاده گفت: همه اطلاع داریم که وضعیت کشور از نظر منابع مالی خوب نیست، ولی در کدام دوره خوزستان این میزان از طرف رهبر معظم انقلاب دولت و ...برای برطرف شدن مشکلاتش مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: مشکلاتی که اکنونخوزستان با آنها دست و پنجه نرم می‌کند مختص دیروز و امروز نیست بلکه مربوط به چند دهه است که امروز سر باز کرده است؛ وقتی بارشی خارج از حد معمول می‌آید و مشکلاتی پس از آن ایجاد می‌شود یعنی زیرساخت‌های فاضلاب با مشکل روبه‌رو است.

زیرساخت فاضلاب در خوزستان مشکل دارد

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان خطاب به مدیران عامل آب و فاضلاب خوزستان و اهواز گفت: فاضلاب در این خوزستان با مشکل رو به رو است و چند نقطه آن ریزش کرده است؛ فاضلاب مرکز شهر اهواز بالای ۶۰ سال قدمت دارد که حتی لایروبی هم نشده با وجود اینکه بضاعت لایروبی در این استان وجود دارد.

وی ادامه داد:اگر شهرداری پول کافی ندارد اما موظف است بخشی از اعتبارت خود را براساس اولویت بندی برای جمع آوری آب‌های سطحی اختصاص دهد.

حاجی زاده با بیان اینکه برخی مدیران اعتقادی به مقوله پیشگیری ندارند گفت: نخستین نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران خوزستان مرداد امسال برای انجام اقدامات پیشگیرانه از سوی مدیران برگزار شد و به آنها وضعیت بارش‌های پیش رو اعلام شد برای همین انتظار می‌رفت شهرداری در نقاط آسیب‌پذیر لوله‌گذاری به منظور جمع آوری آب های سطحی را انجام دهد و کانال‌های فاضلاب از سوی آب و فاضلاب اهواز صورت گیرد.

وی با تاکید بر برآورد هر چه زودتر خسارت وارده به مردم مردم گفت: دولت پرداخت خسارت به سه هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در خوزستان را مصوب کرده است، از این رو برای احداث واحدهای مسکونی شهری ۱۲۰ میلیون ریال تسهیلات بدون عوض، ۵۰۰ میلیون ریال وام چهار درصد و برای اسکان موقت نیز ۱۲۰ میلیون ریال تسهیلات بدون عوض و برای منازل روستایی نیز یکصد میلیون ریال تسهیلات بدون عوض، ۴۰۰ میلیون ریال وام چهار درصد و ۱۰۰ میلیون ریال تسهیلات اسکان موقت در نظر گرفته است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان افزود: برای کسانی که به لوازم خانگی آنها خسارت وارد شده نیز ۵۰ میلیون ریال تسهیلات بدون کمک، و ۱۵۰ میلیون ریال وام چهار درصد در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های علوم پزشکی و مرکز بهداشت خوزستان باید بر روند سم‌پاشی و گندزدایی در مناطق دچار آبگرفتگی نظارت داشته باشند زیرا در برخی مناطق هنوز این کار انجام نشده است.

حاجی زاده ادامه داد: یکی از نکات بسیار مهم که باید توجه زیادی به آن صورت گیرد ترویج فرهنگ بیمه در شهرها است؛ اگر فرهنگ بیمه ترویج داده می‌شد امروز شرایط بسیار بهتر بود و خسارت دیدگان خسارت کامل را دریافت می‌کردند.

ورود سامانه بارشی جدید به خوزستان

مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز در این نشست گفت: یک سامانه بارشی در مناطق شمالی خوزستان و لرستان در ۲ روز گذشته فعال بود که بارش‌های خوبی را در لرستان با خود به همراه آورد که موجب شد سد دز تغذیه خوبی داشته باشد.

محمد سبزه زاری بیان کرد: یک سامانه بارشی نیز آخر هفته جاری وارد خوزستان می شود که مدت زمان حضور این سامانه کوتاه است و شدت بارش‌های آن متوسط رو به پایین است.

وی ادامه داد: میزان بارش‌ها در دی‌ امسال نرمال پیش‌بینی می‌شود اما در بهمن‌ پایین‌تر از نرمال است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان با بیان اینکه در خوزستان به جز شهر اهواز همه شهرها یک ایستگاه باران سنج دارند بیان کرد: در اهواز یک ایستگاه در فرودگاه اهواز و ایستگاه دیگری نیز در منطقه ام الطمیر وجود دارد؛ به عنوان مثال در بارندگی اخیر میزان ۷۴ میلیمتر در ایستگاه فرودگاه اهواز و ۶۵ میلیمتر در منطقه ام الطمیر ثبت شده بود که این میزان اختلاف منطقی است.

ثبت‌نام ۷۰۰ واحد مسکونی خسارت‌دیده از آبگرفتگی در آبادان

معاون عمرانی فرماندار آبادان نیز با اشاره به اینکه در بارندگی اخیر آبگرفتگی موجب خساراتی به منازل مسکونی و دیگر اماکن این شهرستان شد گفت: تاکنون نزدیک به ۷۰۰ واحد مسکونی برای برآورد خسارت ثبت نام شده که ارزیابی ۶۰ درصد این تعداد انجام شده است.

محمد طاهری افزود: در ساعات اولیه پس از بارندگی ۸۰ درصد آب‌ باران تخلیه شد اما ۲۰ درصد باقی مانده موجب خسارتی شد و البته همچنان بخشی از این میزان درخیابان های آبادان هست.

وی ادامه داد: متاسفانه در پی بارندگی معابر، خیابان ‌ها، زیرساخت ها و تاسیسات زیربنایی آبادان نیز آسیب دیدند.

به گزارش ایرنا بارش شدید روز ۲۵ آذر در اهواز باعث آبگرفتگی و سرریز فاضلاب در تعدادی از شهرهای خوزستان از جمله اهواز، مرکز شهرستان کارون (کوت عبداله)، خرمشهر و آبادان شد که این آبگرفتگی موجب خساراتی به اماکن مسکونی و تجاری و همچنین خودروها شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید