لزوم استفاده از شیوه‌های ایرانی و استاندارد برای قهرمان‌سازی


لزوم استفاده از شیوه‌های ایرانی و استاندارد برای قهرمان‌سازی

نویسنده و کارگردان نمایش موزیکال رامکا، با اشاره به لزوم استفاده صحیح از مقوله قهرمان و قهرمان‌سازی در ادبیات داستانی امروز، گفت: می‌توان براساس ظرفیت‌های فرهنگی بومی ایران، ضمن تولید آثاری تاثیرگذار، راوی داستانی بود که مقوله قهرمانی را به شیوه ای مدرن، ایرانی و استاندارد، در ذهن و تفکر کودکان و نوجوانان این مرز و بوم ایجاد کند.

آرش عسکرزاده یکشنبه ۸ دیماه در جمع خبرنگاران در خصوص ایده ابتدایی شکل‌گیری تئاتر موزیکال رامکا، گفت: با توجه به تولید آثار تصویری و نمایشی متعددی که در سطح بین المللی با هدف قهرمان سازی در نگاه کودکان و نوجوانان و شکل‌گیری شخصیت های خیالی، که بدون پشتوانه های فرهنگی مشخص است، بر آن شدیم تا با تکیه بر فرهنگ غنی ایران زمین، راوی داستانی باشیم که مقوله قهرمانی را به شیوه ای مدرن، ایرانی و استاندارد، در ذهن و تفکر کودکان و نوجوانان این مرز و بوم ایجاد کند.

او ادامه داد: همواره در صحبت با دست اندرکاران حوزه کودکان، جای خالی تعریفی صحیح از مقوله قهرمان و قهرمان سازی در ادبیات داستانی امروز ما به زبان ساده به شدت احساس می شد، در این نشست و برخاست های متعدد با دوستان صاحب نظر، ایده ابتدایی رامکا که پیش از این نیز شکل گرفته بود، به عنوان سوژه ای مورد نظر قرار گرفت تا نشان دهد قهرمانان واقعی، در حقیقت دوستان مهریان ما هستند و با مهربانی و دوستی می توان قهرمان واقعی دنیای امروز بود.

عسکرزاده خاطر با قدردانی از شرکت رامک به واسطه حمایت از تولید و روی صحنه رفتن این اثر نمایشی موزیکال، گفت: از نکات مهم این پروژه و اهدافی که از نخستین روزهای شروع آن مطرح شد جلب همکاری صاحبان صنایع و کسب و کارهای بزرگ و خوش نام بومی برای تقویت توان اجرایی گروه و تهیه نمایشی فاخر و در شان مخاطبان ارزشمند هنر نمایش بود.

نویسنده و کارگردان اثر هنری رامکا اضافه کرد: من به عنوان عضو کوچکی از خانواده بزرگ هنرهای نمایشی استان فارس، همواره بر لزوم همکاری های موثر میان شرکت ها و صنایع خوش نام ایرانی در پروژه های هنری تاکید داشته ام و بر این باورم که هنر والا و فاخر نمایش برای رسیدن به نقطه ارتباطی موثر با مخاطبان خود، نیازمند همکاری هایی از این دست است. در حقیقت، تئاتر یک رسانه موثر، متفاوت و جذاب به شمار می‌رود که می تواند زبان هنرمندانه ای برای انتقال مفاهیم اخلاقی و اجتماعی باشد، که البته این موضوع مورد توجه برندهایی است که پایبندی ویژه ای به اصول اخلاقی، اجتماعی و البته سلامت روحی و جسمی جامعه دارند.

عسکرزاده در باره جزییات نمایش رامکا، گفت: بر اساس داستان رامکا، قهرمان های واقعی، دوستان مهربان ما هستند. رامکا گاوی بامزه و نارنجی رنگ است که اتفاقا همین تفاوتش با دیگر گاوهای مزرعه، کلید ماجراهای هیجان انگیزی برای او و دوستانش می شود. رامکا در پی کمک به قهرمان زندگی اش در داستان، وارد راهی می شود و داستان را شکل می دهد.

نویسنده و کارگردان این اثر نمایشی با بیان اینکه آهنگ و موسیقی این نمایش توسط مهدیا علیزاده از آهنگسازان برجسته شیراز و سرپرست گروه هنری است، یادآور شد که ترانه‌های این نمایش، توسط مسیح آذرنوش سروده شده است.

عسکرزاده خاطرنشان کرد که طراحی صحنه و لباس این نمایش توسط شبنم درودگر، طراحی گریم توسط فرناز فتحی زاده و ساخت لباس توسط زهره تبیانی و خلیل رضایی انجام شده است و مدیریت تولید را حمیدرضا تیمارچی و مدیریت پروژه را شبنم درودگر بر عهده داشته‌اند.

لزوم استفاده از شیوه‌های ایرانی و استاندارد برای قهرمان‌سازی

سیاوش صفری نژاد، یکی از بازیگران اصلی این نمایش نیز گفت: من سال‌هاست که در عرصه هنرهای نمایشی فعالیت می کنم و در مقام بازیگر و کارگردان، آثار زیادی را به روی صحنه برده ام و از آنجاییکه هنرهای نمایشی با مخاطبانش معنا می گیرد، همواره استقبال خوب هنر دوستان در سراسر کشور و حتی در اجراهای برون مرزی، امیدبخش مسیر هر هنرمندی بوده است.

وی اضافه کرد: حضور من در این پروژه و بر اساس حساسیت های همیشگی در انتخاب پروژه ها، به پشتوانه تیم خوب و مجرب نمایش رامکا بوده است. از همان روزی که اولین جلسات را برگزار کردیم، ویژگی های منحصربفرد این نمایش و حساسیت کارگردانی مرا تحت تاثیر قرار داد و همین موضوع باعث شد تا در کنار سایر اعضای تیم در این پروژه حاضر شوم.

صفری نژاد ادامه داد: در این نمایش علاوه بر حضور متفاوت در سه نقش، محمد عابدی، آیلین نعمت الهی، درنا نصرت آبادی، ملیحه رشیدی، جمشید حصاری، پویا قاسمی، امیر گلابی، زهرا زبردستان، نگار مقدسی، یاسمن کاتب و مینا قیم حضور دارند که در کنار سایر اعضای گروه ۳۰ نفره رامکا، این نمایش جذاب و پر هیجان را به روی صحنه خواهند برد.

این بازیگر تئاتر با اشاره به جلوه های تصویری ویژه این نمایش که برای اولین بار در یک نمایش کودک در ایران اجرا می شود، گفت: همه هنردوستان و کودکان را به همراه خانواده به دیدن این نمایش دعوت می کنم.

به گزارش ایسنا، نمایش موزیکال رامکا، از روز ۵ دیماه روی صحنه رفته و اجرای آن تا چهاردهم دیماه هر روز سه نوبت در محل تالار همایش‌های بین المللی رازی واقع در خیابان ملاصدرا خیابان جمالی ادامه دارد و امکان تهیه بلیت آن از طریق سایت ایران تیکت فراهم شده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی