احتمال بارداری با یک قطره منی!


احتمال بارداری با یک قطره منی!

اگر جلوگیری طبیعی داشته باشم، یک قطره در داخل واژن ریخته باشد. آیا زن حامله می شود در دوران پریود؟

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: اگر خانمی سه روز از پریود گذشته باشد و نزدیکی با روش جلوگیری طبیعی داشته باشد، یک قطره در داخل واژن ریخته باشد. آیا زن حامله می شود در دوران پریود؟ اگر 4 روز از دوره پایان قاعدگی زن مونده باشد؟

پاسخ دکتر مریم الماسی، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی:
اولا توصیه می شود در دوران پریود نزدیکی اجتناب کنید، زیرا بدلیل باز بودن دهانه رحم ریسک ابتلا به عفونت بالاست. ثانیا احتمال بارداری در هر نزدیکی وجود دارد. معمولا در صورتیکه حجم خونریزی بیشتر باشد احتمال باروری کمتر است و در صورت لکه بینی و حجم کم شانس باروری بیشتر است.

پاسخ دکتر مرضیه بهنام، متخصص زنان، زایمان و پریناتولوژیست:
در هر نزدیکی (بویژه در افراد سالم) احتمال ایجاد باروری وجود دارد. اگرچه اکثر بارداری ها در روزهای 10 الی 20 سیکل ماهانه رخ می دهد، ولی در موارد نادر احتمال وقوع بارداری در هر قسمت از سیکل حتی دوره پریود، وجود دارد.
احتمال بارداری با یک قطره منی!
مهمترین مطالب در این باره:
احتمال بارداری با پیشاب چقدر است؟
برای احتمال بارداری با پیشاب می‌توان به دو مورد زیر اشاره کرد:
در تحریک جنسی اولیه یا اولین انزال، مایع پیشاب قبل از مایع منی خارج شده و تمامی مجاری ادرار را پاک سازی و آماده خروج منی خواهد کرد. پس از خروج منی، احتمال اینکه درون آلت تناسلی مردانه مقادیری اسپرم وجود داشته باشد اقزایش می‌یابد. اگر فرد پس از خروج مایع منی مجدداً به تحریک جنسی خود بپردازد این احتمال وجود دارد که در مایع پیشاب ثانویه مقداری از اسپرم منی در انزال قبلی موجود باشد و بنابراین احتمال بارداری را افزایش می‌دهد.
اما گاهی اوقات ممکن است قبل از انزال حقیقی، مایع منی از آلت تناسلی خارج شده و با این مایع مخلوط شود. پس می‌توان گفت در موارد نادر مایع قبل از انزال حاوی اسپرم است ولی برای بررسی هر چه بهتر و دقیق‌تر نیازمند ابزاری به مانند میکروسکوپ برای تأیید وجود اسپرم در پیشاب است.
نتیجه:
اگر انزال به هر طریقی (مانند خود ارضایی یا تحریک توسط شریک جنسی) صورت گرفته و فرد پس از آن ادرار نکرده باشد، در تحریک دوم احتمال این که مایع پیشاب حاوی اسپرم باشد وجود دارد. احتمال بارداری زمانی که پیشاب با دهانه واژن تماس داشته و به درون آن راه یابد افزایش می‌یابد.
احتمال بارداری با یک قطره منی!

حامله شدن چگونه انجام می‌گیرد؟
در هنگام آمیزش جنسی حدود سیصد و پنجاه میلیون اسپرم که در مایع منی مرد وجود دارد رها می‌شود. همانطور که مشخص است در صورت وجود اسپرم در پیشاب این عدد به مراتب کمتر خواهد بود و با پایین بودن این عدد، احتمال بارداری به شدت کاهش می‌یابد، ولی غیر ممکن نیست.
برای شروع فرآیند حاملگی این اسپرم‌ها می‌بایست به عمق دستگاه تناسلی زن بروند. اسپرم‌ها از مسیر دهانه رحم به طرف رحم و از آنجا به طرف لوله‌های شیپوری می‌روند. در این حرکت بیشتر آن‌ها از بین می‌روند و فقط ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ عدد آن‌ها پس از داخل شدن در رحم به لوله‌های شیپوری می‌رسند.
بدن زنان در حدود روز ۱۴ قاعدگی یک تخمک آزاد شده داشته که از مسیر لوله شیپوری به سمت رحم می‌رود. اگر تخمک‌گذاری در همان زمانی انجام گیرد که اسپرم‌ها در دستگاه تناسلی زن رها شده است و تخمک در لوله شیپوری آماده باشد، اسپرم مرد با تخمک زن تماس پیدا می‌کند و بدین صورت است که سر اسپرم به تخمک نفوذ می‌کند و هسته با آن یکی می‌شود و دم اسپرم از سر آن جدا می‌گردد. اگر در آن زمان، تخمک وجود نداشته باشد، اسپرم‌ها ممکن است در حدود ۷۲ ساعت به انتظار ورود تخمک زنده بمانند.

آیا احتمال بارداری با پیشاب وجود دارد؟
اینکه یک پدیده علمی نادر باشد دلیل نمی‌شود که امکانش نباشد. در روش طبیعی که مرد قبل از انزال کامل با بیرون کشیدن آلت مردانه از واژن زن جلوی ریختن مایع منی به داخل لوله‌های رحمی را می‌گیرد، ممکن است این مایع که قبل از انزال و همراه با ادرار خارج می‌شود به سمت رحم حرکت کند و یک لقاح موفقیت آمیز که عامل بارداری ناخواسته است را سبب شود.
باید به این نکته توجه کنید که اسپرم‌های فعال تا چندین روز می‌توانند در بدن میزبان زنده بمانند. احتمال چنین اتفاقی در دو هفته اول پس از پریود که زمان تخمک گذاری می‌باشد، شایع‌تر خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین ساعت‌ هوشمند پیشنهادی بر اساس قیمت (اردیبهشت 1403)