راهنمای دریافت ارز مسافرتی


قصد سفر به خارج از کشور را دارید؟ یادتان نرود که پیش از سفر، برای گرفتن ارز مسافرتی هم اقدام کنید. اما مراحل و مدارک دریافت ارز مسافرتی کدام است؟ برای سفر به کدام کشورها باید ارز مسافرتی تهیه کنیم؟ تا چه زمان می توان از ارز مسافرتی استفاده کرد و...

قصد سفر به خارج از کشور را دارید؟ یادتان نرود که پیش از سفر، برای گرفتن ارز مسافرتی هم اقدام کنید. اما مراحل و مدارک دریافت ارز مسافرتی کدام است؟ برای سفر به کدام کشورها باید ارز مسافرتی تهیه کنیم؟ تا چه زمان می‌توان از ارز مسافرتی استفاده کرد و...

تور هوایی استانبول

ارز مسافرتی چیست؟

ارز مسافرتی در واقع نوعی کمک هزینه سفر به شمار می‌رود. سالانه بانک مرکزی ایران به متقاضیانی که قصد سفر به کشورهای خارجی دارند ارز مسافرتی می‌دهد. البته گفتنی است ارز مسافرانی به همه کشورهای خارجی تعلق نمی‌گیرد. هم‌چنین ارز مسافرتی سالی یک بار به متقاضیان تعلق می‌گیرد. برای تهیه این ارز ابتدا باید بلیت هواپیما را تهیه کرده سپس با در دست داشتن مدارک زیر به یکی از بانک‌هایی که ارز مسافرتی عرضه می‌کنند مراجعه کنید.

راهنمای دریافت ارز مسافرتی

ارز مسافرتی چند دلار است؟

پیش از سال 1397 ارز مسافرتی 1000 دلار آمریکا بود اما طبق مصوبه بانک مرکزی در تاریخ ۱۳۹۷/۰۱/۲۳ این میزان به 500 یورو و 1000 یورو تغییر کرد. البته لازم است بدانید این میزان به ازای هر فرد تعلق می‌گیرد. شما یک بار در سال می‌توانید از سهمیه ارز مسافرتی خود استفاده کنید. پس از دریافت در پاسپورت شما این مورد درج و مهر خواهد شد.

نکات مهم درباره ارز مسافرتی:

این ارز به تمام مسافران بالای 12 سال تعلق می‌گیرد. فقط کسانی که از طریق هوایی می‌خواهند از کشور خارج شوند می‌توانند از تسهیلات ارز مسافرتی استفاده کنند. دلار به مسافران زمینی داده نمی‌شود. مبلغ 500 یورو برای کشورهایی که با ایران مرز دارند یا منافع مشترک دارند مانند ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، استونی، لتونی، لیتوانی، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، اوکراین، ازبکستان، افغانستان، بحرین، قطر، کویت، پاکستان، عمان، امارات متحده‌ی عربی و قبرس. مبلغ 1000 یورو نیز به سایر کشورها به جز موارد فوق تعلق می‌گیرد. ارز مسافرتی به افرادی که قصد سفر به کشورهای خارجی دارند، تعلق می‌گیرد. این ارز در فرودگاه‌های شیراز، اصفهان، تبریز، مشهد و فرودگاه امام خمینی ارائه می‌شود. برای دریافت ارز در فرودگاه در دست داشتن رسید مشتری یا رسید حواله که از بانک دریافت کرده‌اید، ضروری است. ارز در بانک به شنا تحویل داده نمی‌شود. نکته مهم اینکه به هربانکی که مراجعه می‌کنید، باید کارت همان بانک را داشته باشید تا انتقال پول از طریق حساب خودتان در همان بانک انجام شود. در غیراینصورت پول نقد همراه خودتان داشته باشید.

مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی

اصل گذرنامه‌ی معتبر جمهوری اسلامی ایران و کپی از صفحه‌ی اول آن؛ (اعتبار گذرنامه حداقل 6 ماه باید باشد.) اصل فیش پرداخت عوارض خروج از کشور در یکی از شعبه‌های بانک ملی ایران، به استثنای مسافران معاف از مالیات. (برای خروج هر فرد از مرزهای ایران عوارض خروج از کشور تعلق می‌گیرد.) کپی از صفحه‌ ویزای پاسپورت (برای سفر به کشورهایی که به ویزا نیاز دارند) اصل و کپی بلیت مسافرت دوسره‌ی هوایی با مهر آژانس هواپیمایی. اصل کارت ملی تکمیل فرم موردنظر در بانک. در تکمیل این فرم نهایت دقت را داشته باشید چون در صورت بروز مشکل دچار دردسر خواهید شد. مبلغی به ریال معادل نرخ به روز یورو

راهنمای دریافت ارز مسافرتی

ارز مسافرتی به چه کسانی تعلق نمی‌گیرد؟

به افراد زیر 12 سال ارز مسافرتی تعلق نمی‌گیرد. به ایرانیانی که مقیم کشورهای خارجی هستند ارز مسافرتی تعلق نمی‌گیرد. به افرادی که دارای گذرنامه سیاسی یا خدمات هستند ارز مسافرتی تعلق نمی‌گیرد. ارز مسافرتی فقط به کسانی که از راه‌های هوایی قصد سفر خارجی دارند تعلق می‌گیرد. بنابراین برای سفرهای خارجی زمینی ارز مسافرتی تعلق نمی‌گیرد.

ارز مسافرتی را از کجا بگیریم؟

برای دریافت ارز مسافرتی می‌توانید به این بانک‌ها مراجعه کنید: ملت، تجارت، پارسیان، سامان و ملی. حتما به شعب اریزی این بانک‌ها مراجعه کنید چون حواله ارزی در تمام این بانک‌ها صادر نمی‌شود. حضور صاحب بلیت و پاسپورت هم در بانک ضروری است و نمی‌شود فرد دیگری را به جای خودتان بفرستید. اگر خانواده‌ای چهار نفره هستید، حضور هر چهار نفر برای دریافت ارز مسافرتی ضروری است. البته گاهی شعب همکاری می‌کنند و حضور یک نفر از اعضای خانواده که با هم سفر می‌کنند، کفایت می‌کند. اما همه چیز به شعبه بانک بستگی دارد و ممکن است در صورتی که همه مسافران متقاضی نرفته باشند، حواله ارزی به آنها داده نشود.

در کدام فرودگاه‌ها می‌توان ارز مسافرتی دریافت کرد؟

در بانک، بعد از بررسی مدارک، حواله‌ای به اسم‌تان صادر می‌شود که باید در فرودگاه امام‌خمینی برای دریافتش اقدام کنید: بعد از گیت خروجی فرودگاه، در سالن ترانزیت، به شعبه بانک ملت مراجعه کنید و ارز خود را تحویل بگیرید. البته برای دریافت ارز مسافرتی در فرودگاه امام خمینی باید از شعبه‌های بانک ملی، سامان و ملت اقدام کنید.

بانک ملی در فرودگاه‌های اصفهان، اهواز، ساری، ارومیه و تبریز خدمات ارائه می‌دهد.

کی برای دریافت ارز مسافرتی اقدام کنیم؟

حداقل یک هفته قبل از سفر برای دریافت ارز مسافرتی باید اقدام کنید. بعد از یک هفته و حتی در روز سفرتان می‌توانید ارز مسافرتی را دریافت کنید.

چند نکته برای دریافت ارز مسافرتی

اگر کارت بانک ملت ندارید، هنگام مراجعه به بانک، حتماً پول نقد همراه داشته باشید. برای یافتن لیست شعب ارزی٬ به وب سایت بانک‌های مربوطه مراجعه کنید. اگر از خدمات CIP ارگان‌های مختلف استفاده می‌کنید؛ لازم است بدانید که در سالن CIP بانک ملت باجه ارزی وجود ندارد و امکان دریافت ارز شما منتفی است. در سایت بانک ملت اعلام شده است که به افراد زیر 12 سال ارز تعلق نمی‌گرید اما با حضور در شعبه مشاهده می‌شود که به افراد زیر 18 سال ارز مسافرتی داده نمی‌شود.

راهنمای دریافت ارز مسافرتی

منبع: سایت بانک ملت٬ تجارب جناب آقای آریا آخوندزاده (از همسفران دالاهو)٬ مرکز خبری بانک و بیمه

تور کشتی تنگه بسفر



1398/10/08 | کد مطلب: 1971
برچسب‌ها: نکات سفر
راهنمای دریافت ارز مسافرتی
راهنمای دریافت ارز مسافرتی سیما رفیعی
راهنمای دریافت ارز مسافرتی

کارشناس ارشد فلسفه غرب، علاقه‌مند به سینما، مطالعه و ورزش


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم